1

نسخه‌نویسی الکترونیک؛ عصای دست اقتصاد سلامت

 

به گزارش مجله خبری غذا و دارو به نقل از شفا آنلاین، هنوز بسیاری از موانع اجرای دقیق نسخه‌نویسی الکترونیک، برداشته نشده است

اگرچه سرعت اجرای نسخه الکترونیک با شتاب بیشتری در حال گسترش است، با این وجود همچنان موانع پرشماری در مسیر اجرای نسخه الکترونیک وجود دارد. از ابتدای تیر امسال نیز چاپ دفترچه کاغذی متوقف شده است. در عین حال، کارشناسان سلامت تاکید دارند که هنوز راه زیادی تا نهادینه شدن کامل نسخه الکترونیک وجود دارد.

محمدرضا ظفرقندی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور نیز با اشاره به این که بحث‌های الزام‌آور پاسخگو نبوده و باید مشوق‌های لازم برای اجرای نسخه الکترونیک در نظرگرفته شود، تاکید کرد: «اجرای نسخه نویسی الکترونیک گامی در جهت کاهش هزینه‌ها است، اما باید بصورت تدریجی انجام شود. باید فرهنگسازی، آموزش، اقناع و مشوق‌های معنادار برای اجرای این طرح مهم در نظر گرفته شود و بحث‌های الزام‌آور پاسخگو نخواهد بود. مشوق‌های معنادار، همکاران جامعه پزشکی را به سمت استفاده از نسخه‌نویسی الکترونیک هدایت می‌کند.»

تاکید مسئولان سلامت بر اجرای کامل نسخه نویسی الکترونیک

بسیاری از مسئولان نظام سلامت نیز بر اهمیت اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک تاکید دارند.

مهدی میرشاه ولد، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بیمه سلامت هم تاکید کرد: «به وسیله نسخه الکترونیک، گردش کار نسخه‌‌ها از زمان تجویز تا زمان نسخه‌پیچی یا انجام آزمایش و ارائه خدمات پاراکلینیکی، مکانیزه و الکترونیکی می‌شود. اهمیت نسخه الکترونیکی این است که می‌تواند علاوه بر کاهش مصرف کاغذ، در زمینه تصمیم‌گیری‌های نظام سلامت هم موثر باشد. به طور مثال این داده‌‌ها می‌تواند اطلاعاتی مانند میزان مصرف هر قلم دارو یا آمار مبتلایان به یک نوع بیماری مشخص را به دست بدهد.»
همچنین علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم خاطرنشان کرد: «خدمات الکترونیک سلامت یکی از نیازهای قطعی نظام سلامت محسوب می‌شود. بر خلاف نگاه‌ های اولیه که این خدمات را غیرضروری می‌دانستند، در حال حاضر الکترونیکی شدن خدمات سلامت و به خصوص اجرای نسخه نویسی الکترونیک اجتناب ناپذیراست. خدمات الکترونیکی سلامت منجر به افزایش دسترسی، شفافیت، سرعت بالا در ارائه خدمات شده و دراجرای برنامه‌های مبتنی بر مشتری مداری مفید خواهد بود.»
از سوی دیگر، حمید پوراصغری، معاون امورعلمی، فرهنگی واجتماعی سازمان برنامه و بودجه نیز یادآور شد: «در حال حاضر مقاومتی در برابر اجرای خدمات الکترونیک سلامت مثل نسخه نویسی الکترونیک وجود ندارد، بلکه ساختارهای مختلف برای اجرای این خدمات باید به طور کامل هماهنگ باشند و مشکلات موجود دراین زمینه را برطرف کنند. همان طور که در بانکداری الکترونیک، فرآیندها به سمت الکترونیکی شدن رفت و به مرور ارتقا یافت، نسخه نویسی الکترونیک هم چالش‌هایی خواهد داشت که به مرور برطرف می‌شود. اجرای خدمات الکترونیک در نظام سلامت فقط به حوزه سلامت مربوط نمی‌شود و بقیه دستگاه‌ها هم دخیل هستند.»
همچنین حمید‌رضا صفی خانی، مدیر پروژه نسخه نویسی الکترونیک سازمان تامین اجتماعی هم عنوان کرد: «تغییر رویکرد وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه گر منجربه این شده که درماه‌های اخیر پیشرفت‌های خوبی در حوزه خدمات الکترونیک داشته باشیم. تا چند وقت پیش تلاش سازمان‌های بیمه‌گر این بود که خودشان سامانه‌هایی دراختیار ارائه دهندگان خدمت قرار بدهند. این باعث شده بود که هم از کسب و کارهای این حوزه در بخش خصوصی غافل شویم و هم آن چیزی که از طرف سازمان‌های بیمه گر دراختیار قرار گرفته بود، یک پنل بود و سامانه کاملی نبود. پزشکان هم مجبور بودند از سامانه‌های مجزای سازمان‌های بیمه‌گر استفاده کنند.»
موانع اجرای دقیق نسخه‌نویسی الکترونیک
کیانوش معیری، متخصص اقتصاد سلامت نیز به نواقص اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک اشاره می‌کند و می‌گوید: «قاعده اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک به این شکل است که پزشک در مطب خود باید ابتدا هویت بیمار را احراز کند، اعتبار دفترچه درمانی او را بررسی کند و سپس نسخه را به صورت الکترونیکی به داروخانه ارسال کند. در نهایت، داروخانه هم نسخه الکترونیک بیمار را رویت می‌کند و دارو در اختیار بیمار قرار می‌گیرد.»
محسن مصلحی، دبیر شورای عالی نظام پزشکی کشور هم به مشکلات اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک اشاره می‌کند و می‌گوید: «طبق قانون، وزارت بهداشت مکلف است که پرونده الکترونیک سلامت را تشکیل دهد. همچنین این وزارتخانه وظیفه دارد که نظام ارجاع و سطح‌بندی خدمات درمانی را اجرایی کند. یک بخشی از اجرای این فرآیندها، اجرای نسخه الکترونیک است، اما حالا آمده‌اند از انتهای این فرآیند شروع کرده‌اند. یعنی در حالی که هنوز پرونده الکترونیک سلامت، نظام ارجاع و سطح بندی خدمات درمانی به نتیجه نرسیده است، اما می‌خواهند به هر طریقی که شده، نسخه الکترونیک را اجرایی کنند.»