ارتباط خستگی با تغذیه ناسالم

 

سبک زندگی و تغذیه نادرست تاثیر زیادی بر احساس ضعف، خستگی و خواب آلودگی در بدن می‌گذارد. اگر دائما به این حالات دچار می‌شوید، بهتر است به تغییر عادات رایج تغذیه‌ای خود بپردازید. در این بخش به 6 مورد از بدترین و رایج‌ترین عادات غلط تغذیه‌ای مرتبط با خستگی و ضعف بدن اشاره می‌کنیم.

خستگی مداوم، نوعی واکنش بدن برای ذخیره انرژی در مواقعی است که انرژی لازم و مورد نیازش را دریافت نمی‌‌کند.
در این میان عادت‌های غلط غذایی به خستگی دامن می‌زند و باعث می‌شود شما انرژی کمتری در طول روز داشته باشید:


کاهش مصرف کربوهیدرات‌ها : درست است که کربوهیدرات‌های ساده و قندهای پردازش شده، خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهند ولی صرف نظر کردن از مصرف تمام کربوهیدرات‌ها نیز، منجر به احساس خستگی و خواب آلودگی می‌شود. یک رژیم غذایی موفق باید حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده و غنی از فیبر باشد. کربوهیدرات‌های ساده مانند آرد و شکر سفید، باعث افزایش سریع قند در خون می‌شوند.

این افزایش سریع قند، همان لحظه احساس خوبی را به ما می‌بخشد اما پس از مدت کوتاهی، میزان قند خون دوباره پایین آمده و خستگی بیشتری را احساس می‌کنیم؛ اما کربوهیدرات‌های پیچیده، دارای فیبرهای غذایی خاصی هستند که افزایش سریع قند خون را کاهش می‌دهند و در حفظ انرژی بالای بدن بسیار موثرند. بهتر است از برنج و غلات سبوس‌دار، کوینولا، بلغور و نان سبوس‌دار استفاده کنید.

پرهیز از مصرف صبحانه: شما ممکن است این عادت را داشته باشید که هر روز با نوشیدن یک فنجان قهوه، خانه را ترک کنید و این کار باعث احساس خواب آلودگی در اواسط روز و اواخر بعد از ظهر خواهد شد. یک ایده خوب، ارزیابی وضعیت تغذیه شما در هنگام صبح است. یک صبحانه مفید باید حاوی مواد پروتئینی و کربوهیدرات‌های پیچیده برای تعادل قند خون و ثبات انرژی در تمام طول روز باشد. چنین رژیمی بر سیستم گوارشی سنگین نبوده، به آرامی هضم می‌شود، سطح قند خون را حفظ کرده و در عین حال سیر کننده است.

حذف وعده‌های غذایی: خیلی از افرادی که برنامه‌های کاهش وزن را دنبال می‌کنند، تصمیم به قطع کالری از رژیم غذایی می‌گیرند. محققان کلینیک مایو هشدار می‌دهند که گرسنه ماندن بیش از ۴ ساعت بین وعده‌های غذایی منجر به افت قند خون و احساس فرسودگی و خستگی می‌شود. در عوض یک رژیم غذایی سالم همراه با در نظرگرفتن میان وعده‌ها و خوراکی‌های سرپایی مفید از جمله میوه‌ها و سبزیجات فیبردار، از ایده‌های کاهش وزن موفق با داشتن ذخیره انرژی در بدن است.

تکیه بیش از حد به قهوه : قهوه اگرچه برای داشتن صبحی شاداب‌تر و دور از سستی، مفید است اما اگر مصرف آن به‌ویژه در هنگام بعد از ظهر نیز ادامه یابد، اثر معکوس روی خستگی خواهد داشت. پس سعی کنید به‌جای اضافه کردن قهوه به منوی بعد از ظهر، مواد غذایی و نوشیدنی‌های حاوی انرژی بیشتر و سالم‌تر را در نظر بگیرید.

اجتناب کامل از گوشت قرمز: اینکه می‌گویند مصرف همه چیز باید در حد اعتدال باشد، در مورد گوشت قرمز هم صدق می‌کند و قبل از اینکه از مصرف آن به‌طور کامل پرهیز کنید، باید این نکته را بدانید که گوشت قرمز منبع بسیار مفید از آهن است؛ ماده معدنی که کمبود آن در بدن منجر به کاهش اکسیژن‌رسانی به خون و ایجاد خستگی و ضعف می‌شود. مصرف گوشت قرمز را برای دو بار در هفته در رژیم غذایی‌تان در نظر بگیرید.

اجتناب کامل از مصرف مواد قندی : البته که باید از منابع پنهان و آشکار قند حتی در مواد غذایی بسته‌ بندی شده و منجمد پرهیز کرد، اما اجتناب کامل از مواد قندی حتی میوه‌های حاوی قند طبیعی منجر به کاهش سطح انرژی و تجربه خستگی و ضعف می‌شود.  

منبع : آوای سلامت

 

 

 

غذا و دارو یک نشریه تخصصی حوزه سلامت و بهداشت و درمان میباشد که با توزیع هدفمند و تخصصی، به منظور ایجاد پل ارتباطی مستحکم تر میان اساتید، تولید کنندگان و وارد کنندگان با مخاطبان عرصه سلامت منتشر میگردد.

آدرسایران، تهران، خیابان ولیعصر، خیابان توانیر،خیابان نظامی گنجوی،خیابان پیوند،کوچه حماسی، پلاک 26 

    88203845 21 (98)+

   88198520 21 (98)+