1

کمبود دارو در آینده کشور را تهدید می‌کند

مدیرعامل شرکت داروسازی ابوریحان:

روند تخصیص ارز کُند و در برخی موارد عدم تخصیص ارز را شاهدیم و پیشنهاد ما آزادسازی قیمت و تغییر مبنای قیمت ارز از دولتی به نیمایی است؛ در غیر این صورت با کمبود شدید دارو در اینده روبرو خواهیم بود.

به گزارش مجله خبری غذا و دارو به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، ارز را باید مشکل اصلی حوزه تولید دارو دانست. این مشکل اعم از تخصیص ارز یا تغییر مبنای قیمت‌گذاری دارو از ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی است که هر دو موضوع اثرات منفی بسیاری را در صنعت دارو از خود بر جای گذاشته‌اند. موضوع عدم تخصیص یا طولانی‌شدن دوره تخصیص ارز به تولیدکنندگان دارو است که طبق پیش‌بینی‌ها دیر یا زود باعث کمبود دارو در کشور خواهد شد؛ کما اینکه به گفته برخی فعالان این صنعت، هم‌اکنون شواهد این کمبود بروز کرده است.

 کمبود دارو در کمین بازار

مدیرعامل شرکت ابوریحان با اشاره به اینکه هم‌اکنون کمبود دارو در سطح بازار حتی در مورد داروهای ساده و معمولی نیز مشهود است، گفت: ارز  دولتی که سازمان غذا و دارو متولی تخصیص آن است، قرار است با نرخ بانکی در اختیار داروسازان قرار بگیرد، اما نکته‌ای که به‌عنوان تجربه ماه‌های اخیر باید به آن اشاره کرد این است که هر دارویی که ارز آن از نرخ ترجیحی به نیمایی تغییر کرده، با افزایش تولید و توسعه بازار روبه‌رو شده و با شرایط بهتری در اختیار بیماران قرار گرفته است.

میثم نورمحمدی افزود: در زمینه ارز ۴۲۰۰ تومانی مشکلات بسیاری وجود دارد که در جلسات مختلف با مسوولان بارها مورد تاکید قرار گرفته است، اما متاسفانه اقدام موثری در این ‌باره انجام ‌نشده، زیرا این سازمان نگران افزایش قیمت دارو است؛ اما به عقیده ما اولا افزایش قیمت زیادی با تغییر ارز ایجاد نمی‌شود و ثانیا افزایش قیمت را می‌توان به‌سادگی از طریق تقویت شرکت‌های بیمه‌ای جبران کرد تا به مصرف‌کننده فشاری وارد نشود.

وی با بیان اینکه داروهایی که شامل ارز دولتی می‌شوند مانند سال گذشته معرفی ‌شده‌اند، گفت: این در حالی است که در این دو ماه ابتدای سال، هنوز تخصیص ارز جدی صورت نگرفته و اگر این شرایط تغییر نکند به‌زودی دچار کمبود شدید داروهای موردنیاز خواهیم شد، زیرا منابع دارویی در حال کاهش است و از طرفی برای تامین مواد اولیه، ارز تخصیص نمی‌یابد و در نتیجه کمبود دارو در آینده کشور را تهدید می‌کند.

به گفته نورمحمدی روند تخصیص ارز کُند و در برخی موارد عدم تخصیص ارز را شاهدیم و پیشنهاد ما آزادسازی قیمت و تغییر مبنای قیمت ارز از دولتی به نیمایی است.

افزایش روند قیمت مواد اولیه با قیمت‌گذاری‌های سازمان غذا و دارو  متناسب نیست

به گفته مدیرعامل شرکت ابوریحان، اکنون بخشی از مواد اولیه‌ای که از خارج از کشور وارد می‌شود، با مشکل تامین ارز روبه‌رو است؛ با این ‌حال از آنجا که ابوریحان یک شرکت صادرکننده دارو است، بنابراین با استفاده از قانون واردات در قبال صادرات توانسته مواد اولیه موردنیاز خود را که با نرخ نیمایی محاسبه می‌شود تامین کند که البته این روش بخش کوچکی از نیاز این شرکت را پوشش می‌دهد، اما نشان می‌دهد صادرات در این شرایط برای واردات مواد اولیه بسیار کارگشاست؛ هرچند بانک مرکزی باید موضوع تخصیص ارز را جدی بگیرد.

این فعال حوزه تولید دارو با بیان اینکه بحث اصلی، بحث تولیدکننده داخلی مواد اولیه دارو است، می‌گوید: تغییر مداوم قیمت مواد اولیه در داخل که همواره با رشد روبه‌رو است یکی از معضلات داروسازان است. افزایش روند قیمت مواد اولیه بسیار مشهود است که با قیمت‌گذاری‌هایی که در حوزه دارو توسط سازمان غذا و دارو صورت می‌گیرد متناسب نیست.

میثم نورمحمدی خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت دارو براساس مدل‌های عرضه و تقاضا تعیین نمی‌شود و قیمت‌گذاری‌ها نیز هیچ تناسبی با هزینه‌های تولید ندارد و این موضوع جزو بزرگ‌ترین چالش‌های شرکت‌های داروساز محسوب می‌شود.

وی افزود: در زمینه مواد موثره دارویی هنوز شرایط و سیاست‌گذاری‌ها مانند سال قبل است و در یکی دو مورد محدود، اقداماتی صورت گرفته، اما در کل هنوز تصمیم خاصی مشاهده نمی‌شود و باید گفت اثرات زیانبار این تصمیمات گریزناپذیر است.