1

علت‌های احتمالی مثبت شدن غیرعمدی تست دوپینگ در اثر مصرف مکمل‌ها

دکتر برقی

 

به گزارش مجله غذا و دارو،  عضو هیات رئیسه کمیته پزشکی کنفدراسیون فوتبال آسیا درباره انگیزه‌های ورزشکاران برای مصرف مکمل‌های ورزشی گفت: علل گرايش ورزشكاران به مكمل‌ها و مواد غذايي نيروزا، جبران كمبودهاي رژيم غذايی، برآوردن نيازهاي غيرمعمول ناشي از تمرينات سنگين و مسابقات مكرر، تأثيرگذاري مستقيم در عملكردشان، عقب نماندن از هم‌تيمي‌ها يا رقبا و توصيه مربي، والدين و …است.

دکتر توحید سیف برقی خاطرنشان کرد: در مطالعه‌ای که توسط دانشگاه ورزش کلن آلمان بر روی 634 نمونه مکمل ورزشی از 13 کشور جهان انجام شده است، 94 مورد (14/8%) آلوده به پروهورمون‌هایی بودند که در برچسب مکمل قید نشده بود که این آمار تکان دهنده است و خطر آلودگی ورزشکاران را متذکر می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره علل احتمالي مثبت شدن غيرعمدي تست دوپينگ در اثر مصرف مكمل‌ها گفت: توليدكننده نام ماده ممنوعه را در مكمل ذكر كرده اما ورزشكار از ممنوع بودن آن ماده ممنوعه بي اطلاع بوده است. مكمل يك نوع ماده ممنوعه در ساختار خود دارد كه كارخانه سازنده به آن اشاره كرده ولي ورزشكار از رابطه بين فرآورده موجود در مكمل بي‌خبر است. مكمل محتوي ماده ممنوعه است ولي كارخانه سازنده به آن اشاره نكرده است.

افسر مبارزه با دوپینگ کنفدراسیون فوتبال آسیا و دارای دیپلم مبارزه با دوپینگ فیفا خاطرنشان کرد: ورزشکار بداند که همواره احتمال مثبت شدن تست دوپینگ فرد با دریافت مکمل آلوده به ‌طور ناخواسته وجود دارد.. بر اساس قوانین آئين نامه جهاني مبارزه با دوپينگ، ورزشکاران در قبال هر ماده‌اي که استفاده می‌کنند به طور کامل مسئول و پاسخگو هستند.

وی افزود: ورزشکاران باید در نظر بگیرند که انواع مکمل‌ها نظیر داروها، مورد نظارت، بررسی و کنترل کیفیت مستمر نیستند. مصرف مقادير زياد بعضي از مكمل‌ها زيان‌آور است و بعضي نيز با هم تداخل اثر دارند .مصرف بعضي از مكمل‌ها در سنين مختلف و در افراد با بيماری‌هاي زمينه اي خاص خطرناك است. مكمل‌هاي گياهي بي خطر نبوده و بعضي از آنها حاوي مواد ممنوعه مانند افدرين و تركيبات هورموني هستند. در نتیجه باید قبل از مصرف مکمل‌ها، نکات آموزشی و توصیه‌ها را فرا بگیرند.

این متخصص پزشکی ورزشی تاکید کرد: بدلیل عدم رعایت اصول تولید استاندارد در زمان تولید مکمل، استفاده از مواد آلرژن در تولید مکمل غذایی، آلودگی مکمل غذایی به عوامل خارجی، شیمیایی و میکروبی قبل از فرآیند تولید، در زمان تولید و یا پس از آن، تقلبی بودن مکمل، مصرف مکمل‌ها با برچسب زبان‌های غیر انگلیسی، تهدید سلامت ورزشکار بدلیل عدم تعیین دوزاژ برای فرمولاسیون های تجاری از جمله مشکلات مرتبط با سلامتی مصرف مکمل‌های غذایی برای ورزشکاران بدلیل مصرف بیش از حد یا غیر سالم بودن مکمل های غذایی است. همچنین تهدید وجود مواد ممنوعه و داروها در مکمل‌های غذایی (ذکر نام یا بدون آن‌ بر روی برچسب فراورده) می‌تواند منجر به مثبت شدن نتایج تست دوپینگ، ایجاد عوارض جانبی در ورزشکار یا در بعضی موارد مرگ ورزشکار شود.