1

از اسفندماه وعده تولید انبوده واکسن می‌دهند!

 

 

به گزارش مجله خبری غذا و دارو  به نقل از خبرگزاری خانه ملت،علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مردم کاری به مباحث کارشناسی در مورد واکسن ندارند و فقط واکسن می خواهند.  نقطه امیدبخش این ویروس علیرغم تمامی بدی ها واکسن پذیر بودن است و معتقدیم با هر طریق ممکن باید در اسرع وقت واکسن به مردم تزریق شود زنجیره قطع خواهد شد بنابراین باید اولین واکسنی که به دستمان می رسد را به مردم تزریق کنیم؛ ما حرف هایی زدیم و قول هایی هم به ما دادند پس ما مقصر نیستیم و باید به مردم اطلاع رسانی می کردیم، در حالی که به ما قول دادند از اسفند انبوه سازی می شود اما این کار انجام نشد، کشورها به راحتی به ما واکسن نمی دهند نه اینکه ما قصد خرید نداریم و آمریکای خبیث مشکلات زیادی را برای ما ایجاد و با هیچ کشوری مانند ما دشمنی ندارد.

رئیسی یادآور شد: اجرای واکسیناسیون در کل براساس پیش بینی ها قابل قبول بوده و تا سطح خانه بهداشت برنامه داریم و مطلع هستیم که در خانه بهداشتی که 300 نفر جمعیت دارد چند دوز نیاز است، تا زمانی که واکسن در یخچال موجود نباشد دیگر در مورد واکسن اظهارنظری نمی کنم.

وی ادامه داد: دانشمندان داخلی زحمت می کشند اما واکسن در آزمایشگاه مقوله جدا از خط تولید است و خط تولید باید به ما واکسن بدهد؛ 8 میلیون و 360 هزار افراد بالای 60 سال داریم که 84 درصد مرگ و میر در این سنین است، هدف از واکسیناسیون در دنیا کاهش مرگ و میر و یا قطع زنجیره است که فعلا کاهش مرگ و میر در دستورکار ما قرار گرفته زیرا واکسن به اندازه کافی در اختیار نداریم، 15 میلیون و 700 هزار نفر بالای 50 سال داریم و 82 درصد افراد دارای بیماری زمینه ای 50 سال به بالا هستند، 20 میلیون نفر در کشور در وضعیت اورژانسی قرار دارند و باید سریع تر واکسینه شوند.

این مقام مسئول با بیان اینکه نباید به پیک ها توجه کرد بلکه باید واکسیناسیون را مورد توجه قرار داد، گفت: کشور انگلیس درگیر پیک سوم شده اما مرگ و میر آن 7 تا 12 نفر در روز است هدف ما هم کاهش مرگ و میر است و باید توانمان را حتی یک روز زودتر بر روی خرید واکسن بگذاریم تا ایمنی زودتر حاصل شود؛ زنجیره این ویروس قطع نخواهد شد مگر اینکه پاندمی در دنیا قطع شود و تا زمانی که 70 درصد جمعیت دنیا واکسینه نشود شاهد جهش ویروس خواهیم بود.

وی با بیان اینکه تاکنون 10 میلیون و 100 هزار دوز واکسن وارد کشور شده، گفت: یک میلیون آن امروز یا فردا توزیع می شود و روز گذشته هم یک میلیون دوز توزیع شد، برکت 370 هزار دوز تحویل داده بود و امروز نیز 200 هزار دوز تحویل می دهد و براساس گزارش ها یک میلیون دوز واکسن تولید کردند و متعهد شدند تا هفته اول مرداد 2.4 میلیون دوز به ما تحویل دهند.

رئیسی یادآور شد: در بحث واکسیناسیون چند مرحله از جمله تامین، توزیع و تزریق داریم، قرار است واکسیناسیون یک سال طول بکشد و بحث یک روز و دو روز نیست، مراکز تجمیعی را زیرنظر همان مراکز ایجاد کردیم تا از ازدحام جلوگیری شود. در بحث تزریق، راه اندازی و تجمیع مشکلی نداریم و واکسیناسیون 60 سال به بالا را در استان های خوزستان، هرمزگان، کرمان، یزد، جنوب فارس و … شروع کردیم و البته سیستان و بلوچستان استقبال کم تری از واکسیناسیون داشته است. در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر از 5 سال جلوتر تزریق را انجام خواهیم داد، تاکنون واکسیناسیون 74 درصد گروه 70 سال به بالا را انجام دادیم و در تهران 84 تا 90 درصد استقبال شده و استقبال تهرانی ها از واکسیناسیون از سایر مناطق کشور بیشتر بوده است، البته برخی استان ها مثل سیستان و بلوچستان بیشتر تمایل داشتند واکسن ایرانی بزنند.

وی ادامه داد: نسبت به پیش خرید واکسن اقدام خواهیم کرد و بسیاری از شرکت های تولید کننده داخلی به ما اعلام کردند تا خرداد و تیرماه واکسن های تولیدی را ارائه خواهیم کرد اما متاسفانه تا امروز این وعده ها محقق نشده و تضمین باید دوطرفه باشد.