1

پیشرفت‌ها و توانمندی بالای فناوری زیستی و دارویی ایران در گزارش سال ۲۰۲۱ یونسکو مورد تاکید قرار دارد

 

گزارش سال ۲۰۲۱ یونسکو نشان می‌دهد استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در پنج سال گذشته رشد نمایی کرده‌اند و ایران ۴۵ پله در شاخص جهانی نو آوری ارتقا یافته است

به گزارش مجله خبری غذا و دارو به نقل از ایرنا، بررسی وضعیت علم، فناوری و نوآوری در ایران در آخرین گزارش علم سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) سال ۲۰۲۱ که خرداد ماه ۱۴۰۰ توسط این سازمان منتشر شده است نشان می‌دهد، کشورمان در زمینه شکل‌گیری شرکت‌های دانش بنیان و خلاق، تحقیق و توسعه و ایجاد پهنه‌های نوآوری رشدی شتابان را تجربه کرده است. یونسکو به رشد سریع رتبه ایران در شاخص جهانی نوآوری که منعکس کننده وضعیت کلی نوآوری شامل ورودی‌ها و خروجی‌های نوآوری است، هم اشاره کرده است. در این تحقیق آمده که این شاخص در ایران از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ با بهبود مستمر از رتبه ۱۰۶ به ۶۱ رسیده است یعنی رشد ۴۵ پله‌ای ایران در این شاخص. در این بازه زمانی افزایش تعداد پتنت‌های ثبت شده ایرانیان در دفتر ملی مالکیت فکری و نیز مراجع معتبر بین‌المللی استمرار داشته است.

در این گزارش تاکید شده است که توسعه شتاب‌دهنده‌ها و مراکز نوآوری در ۵ سال اخیر منجر به افزایش سریع استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان شده است. افزایش صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در دوران تحریم و همچنین تمرکز و تشویق آن‌ها به رفع نیاز‌ها در زمینه تولید محصولات و ارائه خدمات دانش‌بنیان در داخل کشور نمونه‌هایی از این رشد شتابان است.همچنین به اصلاحات و قانون‌گذاری‌های مختلفی که با هدف رفع موانع رقابت در بازار ایران تدوین شده هم گریزی زده و این کار را قدمی اثرگذار در تامین نوآوری و بهبود قابل ملاحظه وضعیت علم و فناوری در جمهوری اسلامی ایران دانسته است.

پیشرفت‌ها و توانمندی بالای فناوری زیستی و دارویی ایران هم در این گزارش مورد تاکید قرار دارد. اینکه ۹۵ درصد دارو‌های مصرفی و دو سوم ماده موثره دارو‌ها به صورت داخلی تولید شده‌اند، هم‌چنین صادرات دارو‌های زیستی ایرانی به بازار اروپا به خصوص کشور آلمان یکی از نقاط قوت توسعه ایران در این زمینه است.

 

کم شدن وابستگی‌ها

مدیر عامل شرکت دانش بنیان پرسیس ژن گفت: فعالیت ما در زمینه داروی بیوتکنولوژی و دارو‌های خاص است و وابستگی در این زمینه بسیار کم شده است.

امیر حسین کارگاه افزود: در گسترش اکوسیستم دارویی قدم‌های خوبی برداشته شده است و امروز در بازار‌های منطقه‌ای و حتی اروپا، واردات و صادرات نیز صورت می گیرد.

وی گفت: نگاه ما به درون است، اما از عرصه بیرونی هم اسفاده می‌کنیم.