1

دکتر عبده‌زاده:ضرورت منطقی‌سازی قیمت دارو را با نمایندگان مجلس در میان گذاشتیم

رئیس هیات‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران اعلام کرد: در روزهای ابتدایی کاری در سال جدید ما مطالبات خود را با نمایندگان محترم عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطرح کردیم که نتایج نسبتا مطلوبی نیز از این جلسات به دست آمده است.

به مجله خبری غذا و دارو، دکتر محمد عبده‌زاده در این باره افزود: در دو جلسه‌ای که در سال جدید با اعضای کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی داشتیم، بحث‌های مهمی مطرح شد. یکی از مباحث مطرح شده در این زمینه موضوع تخصیص ارز برای حوزه دارو بود که نتیجه آن تخصیص یک میلیارد دلار ارز به این بخش بود.

وی موضوع بیمه خدمات درمانی برای افراد فاقد بیمه را یکی دیگر از موضوعات مطرح شده با اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس عنوان کرد و گفت: با تصمیم‌گیری‌های جدید در این زمینه این امکان فراهم شده تا افرادی را که تحت پوشش بیمه نیستند، بتوانند از این پس تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

رئیس هیات‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران همچنین از موضوع منطقی‌سازی قیمت دارو در کشور به عنوان یکی دیگر از موارد مطرح شده با نمایندگان مجلس نام برد و یادآور شد: بهای تمام شده صنعت و مولفه‌هایی که بها و قیمت تمام شده دارو را افزایش می‌دهند از مهم‌ترین چالش‌های صنایع دارویی کشور در حوزه تولید هستند که عدم توجه به آن می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به این صنعت وارد کند.

وی در این زمینه تصریح کرد: ما تمام مدارک و مستندات خود را در این جلسه ارائه کردیم و قرار شد تا گزارش‌های تکمیلی درباره اثر تغییرات مولفه‌هایی مانند حقوق و دستمزد، حامل‌های انرژی و هرآنچه که هست را نیز به مجلس شورای اسلامی و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارائه کرده و راه‌حل‌ها و پیشنهاد‌های خود را نیز در این زمینه بازگو کنیم.

دکتر عبده‌زاده همچنین بیان کرد: موضوع بازسازی و نوسازی صنعت داروسازی کشور از دیگر مسائلی بود که در این جلسه مطرح شده و ضرورت برنامه‌ریزی برای این کار توسط نمایندگان سندیکا مورد تاکید قرار گرفت.

دکتر عبده‌زاده در پایان گفت: امیدواریم که این جلسات و گفت‌و‌گوها در زمینه قیمت‌گذاری داروها در کشور نیز به سرانجام مطلوبی برسد تا شرکت‌های داروسازی بتوانند به بقا و نقش‌آفرینی خود در عرصه اقتصاد و سلامت کشور ادامه دهند.

گفتنی است که موضوع مطالبه منطقی‌سازی قیمت دارو و حذف ارز ترجیحی از این حوزه مدت‌هاست که جزو اولویت‌های سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران و شرکت‌های داروسازی قرار دارد.