1

لزوم همکاری صنعت و سازمان برای تأمین داروی کشور

به گزارش پایگاه خبری غذا و دارو، دکتر مهدی پیرصالحی در نشست خبری آنلاین سندیکا، ارز دارو را به نسبت بودجه کل کشور ناچیز دانست و تأکید کرد تأمین آن باید جزو اولویت‌ها باشد.

دکتر مهدی پیرصالحی؛ نایب‌رئیس هیات‌مدیره سندیکا با توجه به سابقه حضور در سازمان غذا و دارو و نیز مدیریت شرکت‌های دارویی گفت: «صنعت دارویی ما علی‌رغم درگیری با مشکلات ارزی و تحریم در دوره کرونا خوب درخشید و توانست داروهای مورد نیاز را به موقع تهیه و از واردات جلوگیری کند. صنعتی که در تمام موقعیت‌های سخت مانند جنگ، تحریم و کرونا نیاز کشور را تأمین کرده است به حمایت بیشتری نیاز دارد. ارز مورد نیاز دارو به نسبت کل بودجه کشور مبلغ قابل توجهی نیست، باید در اولویت قرار بگیرد و خارج از کنترل‌های سخت‌گیرانه به صنعت‌ داده شود تا ذخیره دارویی کشور از میزان مورد نیاز کمتر نشود.»

او در ادامه گفت: «اگر ارز دارو تغییر کند برای تخصیص و تأمین آن نیاز به کنترل‌های سخت‌گیرانه نیاز نخواهد بود. باید از الان برنامه‌ریزی شود تا در سال‌های بعد ارز دارو تغییر کند، زیرساخت‌های لازم مهیا شود و به سمت تسهیل ضوابط برای تأمین داروی کشور گام برداریم.»

دکتر پیرصالحی در پاسخ به سؤالی درباره عملکرد سازمان غذا و دارو گفت: «سازمان به تنهایی اختیار ارز را ندارد، با توجه به شرایط فعلی کشور و همه‌گیری کرونا بهتر است به نقایص نپردازیم و این موضوع را برای زمان مناسب بگذاریم. الان باید همه فعالان صنف با همراهی مسئولان سازمان غذا و دارو کمک کنیم تا نیازهای دارویی کشور تأمین شود.»