1

فروکش کردن درآمد داروخانه‌ها در شرایط کرونایی

به گزارش مجله خبری غذا و دارو و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان علی فاطمی نایب رییس انجمن داروسازان ایران ، درباره کم شدن درآمد داروخانه‌ها در ایام کرونا اظهار کرد: امروزه داروخانه‌ها در شرایط کرونایی فروششان بسیار کم شده است و اوضاع درآمدی خوبی ندارند؛ زیرا  بسیاری از داروهایی که برای کنترل بیماری کرونا موثر بوده‌اند، کمیاب شده یا اصلاً وجود ندارند.

او گفت: البته داروخانه ها هم تنها داروهایی را که نسخه دارند، توزیع می‌کنند و اصلاً بدون تایید پزشک (بدون نسخه) نمی‌پذیرند. تعطیلی و کم کار شدن مطب‌ها موجب شده است ورودی داروخانه‌ها بسیار کم و محدود شود. فروش داروخانه ها بیشتر به توزیع داروهای پیش پا افتاده یا اقلام نظافتی مانند محلول‌های ضدعفونی کننده، ماسک‌ها اختصاص داده شده است.

فاطمی بیان کرد: خیلی از مشاغل که گردش کار و مالی  ندارند تعطیل شده و مجبور به تعدیل نیروهایشان شده اند، ولی داروخانه ها براساس قوانین  نمی‌توانند کار را تعطیل کنند و باید فعالیتشان را ادامه دهند. داروخانه ها مجبورند باز بمانند، در حالی که درآمدشان بسیار کم شده است، این موضوع شرایط را برای متصدیان داروخانه سخت خواهد کرد.

مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک در کشور

نایب رییس انجمن داروسازان ایران با اشاره به این که در حال حاضر ۲۰۰ قلم دارو بدون تجویز پزشک در کشور وجود دارد، اظهارکرد: افراد برخی داروها را می توانند بدون تجویز پزشک خریداری کرده و مصرف کنند اما نباید تقاضای آنتی بیوتیک را از داروساز بدون نسخه داشته باشند. البته  متصدیان داروخانه هم نباید این موارد را قبول کرده و دارو را تحویل دهند. زیرا مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک می‌تواند مقاومت میکروبی بدن را بالا برده  و در مواجهه با بیماری میکروبی هیچ دارویی نمی تواند جواب گوی درمان ما باشد و موجب مرگمان خواهد شد.

فاطمی بیان کرد: اگر فردی از ابتلای خود به ویروس کرونا مطلع نباشد و آنتی بیوتیک مصرف کند  خطر خاصی او را تهدید نمی کند. البته فرد باید با تجویز پزشک فقط  آنتی بیوتیک مصرف کند تا بیماری او  وارد مرحله حاد نشود؛ هرچند پزشکانی هم هستند که به اشتباه اصرار دارند بیمارانشان تنها آنتی بیوتیک مصرف کنند. برخی مراجع هم اعتقاد دارند بعضی آنتی بیوتیک‌ها روی ویروس کرونا اثر می‌گذارند، اما هیچ کدام از این‌ها ثابت نشده است.