1

گسترش ویروس دلتا

 

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا:

ویروس دلتا همه استان‌ها را درنوردیده است و در این هفته ۶ میلیون دُز واکسن جدید به دست ما می‌رسد که توزیع می‌شود.

به گزارش مجله خبری غذا و دارو به نقل از تسنیم، علیرضا رئیسی در حاشیه جلسه امروز ستاد مقابله با کرونا گفت: ویروس دلتا بسیاری از کشورها را درگیر کرده و در کشور ما نیز همه استان‌ها را درنوردیده است.

وی افزود: شیوع ویروس و مبتلایانی که داریم، نشانگر این است که ویروس دلتا در حال تبدیل شدن به گونه غالب کرونا در کشور است. 169 شهر قرمز و 166 شهر نارنجی و 113 شهر زرد کرونایی در کشور داریم. نکته ناراحت‌کننده این دست که میزان رعایت پروتکل‌ها در کشور به 48 درصد رسیده است که کافی نیست و منجر به افزایش شیوع بیماری می‌شود. میزان پلمب‌ها و جرایم کم نیست اما صرفا با جریمه و پلمب کردن نمی‌توان رعایت پروتکل را القا کرد و انتظار داریم مردم برای حفظ جان خود بیشتر پروتکل‌ها را رعایت و از تجمعات و سفرها پرهیز کنند.

 رستوران‌ها، تالارها، مراکز سرپوشیده مانند استخر و سالن ورزشی و پاساژهای سرپوشیده می‌تواند محل انتقال بیماری باشد.

وی با بیان اینکه قدرت سرایت ویروس جدید بالاست و با کوچک‌ترین کوتاهی، میزان ابتلا افزایش خواهد یافت، گفت:  روند واکسیناسیون در روزهای اخیر خوب شده است و میزان واکسیناسیون از مرز تزریق روزانه 250 هزار دُز نیز عبور کرده است.

وی درباره تأمین واکسن کرونا بیان داشت: برای افراد بالای 60 سال واکسن دز اول و دز دوم به اندازه کافی داریم و تاکنون 11.2 میلیون دز واکسن کرونا در کشور توزیع شده و در این هفته 6 میلیون دز واکسن جدید به دست ما می‌رسد که توزیع می‌شود و بالای 60 سال و گروه‌های پرخطر را واکسینه خواهیم کرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان این‌که در هرمزگان، خوزستان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی، واکسیناسیون برای افراد بالای 50 سال آغاز شده است؛ یادآور شد: در جزایر خلیج فارس به جز کیش و قشم که به زودی اعلام خواهد شد، افراد بالای 18 سال را واکسینه خواهیم کرد و عشایر بالای 18 سال از ماه آینده واکسینه می‌شوند و تزریق واکسن کرونا به معلمان و اساتید دانشگاه در مردادماه آغاز می‌شود.