1

برگزاری کنفرانس و نمایشگاه تخصصی ایران بایو در بهمن ۹۹

به گزارش مجله خبری غذا و دارو و به بهانه برگزاری کنفرانس و نمایشگاه ایران‌بایو (محصولات بیوتکنولوژی و صنایع وابسته) با دکتر فریدون مهبودی؛ رئیس کنفرانس و عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

دکتر فریدون مهبودی از برگزاری نخستین کنفرانس و نمایشگاه صنعت بیوتکنولوژی خبر داد و افزود این رویداد انشاالله با مشارکت فعالانه شرکت‌ها، انجمن‌ها و موسسات تحقیقاتی فعال در حوزه بیوتکنولوژی برای بهمن‌ماه سال ۹۹ برنامه‌ریزی و در دستور کار قرارداد.

وی تصریح کرد: بسیاری از توانمندی‌های صنعت بیوتکنولوژی کشورمان، آن‌چنان‌که باید به خوبی معرفی نشده است حال آن که این صنعت پرچم افتخار ایران است و برگزاری رویدادهایی در این سطح می‌تواند زمینه همکاری‌های مشترک فی‌مابین را بیش از پیش ارتقا ببخشد.

دکتر فریدون مهبودی عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی ایران با اشاره به این‌که ایران دوازدهمین کشور تولیدکننده محصولات بیوتکنولوژی در دنیاست درباره موفقیت‌های این صنعت در کشور گفت: چند سال پیش با پیشنهاد دکتر ستاری قرار شد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی درگیر تولید شوند و ساخت چند واکسن و داروی جدید در برنامه شرکت‌های بیوتک قرار گرفت، این بچه‌ها امید داشتند و می‌خواستند برای کشور کار کنند. کاری که درحوزه بیوتک صورت گرفت در کشور سابقه‌ای ندارد و برای اولین بار پس از چند سال در کشور واکسن تولید داخل توزیع می‌شود.

دکتر مهبودی در ادامه استقلال و خودکفایی را برای حوزه دارو ضروری دانست و اضافه کرد: با حرف مقام رهبری موافقم که باید نگاه ما به خارج از کشور قطع شود. ایجاد روابط بین‌الملل، داشتن تعامل و… هر کدام جای خود ولی ما باید کارمان را شروع کنیم و هرجا لازم شد از امکانات جهانی استفاده کنیم، نه این‌که بخواهیم تمام نیازهای علمی و تکنولوژیک را وارد کنیم. اگر بخواهیم قدرتمند و مستقل باشیم باید روی پای خودمان بایستیم و وقتی لازم است واردات داشته باشیم.

به باور دکتر مهبودی فعالیت شرکت‌های بیوتک و پیشرفت آن‌ها روی هدف‌گذاری و رویکرد تحصیلی دانشجویان تأثیر داشته است تا جایی که بسیاری از قبولی‌های کنکور با رتبه زیر ۱۰۰ و ۵۰ جذب این حوزه شده‌اند. باید زمینه ادامه فعالیت این افراد نخبه را در کشور فراهم شود خصوصاً که با افزایش فارغ‌التحصیلان این حوزه، حتی دوره‌های دکتری در کشور راه‌اندازی شده است.