1

هزینه IRC اضافی به مصرف‌کننده تحمیل می‌شود

به گزارش پایگاه خبری غذا و دارو، دکتر محمود نجفی‌عرب در نشست خبری آنلاین سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران به هزینه‌های جدید و اضافی IRC برای همه اجزای یک محصول انتقاد و آن‌ را بار سنگینی برای تمام صنایع (دارو، مکمل، آرایشی، بهداشتی و…) عنوان کرد.

دکتر محمود نجفی‌عرب؛ عضو هیات‌مدیره سندیکا افزایش چندبرابری قیمت IRC را روش نادرستی عنوان کرد و گفت: «قبلا وزارت بهداشت تحت این عنوان مبالغی را برای صدور پروانه کالاهای سلامت ‌محور تعیین کرده بود که به حساب خزانه واریز می‌شد. دی‌ماه گذشته سازمان غذا و دارو روش جدیدی را اعمال کرد و این مبالغ را بیش از حد افزایش داد، مثلا نه‌تنها برای خود دارو حتی برای اجزای دارو، مکمل‌ها، لوازم بهداشتی و… هم به‌صورت تک‌تک، IRC جداگانه‌ای تعیین کرد که هزینه‌های سنگینی را به بخش تولید تحمیل می‌کند.»

او در ادامه افزود: «تولیدکنندگان به این دستورالعمل جدید اعتراض کردند ولی وزارت بهداشت آن‌را به درخواست دیوان محاسبات مرتبط دانست. براساس مصوبه کمیسیون ماده ۱۲ که نمایندگان وزارت، تولید و نیز قوای سه‌گانه حضور دارند، قرار شد این روش تغییر کند، اما وزارت بهداشت از طریق سازمان برنامه و بودجه دوباره این مسئله را در هیات دولت مصوب کرد و نه‌تنها مشکل قبلی را حل نکرد بلکه هزینه‌های جدیدی هم به آن اضافه شد. در واقع این مصوبه هزینه‌های هنگفتی به بخش تولید تحمیل می‌کند که در نهایت به مصرف‌کننده و خود وزارت برخواهد گشت.»

دکتر نجفی‌عرب از درخواست اجرایی نشدن این مصوبه تا بررسی‌های بعدی و ارجاع آن به کمیسیون اجتماعی دولت، برای اصلاحات لازم خبر داد.