1

نیوز مدیکال / بر اساس یافته ­های یک تحقیق، داروی متفورمین تاثیر قابل­ توجهی در کاهش خطر مرگ در زنان مبتلا به کروناویروس دارد

محققان دانشگاه پزشکی مینه­سوتا و گروه یونایتدهلث در یکی از بزرگ­ترین تحقیقات شهودی جهان دریافتند که متفورمین رابطه مستقیمی با کاهش قابل توجه خطر مرگ و میر در زنان مبتلا به بیماری کووید-19 دارد.

متفورمین داروی ژنریک شناخته­ شده­ای برای مدیریت سطح قند خون در بیماران مبتلا به بیماری دیابت نوع 2 است. این دارو همچنین پروتئین­ های التهاب­زا چون TNF-alpha را که به نظر در تشدید کووید-19 موثر است را کاهش می­دهد.

در این تحقیق که در نشریه لنست هلث لانجویتی چاپ شده، از اطلاعات حدود 6000 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 و یا چاقی مفرط که به دلیل ابتلا به کروناویروس بستری شده­ اند استفاده کرده و با بررسی اثر متفورمین بر میزان مرگ و میر ایشان به این نتیجه رسیده است. بر اساس این یافته ­ها، زنان مبتلا به دیابت و یا چاقی که به دلیل ابتلا به کووید-19 بستری شده و پیش از بستری دوره 90 روزه مصرف متفورمین را پشت سر گذاشته بودند، نسبت به زنانی که متفورمین مصرف نکرده بودند، بین 21 تا 24 درصد احتمال مرگ و میر کم­تری داشتند.