1

کنترل بهتر قند خون افراد دیابتی با داروهای ضد اسید معده

 

به گزارش مجله خبری غذا و دارو به نقل از ایرنا،محققان انجمن بین‌المللی غدد درون‌ریز که یک سازمان تخصصی فعال در این زمینه است، دریافتند مصرف داروهای ضد اسید معده موجب بهبود فرایند کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت می‌شود اما تاثیری بر کاهش ابتلا به این بیماری در جمعیت عمومی ندارند.

به گزارش روز دوشنبه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا از ساینس‌دیلی، بر اساس این تحقیقات استفاده از داروهای ضد اسید در کنار داروهای استاندارد در مقایسه با روش‌های متداول درمان دیابت، موجب کاهش قابل توجه هموگلوبین A1C و قند خون ناشتا در افراد مبتلا به دیابت می‌شود.

این تحقیقات با تجزیه و تحلیل داده‌های به دست آمده از هفت مطالعه با کمک ۳۴۲ داوطلب در خصوص کنترل قند خون و پنج مطالعه با کمک ۲۴۴ داوطلب در خصوص خطر ابتلا به دیابت انجام گرفت.

در این تحقیقات مشخص شد داروهای ضد اسید قادرند سطح هموگلوبین A1C را در افراد دیابتی به میزان ۰.۳۶ درصد و قند خون ناشتا را به میزان ۱۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر کاهش دهند. اما این داروها تاثیری بر کاهش خطر ابتلا به دیابت ندارند.

به گفته محققان افراد مبتلا به دیابت باید توجه داشته باشند که داروهای ضداسید متداول، امکان کنترل بهتر قند خون را فراهم می‌کنند این روش درمانی هیچ عارضه جانبی ندارد. پزشکان و متخصصان نیز در هنگام تجویز داروهای افراد دیابتی نباید از اثر این داروها بر کاهش گلوکز غافل شوند.

بدن انسان به صورت طبیعی مقداری قند را ذخیره کرده و به منظور تامین انرژی لازم برای فعالیت‌های روزانه، جذب قند از رژیم غذایی نیز ضروری است اما زمانی که میزان قند خون از مقدار مشخصی تجاوز می‌کند، منجر به بروز عارضه‌ای موسوم به قندخون می‌شود.

قند خون می‌تواند به اندام‌ها آسیب زده و مشکلات متعددی را برای سلامتی ایجاد کند. اغلب عوامل بروز این وضعیت شناسایی شده و راهکارهای مختلفی برای مدیریت آن ارائه شده است. وعده‌های غذایی کوچکتر، تمرین فیزیکی و سبک زندگی سالم برای مدیریت دیابت ضروری است.

بالا بودن میزان قند خون به مدت طولانی ریسک‌های جدی را برای سلامت در پی دارد و علایمی را ایجاد می‌کند که در مراحل اولیه ابتلا به دیابت قابل شناسایی است.