1

آنتی‌بادی طبیعی جایگزین واکسیناسیون می‌شود؟

 

به گزارش مجله خبری غذا  و دارو به نقل از خبرگزاری فارس، ایوان کونوالوف، استادیار گروه پزشکی کودکان دانشگاه علوم پزشکی تحقیقات ملی پیروگوف روسیه می‌گوید: تعداد طبیعی آنتی بادی کووید ۱۹ نمی‌تواند جایگزین واکسیناسیون شود.

به گفته این متخصص، فقط واکسیناسیونمی‌تواند از پایداری در برابر ویروس محافظت کند؛ دانشگاه ملی تحقیقات پزشکی پیروگوف یکی از قدیمی‌ترین و برجسته‌ترین دانشگاه های روسیه است و در سراسر جهان شناخته شده است.

داده‌های نهایی در مورد سطح لازم آنتی بادی‌ها که محافظت کامل در برابر کووید ۱۹ را تضمین می‌کند وجود ندارد، کارشناسان با توجه به نتایج افزودند: سیستم‌های مختلف آزمایش می‌توانند نتایج مختلف را بدون در نظر گرفتن سطح واقعی آنتی بادی نشان دهند، اما تنها واکسیناسیون می‌تواند از افراد در برابر ویروس محافظت پایدار کند.

استادیار گروه پزشکی کودکان دانشگاه علوم پزشکی تحقیقات ملی پیروگوف روسیه گفت: تاکنون، چندین نشریه تحقیقاتی نشان داده‌اند احتمال کمی وجود دارد کسانی که از این بیماریبهبود یافته‌اند دوباره به آن آلوده شوند، با این حال، افرادی هستند که پس از آلودگی دوباره به ویروس مبتلا شده‌اند.

این کارشناس افزود، تاکنون به دلیل تنوع سیستم‌های آزمایش، سطح لازم آنتی بادی‌ها مشخص نشده است.

نیکولای مالیشف، متخصص ارشد مسکو در بیماری‌های عفونی خاطرنشان کرد که افراد می‌توانند بدون توجه به سطح آنتی بادی واکسن بزنند.

آندره ایسایف، متخصص تحقیقات ژنتیک مولکولی اظهار داشت: «آنتی بادی‌ها نمی توانند محافظت کامل در برابر ویروس را تضمین کنند؛ متأسفانه، هیچ مقاله تحقیقاتی وجود ندارد که نشان دهد سطح مشخصی از آنتی بادی‌های خنثی کننده ویروس محافظت کامل از بیمار را تضمین می‌کند، زیرا سویه‌های مختلف ویروس کرونا و آمادگی ایمنی متفاوت بیمار برای مواجهه با عفونت وجود دارد».

کونوالوف تأکید کرد: «فقط واکسیناسیون می‌تواند از پایداری در برابر ویروس محافظت کند؛ به طور کلی، واکسن‌ها پاسخ ایمنی پایدارتری را ارائه می‌دهند، یعنی در برابر سویه‌های مختلف ویروس کرونا ایمنی ایجاد می‌کنند. علاوه بر این ، این پاسخ ایمنی نسبت به بهبودی از قبل از عفونت قابل پیش بینی و موثر است».