در باره ما
نشریه «غذا و دارو» بر آن است تا پل ارتباطی مؤثری باشد میان گروههای مختلف که در یک طرف آن مدیران ارشد و میانی دستاندرکار در بخشهای سیاستگذاری، تولید، صادرات، واردات و توزیع قرار دارند و در سوی دیگر آن متخصصان، فنآوران، کارشناسان و دانشجویان در زمینههای گوناگون به تولید علم و ارایه تحقیق مشغول فعالیت هستند و در نهایت گروههای جامعه هدف که متقاضی دریافت خدمات و محصولات حوزه سلامت و درمان هستند بهطور مناسبی از این ارتباط بهرهمند شوند. این گروهها در اصل، ضلعهای تشکیلدهنده مثلث ایده، تولید و بازار از یکسو و مدیریت، علم و مردم از سوی دیگرند.
ما در این نشریه فرصتی فراهم میکنیم تا صدای بخشهای مختلف عرضه و تقاضا در صنعت غذا و دارو شنیده شود و در ضمن قرار گرفتن در جریان چالشهای موجود و موانعی که در بخشهای مختلف وجود دارد، در جریان راهکارهای مناسب قرار بگیرند تا به این وسیله شرایط فعالیت دستاندرکاران بخشهای مختلف هموارتر شود.
فنآوری و تجارت دو بال اصلی صنعت برای حضور در قلههای پیشرفت و بهرهوریاند. بنابراین لازم است که این دو عنصر به صورت همزمان، هماهنگ و موازی با هم رشد کنند. رشد هر کدام از این عناصر به تنهایی، به وجودآورنده تورم در بخش مورد نظر است و ترکیب موزون و بالنده فنآوری و بازار، تضمینکننده نتیجهبخشی نهادهای «فنبازار» در کشور است.
مشکلی که طی چند دهه اخیر در کشور همواره شاهد آن بودهایم رشد تک بعدی بخشهای مرتبط با صنعت است که به دلایل مختلف نتوانستهاند با دیگر بخشها هماهنگ شوند. این موضوع باعث شده است که ما گاهی به فروش علم به دیگر کشورها بپردازیم که آنها به خوبی از آن استفاده کردهاند و با ایجاد فناوریهای نوین همان علم را در قالب ابزار و وسایل مختلف با هزینهای بسیار بالا به خودمان فروختهاند یا اینکه در بخش تجارت به سمت فروش و سرمایهاندوزی رفتهایم که درآمدهای حاصل از آن دوباره به جیب صنعت بازنگشته و مشکلات اقتصادی دیگری به بار آورده است.
رسانه پلی است که میتواند ارتباط میان علم و تجارت را به خوبی برقرار سازد. مدیران و متخصصان هر کدام ادبیات خاص خود را دارند که گاه در یک راستا قرار دارد، اما درک مشترک و مناسبی از مفاهیم همدیگر ندارند و به همین دلیل دچار کج فهمی یا اختلاف نظر می شوند. در اینجا رسانه بلندگویی است که میتواند با ایجاد فضاهای لازم اشتراک نظر و همگرایی میان این دو بخش را فراهم بیاورد. برگزاری همایش، جشنواره، نمایشگاه، انتشار خبرنامه، نشریه و ایجاد سایت اینترنتی راههای مختلفی است که به عنوان رسانه از آن استفاده میشود تا این همگرایی ایجاد و برقرار شود.
هدف اصلی نشریه «غذا و دارو» همافزایی و همصدایی تمامی نهادهایی است که هدفی جز سلامت جامعه ندارند و امید است در این راه بتوانیم بهطور مطلوب فعالیت و اقدام نماییم.