1

اعتراض به روند رسیدگی به پرونده‌ها در اداره کل امور فرآورده‌های طبیعی سنتی و مکمل

به گزارش مجله خبری غذا و دارو، دکتر عباس کبریایی زاده، رئیس هیئت‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی و غذایی ایران در نامه‌ای خطاب به دکتر عبدالعظیم بهفر، مدیرکل امور فرآورده‌های طبیعی سنتی و مکمل گفت: پیرو برگزاری جلسه هم‌اندیشی اعضاء این سندیکا در تاریخ 18/03/1400، شرکت‌های تولیدکننده خلاصه مواردی را درباره اشکالات موجود در فرآیندهای صدور مجوزهای تولید از سوی آن اداره کل اعلام کردند.

تولیدکنندگان در خصوص عدم پاسخگویی و امکان دسترسی آسان به کارشناسان اداره کل و عدم کارایی میز خدمت اداره کل مکمل گفتند: با توجه به اینکه بیشترین پاسخ دریافت شده از کارشناس میز خدمت عبارت «باید با کارشناس مربوطه صحبت فرمایید» است؛ عملاً آنچه قرار بود به عنوان تسریع روند و تکریم ارباب رجوع با راه‌اندازی میز خدمت اتفاق بیفتد، به رویه‌ای منجر به تطویل امور ارباب رجوع و آفت رسیدگی به درخواست‌ها شده است.

آنان در ادامه گفتند: اینکه واقعاً چه اتفاقی در روند رسیدگی به پرونده‌ها از طریق سامانه TTAC یا حضوری یا تلفنی صورت گرفته، اصلاً مشخص نیست.

شخص مدیرکل محترم برای پاسخگویی به شرکت‌ها در مواردی که شرکت‌ها به روند رسیدگی به پرونده اعتراض داشته و یا در نحوه برداشت و اظهارنظر کارشناسی اختلافی فی‌مابین شرکت و اداره تخصصی مربوطه به وجود می‌آید و یا نیاز به تصمیم‌گیری مدیریت است، در دسترس نبوده و عملاً شرکت‌ها را به حضور نمی‌پذیرند.

شرکت‌های تولیدکننده به روند کند رسیدگی به پرونده‌ها اعتراض داشتند و بیان کردند: بروکراسی شدیدی بر فعالیت‌های آن اداره کل حاکم است،‌ به نحوی که انجام ساده‌ترین کارها بعضاً تا چندین ماه به طول می‌انجامد. همچنین تأخیرهای بسیار زیاد در ابلاغ آراء کمیسیون‌ها، عدم اشراف حوزه کارشناسی و یا عدم آموزش دقیق و کافی کارشناس مربوطه،‌ اجبار به اخذ IRC و پرداخت هزینه ثبت مجدد برای ماده اولیه ازجمله مشکلات حائز اهمیت این اداره است.

دکتر کبریایی‌زاده راجع به ضعف فنی در حوزه کارشناسی گفتند: احتمالاً این ضعف به دلیل تغییرات مکرر پرسنل به وجود می‌آید. همچنین صدور بخشنامه بدون اخذ نظرات صنعت و بدون در نظر گرفتن زمان‌بندی مناسب صادر می‌شود و این امر، منجر به تدوین دستورالعمل‌های غیر اجرایی و غیر کارشناسی می‌شود.