1

کارآزمایی بالینی واکسن کرونای کواک برای افراد زیر ۱۸سال

به گزارش مجله خبری غذا و دارو به نقل از خبرگزاری مهر، رئیس انستیتو پاستور ایران از انجام کارآزمایی بالینی‌ روی واکسن پاستور کواک برای افراد زیر هجده سال خبر داد.

علیرضا بیگلری رئیس انستیتو پاستور ایران در برنامه‌ای تلویزیونی که امروز پخش شد، با بیان اینکه ایران به‌ عنوان تنها کشور مسلمان است که موفق به تولید واکسن کرونا شده، گفت: ویروس کرونا سختی‌های زیادی برای ما پیش آورد اما در کنارش تجربه‌های بسیاری کسب شد.

وی با بیان اینکه انستیتو پاستور ایران قدیمی‌ترین موسسه واکسن‌ساز در کشور و منطقه خاورمیانه است، گفت: این موسسه یکی از معتبرترین برندهای دنیاست و واکسن‌های آن علاوه بر کشور خودمان در بسیاری از کشورهای دیگر هم مورد استفاده قرار گرفته است.

رئیس انستیتو پاستور افزود:در بین کشورهای مسلمان فقط ایران و اندونزی نام خوشان را به‌عنوان کشورهای واکسن‌ساز تثبیت کردند. در بحث واکسن کرونا، ایران تنها کشور مسلمان است که همه پلتفرم‌های این واکسن را در داخل کشور راه‌اندازی کرده است.

بیگلری با اشاره به همکاری مشترک ایران و کوبا در تولید یکی از واکسن‌های کرونا، اظهار داشت: در انستیتو پاستور ایران چندین پروژه واکسن کلید خورده که یکی از آن‌ها پروژه مشترک با کشور کوبا است. ما با کشور کوبا همکاری ۲۰ ساله در تولید واکسن داریم.

وی با بیان اینکه این پروژه مشترک واکسن کووید، فاز نهایی خود را در کوبا و ایران طی کرده گفت: در کوبا ۴۴ هزار نفر و در ایران ۲۴ هزار نفر در شهرهای ساری، بابل، اصفهان، یزد، کرمان، بندرعباس، همدان و زنجان این واکسن را دریافت کردند. در هر شهر سه هزار نفر این واکسن را زده‌اند.

وی افزود: واکسن پاستور کواک یک واکسن نو ترکیب و بسیار بی‌خطر است؛ چرا که در تزریق روی ۶۸ هزار نفر در ایران و کوبا عارضه جدی پس از تزریق، مشاهده نشده است.

به گفته بیگلری، پاستور کواک یک واکسن پروتئینی نوترکیب است که با یک پروتئین بزرگ‌تر ترکیب شده. این فناوری باعث اثربخشی بیشتر این واکسن می‌شود و تنها در اختیار چند کشور از جمله کوبا و کشور ما هست.

رئیس انستیتو پاستور ایران در رابطه با کارایی بالای این واکسن به‌خصوص در افراد زیر ۱۸ سال، عنوان کرد: این واکسن بسیار بی‌خطر و ایمن است. کارایی بسیار خوبی دارد و در کوبا روی انواع خطرناک ویروس کووید آفریقای جنوبی، هندی و نیویورکی موثر بوده در صورتیکه واکسن روسی آسترازانکا در مقابل این ویروس‌های جهش‌یافته، حدود ده درصد کارایی دارد.

کازامایی بالینی کودکان زیر ۱۸سال

واکسن پاستور کواک در حال کارآزمایی بالینی در کودکان است و می‌تواند یک گزینه مناسب برای سنین پنج تا هجده سال باشد. ویژگی دیگر این واکسن، طراحی یادآور آن همراه خودش است. مجموع این ویژگی‌ها واکسن پاستور کواک را تبدیل به یکی از معدود واکسن‌های قابل توجه در سطح بین‌المللی کرده است.

بیگلری تصریح کرد: کشوری که موفق به تولید واکسن شود، سطح علمی بسیار بالایی پیدا خواهد کرد. هر کشوری که سه واکسن بسازد؛ قادر است سه واکسن دیگر هم باتوجه به فناوری سه واکسن قبلی، تولید کند. بنابراین در شیب ساخت واکسن قرار می‌گیرد که ارزش افزوده بالایی خواهد داشت.

وی خار نشان کرد: واکسن یک مقوله تاثیرگذار در امنیت ملی کشورهاست. کووید ثابت کرد اگر کشورهای دیگر به ما واکسن ندهند با مشکل مواجه می‌شویم. خوشبختانه طی یکسال گذشته با تولید واکسن کرونا توانستیم فناوری واکسن خود را حدود ۲۰ سال ارتقاء دهیم. حمایت مقام معظم رهبری و دولت از این اقدام، در تاریخ ماندگار خواهد شد.

وی اظهار داشت: هم اکنون چند کشور اروپایی از ما مشخصات واکسن‌مان را خواسته‌اند. کشوری که چندین واکسن می‌سازد، اعتباری در سطح جهانی کسب می‌کند که کشورهای دیگر بخواهند یا نخواهند باید آن را بپذیرند.

رئیس انستیتو پاستور ایران در رابطه با نحوۀ تشخیص کارایی واکسن‌ها، خاطرنشان کرد: کارایی واکسن‌ها به چند روش مشخص می‌شود. یک روش این است که پس تزریق واکسن، خون افراد، مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مشخص شود در بدن چند درصد از این افراد آنتی بادی ایجاد شده است؛ اما را راه خوبی نیست چون کارایی واقعی را مشخص نمی‌کند.

وی ادامه داد: راه دیگر نشان دادن آنتی بادی‌های خنثی کننده و ضد ویروس کرونا در بدن افراد است. این هم راه کاملی نیست. راه درست و کامل، واکسیناسیون جمعیت زیادی از افراد است که در کارآزمایی سه اتفاق می‌افتد.

بیگلری اضافه کرد: سپس با حضور این افراد در جامعه مشخص می‌شود، چند درصد از افراد در مقابل بیماری ایمن بودند و با افرادی که واکسن دریافت نکردند مقایسه صورت می‌گیرد. پس از شش تا هشت هفته کارایی واقعی واکسن مشخص می‌شود. آمار اولیه نشان می‌دهد واکسن پاستور کواک در تمام شهرهایی که استفاده شده ایمنی خوبی ایجاد کرده است.

وس با اشاره به اینکه پاستور کواک تنها واکسن این موسسه نیست، یادآور شد: در پیشگیری از موج‌های بعدی کرونا، واکسن کمک کننده است اما راه حل قطعی نخواهد بود و تا ماه‌ها بعد از واکسیناسیون عمومی الزام استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: واکسنی که بعد از کوو ایران برکت، به وفور در اختیار مردم قرار می‌گیرد، واکسن پاستور کواک است. این واکسن تنها واکسن انستیتو پاستور نیست. حدود چهار هفته بعد خبر خوبی را در مورد واکسن دوم‌مان خواهیم گفت که کاملا بومی‌ است.

وی با بیان اینکه ما پنجمین کشور سازنده این واکسن هستیم که اسلحه ما در برابر انواع جهش یافته ویروس کروناست گفت: موضوع بعضی افراد در دوز اول، واکسن خارجی دریافت کردند و در دوز دوم، بخواهند واکسن ایرانی بگیرند در حال بررسی در وزارت بهداشت است.

به گفته وی، این موضوع در دنیا مطرح است و به عنوان یکی از راه حل‌ها عنوان می‌شود.