داروی انگل،پشه‌ها را می‌کشد

محققان کنیایی با استفاده از دارویی که برای مبارزه با انگل‌ها است؛ خون انسان را برای پشه‌ها کشنده می‌کنند.

به گزارش تک‌تایمز، ایورمکتین (ivermectin)یک داروی توسعه‌یافته برای مبارزه با انگل‌هایی است که بیماری "کوری رودخانه" و "پیل‌پایی" را درمان می‌کند و محققان کنیایی به این موضوع پی برده‌اند که این دارو می‌تواند؛ خون انسان را برای پشه‌ها مسموم کند.

در آزمایشی که شامل بیماران مبتلا به مالاریا بود، ۹۷درصد از پشه‌هایی که از نمونه‌های خون شرکت‌کنندگان که حاوی ایورمکتین بود، تغذیه کرده‌ بودند؛ از بین می‌رفتند.

"منو اسمیت" پژوهشگر این مطالعه گفته: هیجان‌انگیزترین نتیجه، این حقیقت بود که حتی یک ماه پس از مصرف دارو، خون مصرف‌کنندگان هنوز قادر به کشتن پشه‌ها بود.

شاید باورکردنی نباشد اما پشه‌ها از مرگ‌بارترین حیوانات جهان محسوب می‌شوند. آنها حامل ویروس‌هایی هستند که سبب بیماری‌هایی نظیر زیکا، دنگ(Dengue)، تب زرد و چیکونگونیا و مرگ میلیون‌ها نفر در سال می‌شوند.ارقام سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که مالاریا به تنهایی در سال ۲۰۱۵باعث مرگ ۴۳۸هزار نفر شده است.

این گزارش در مجله بیماری‌های عفونی Lancet چاپ شده است.

درمان سکته مغزی با دارو و فیزیوتراپی

گروهی از محققان ژاپنی در آزمایش روی موش‌ها و میمون‌ها داروی جدیدی را شناسایی کردند که در کنار فیزیوتراپی موجب بهبود آثار سکته مغزی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری مدیکال ساینس آمریکا، سکته مغزی به دلیل کمبود اکسیژن در اثر مسدود شدن یا پارگی رگ‌های خونی رخ می‌دهد. مغز قادر به ترمیم سلول‌های عصبی مرده نیست؛ اما با استفاده از فیزیوتراپی که منجر به اتصال مجدد برخی از سلول‌های سالم می‌شود، می‌توان بخشی از کارآیی مغز را مجدداً به دست آورد.

اما به‌تازگی محققان داروی جدیدی را شناسایی کردند که موجب بهبود فرآیند اتصال مجدد سلول‌ها در مغز شده و در نتیجه عملکردهای حرکتی فرد مبتلا به سکته را بهبود می‌دهد.

این دارو (edonerpic maleate) است و تأثیر آن را همراه با فیزیوتراپی روی موش‌ها مورد آزمایش قراردادند. در این آزمایش معلوم شد عملکردهای حرکتی موش‌هایی که دارو را به همراه فیزیوتراپی دریافت کردند در مقایسه با سایر موش‌ها بهبود چشمگیری داشته است. در مرحله بعد محققان این دارو را روی میمون‌ها نیز آزمایش کردند و به نتایج مشابهی دست یافتند.در حال حاضر محققان مقدمات آزمایش‌های بالینی این دارو را روی انسان آماده می‌کنند و امیدوارند در این آزمایش‌ها به نتایج مثبتی برسند.

گزارش این تحقیقات در نشریه Science منتشرشده است.

ایمپلنت مغزی ساخته شد

محققان موفق به ساخت ایمپلنت مغزی شده‌اند که امکان دسترسی به محتوای حافظه بیمار، تقویت آن و به یادآوری مجدد خاطرات را فراهم می‌کند. به گزارش ساینس دیلی آمریکا، محققان پس از انجام آزمایش‌های اولیه روی حیوانات، ایمپلنت‌های مغزی را برای بهبود حافظه چند بیمار داوطلب مورداستفاده قراردادند. قبلاً به‌عنوان بخشی از فرآیند درمان بیماری صرع داوطلبان از ایمپلنت‌های مغزی استفاده‌شده بود و استفاده از ایمپلنت‌های جدید موجب بهبود چشمگیر حافظه کوتاه‌مدت و بلندمدت این افراد شد.

ایمپلنت‌های جدید، قادرند چنین الگوهایی را تشخیص و به مغز بیمار ارسال کنند تا او را در یادآوری خاطرات یاری کنند.

گزارش این تحقیق در نشریه Neural Engineering منتشرشده است.

سلول‌های شنوایی ترمیم می‌شوند

محققان راهکار جدیدی را ابداع کردند که با استفاده از آن سلول‌های شنوایی، گوش میانی را ترمیم می‌کنند.

به گزارش اسوشیتدپرس، ناشنوایی حاصل از سروصدای زیاد و افزایش سن، به دلیل از بین رفتن ارتباط بین گیرنده‌های حسی موسوم به سلول‌های مویی و نورون‌هایی که لرزش این سلول‌ها را به مغز منتقل می‌کنند، ایجاد می‌شود. این سلول‌ها و نورون‌ها در گوش میانی قرار دارند که به‌طور مستمر مایعی درون آن جریان دارد. درنتیجه هر دارویی که برای ترمیم سلول‌ها و بازیابی شنوایی مورداستفاده قرار گیرد، توسط این مایع شسته شده و از بین می‌رود.

محققان دانشگاه هاروارد با همکاری دانشگاه کالیفرنیای جنوبی مولکولی را ساختند که دو ماده 7,8DHF و bisphosphonate را با یکدیگر ترکیب می‌کند. ماده 7,8DHF پروتئینی است که برای توسعه و عملکرد سیستم نورون‌ها ضروری است درحالی‌که bisphosphonate به استخوان‌ها می‌چسبد. باوجوداینکه این شیوه هنوز در مراحل اولیه است، محققان معتقدند که از این طریق، گام بزرگی در مسیر درست برداشته‌اند.

گزارش کامل این تحقیق در نشریه   Bioconjugate Chemistry منتشرشده است.

آدرسایران، تهران، خیابان ولیعصر، خیابان توانیر،خیابان نظامی گنجوی،خیابان پیوند،کوچه حماسی، پلاک 26