1

دست تولیدکننده زیر سنگ پتروشیمی‌ها

به گزارش پایگاه خبری غذا و دارو و به نقل از  جهان صنعت نیوز: در بررسی‌های میدانی که از بازار فروش مواد شوینده طی روز گذشته صورت گرفته، فروشندگان این مواد معتقدند اکنون مدت‌هاست شرکت‌ها برای توزیع محصولات خود محدودیت‌هایی را ایجاد کرده و در زمان پخش محصول نیز تاکید می‌کنند که بار بعدی با قیمتی گران‌تر عرضه خواهد شد؛ امری که به گفته این فروشندگان باعث می‌شود در ابتدای امر به دلیل نگرانی از موج فزاینده قیمت‌ها، خرید مواد شوینده افزایش یافته و طی مدت زمانی مشخص وارد یک رکود معنادار شود.

پتروشیمی‌ها هر هفته قیمت را افزایش می‌دهند

در این رابطه  بختیار علم‌بیگی رییس هیات‌مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران در گفت‌وگو با  «جهان ‌صنعت نیوز» علت افزایش ۴۰ درصدی قیمت مواد شوینده در بازار را مربوط به گران شدن هفتگی مواد اولیه از سوی پتروشیمی‌ها اعلام و خاطرنشان می‌کند: دلیل اینکه افزایش قیمت محصولات شوینده این میزان موجب حساسیت شده به نیاز مردم بازمی‌گردد که در ایام شیوع همه‌گیری کرونا، افزایشی ۴۰ درصدی داشته است.

در این راستاست که علت اصلی افزایش ۴۰ درصدی قیمت‌ها در وهله اول به گران شدن مواد اولیه شوینده‌ها به وسیله پتروشیمی‌ها بازمی‌گردد. ما شاهدیم که پتروشیمی‌ها هر هفته از ۷۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان قیمت مواد اولیه را در بورس افزایش می‌دهند و این امر در پیوند خوردن با افزایش نرخ ارز، تاثیر قابل ملاحظه‌ای در گرانی مواد شوینده داشته است. پیش از این تامین مواد اولیه شوینده‌ها با ارز ۴۲۰۰ تومانی بود که این امر به مرور افزایش یافته و حالا به ۳۰ هزار تومان بالغ شده است. این در حالی است که به موازات مواردی که ذکر شد، قیمت آب، برق و حقوق کارگران نیز به عنوان سایر هزینه‌های جاری افزایش یافته است. به همین دلیل است که شاهد افزایش ۴۰ درصدی قیمت شوینده‌ها هستیم.

موقتا جلوی افزایش بیشتر قیمت‌ها را گرفته‌ایم

علم‌بیگی در ادامه خاطرنشان کرد: البته همکاران و تولیدکنندگان ما قصد داشتند این رقم را به ۸۰ درصد افزایش دهند که با درخواست ما قرار شد این موضوع به صورت پلکانی افزایش یابد تا شاید دولت در این فاصله برای تامین مواد اولیه فکری به حال تولیدکننده کند. در همین راستا ما توانسته‌ایم تا اینجا شش قلم کالا را ۴۰ درصد و سایر کالاها را ۳۰ درصد افزایش قیمت بدهیم. البته با توجه به اینکه ما هیچ سوبسیدی دریافت نمی‌کنیم، هیچ الزامی نیز به قیمت‌گذاری نداشته و فقط باید ضوابط سازمان حمایت را در قیمت‌گذاری‌ها رعایت کنیم. با این حال با رعایت چنین ضوابطی هم می‌بینیم که می‌شود قیمت‌ها را با توجه به شرایط بازار بیش از ۴۰ درصد نیز افزایش داد. به همین دلیل است که به خاطر جلوگیری از آشفتگی قیمت‌ها و عدم فشار بیشتر روی مردم، فعلا این ۴۰ درصد افزایش قیمت را در دستور کار قرار داده‌ایم.

بیش از این نمی‌توان به تولیدکننده فشار آورد

رییس هیات‌مدیره انجمن صنایع شوینده همچنین در پاسخ به این سوال که چرا مواد اولیه پتروشیمی‌ها که داخلی است این‌گونه با نوسان قیمت روبه‌رو شده و به تولیدکننده گران عرضه می‌شود، گفت:  مصوبه‌ای از قبل وجود داشت مبنی بر اینکه قیمت‌گذاری مواد اولیه توسط پتروشیمی با فرمول فوب منهای پنج، ضرب در قیمت نرخ روز ارز انجام شود. این مصوبه برای دلار ۴۲۰۰ تومانی جواب می‌داد ولی امروز دیگر جوابگو نیست. در واقع در نظر گرفتن نرخ روز پتروشیمی‌های دنیا برای قیمت‌گذاری داخلی بی‌معناست. پتروشیمی‌ها برای تامین مواد اولیه داخلی احداث شده‌اند ولی امروز قیمت جهانی مواد اولیه را گرفته، منهای پنج به عنوان کرایه حمل می‌کنند و سپس رقم به دست آمده را ضرب در قیمت روز ارز می‌کنند. به همین دلیل است که هر هفته به قیمت این مواد اولیه که در بورس عرضه می‌شوند افزوده می‌شود.

علم‌بیگی در خصوص دشواری‌های تولیدکننده برای حفظ بازار با توجه به شرایط کنونی و وضعیت معیشتی مردم توضیح می‌دهد: در این شرایط سعی کرده‌ایم از آنجا که بیشتر کسب‌و‌کارها به دلیل کرونا با تعطیلی مواجه شدند، برای تولیدکننده حدود هفت تا هشت درصد سود محاسبه کنیم و ۱۰ درصد آن را نگه داریم تا فشار کمتری به مردم وارد شود ولی نکته این است که اگر بخواهیم فشار را بر روی تولیدکننده از این هم بیشتر کنیم، آنها دیگر جنس به بازار عرضه نخواهند کرد. اگر جنس در بازار باشد، حداقل می‌توان با تدبیری قیمت آن را کنترل کرد اما اگر در بازار جنس موجود نباشد، ممکن است قیمت‌ها به دو برابر یا بیشتر هم افزایش پیدا کند.

در این رابطه شما شاهد بودید که از زمان همه‌گیری کرونا، شوینده‌ها و دارویی‌ها کمک کردند تا به وفور ضدعفونی کننده تولید و در بازار عرضه شود که در این زمینه نیز مورد تقدیر و تشکر هم قرار گرفتند. با این وجود اکنون ما همچنان به دنبال این هستیم که بازار خالی نباشد و حتی‌الامکان از آشفتگی قیمت‌ها نیز جلوگیری شود.

دولت فکری به حال قیمت مصوب پتروشیمی‌ها کند

علم‌بیگی همچنین در خصوص راهکار مهم برون‌رفت از این شرایط نیز تصریح کرد: بازرسی نهاد ریاست‌جمهوری نیز در این خصوص از ما تقاضای ارائه راهکار کرده است. در این راستا معتقدم که راه برون‌رفت از وضعیت فعلی این است که قیمت‌گذاری فوب منهای پنج در پتروشیمی‌ها در وهله اول اصلاح شود. امروز برخی از پتروشیمی‌ها به تولید‌کننده فشار وارد می‌کنند که مواد اولیه را شما برای ما تهیه کنید تا ما آن را تبدیل و از این طریق حق تبدیل آن را دریافت کنیم؛ حق تبدیلی که ماهی یک‌بار توسط پتروشیمی‌ها افزایش می‌یابد و سوال ما این است که چرا واحدهای تولیدکننده شوینده باید وظیفه اصلی پتروشیمی یعنی تامین مواد اولیه را با هزار سختی برای آنها برعهده گیرند؟

تازه در این شرایط هم می‌گویند که این مواد اولیه تامین شده از سوی شما باید به آزمایشگاه برود و در مواردی هم به دلیل مسائلی همچون آغاز فصل زمستان ناگهان مشاهده می‌کنیم که چهار ماه هم جلوی کار گرفته می‌شود یعنی در واقع با تمامی مشکلات و کارمزدی که با قیمت جهانی به پتروشیمی توسط تولیدکننده پرداخت می‌شود، باید یک نقدینگی هم در شرایط کنونی برای آنها تامین کنیم. به همین دلیل تمامی این عوامل است که دست به دست هم داده و باعث شده چالش‌های تولیدکنندگان مواد شوینده افزایش یابد.