1

تولیدات زیرزمینی به صنعت آرایشی و بهداشتی ضربه می‌زند

مهندس مرادی: افزایش قیمت محصولات نهایی نیز باید متناسب با افزایش قیمت مواد اولیه و نهاده‌های تولید انجام شود تا تولیدکننده بتوانند به فعالیت ادامه دهد.

 

صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی کشور در سال‌های اخیر علی‌رغم وجود تمام مشکلات اقتصادی و مواجهه با مسائلی مانند تحریم‌ها توانسته‌اند عملکرد مطلوبی را در تامین نیازهای داخلی کشور داشته باشند. تولیدکنندگان در این بخش با توجه به‌به شیوع ویروس کرونا در کشور با استفاده از حداکثر ظرفیت تولید مانع بروز کمبود در تامین کالاهای مورد نیاز این بخش در کشور شدند. بااین‌حال به نظر می‌رسد این صنعت نیز مانند بسیاری از صنایع کشور رمق گذشته را برای فعالیت مطلوب ندارد و با مشکلات متعددی دست به گریبان است. مشکلاتی که از تامین مواد اولیه آغاز شده و تا مشکلات صادراتی این صنایع ادامه دارد. مهندس محمد مرادی، مدیرعامل شرکت پاک رخش و عضو هیات‌مدیره در دوره‌های پیشین تعاونی و انجمن صنایع شوینده آرایشی و بهداشتی کشور دراین‌باره معتقد است عبور از این چالش‌ها علاوه بر فعالیت مطلوب تشکل‌های صنفی مانند تعاونی و انجمن صنایع شوینده آرایشی و بهداشتی ایران، نیاز به توجه و حمایت نهادهای بالادست نیز دارد.

سال سختی پیش رو داریم

محمد مرادی - مجله خبری غذا و دارو

مهندس مرادی در‌باره موانع و مشکلات صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی پیش پای تولیدکنندگان در سال‌های اخیر عنوان کرد: امسال فراز و نشیب‌های فراوانی در مسیر فعالیت صنعت شوینده آرایشی و بهداشتی کشور قرار دارد که مشکلات مضاعفی را در این حوزه ایجاد کرده است‌.

وی از موضوع قیمت و قیمت‌گذاری در حوزه محصولات شوینده بهداشتی و آرایشی به‌عنوان مشکل سنتی و قدیمی این بخش یاد کرد و افزود: موضوع قیمت و قیمت‌گذاری‌ها مانند همیشه دچار مشکلات فراوانی است که تولیدکنندگان را تحت فشار قرار می‌دهد و این روند می‌تواند مشکلاتی را در چرخه تولید این محصولات در کشور ایجاد کند.

مرادی با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه همگام با تورم و قیمت‌های جهانی در این بخش خاطرنشان کرد: افزایش قیمت‌ها در مورد محصولات نهایی نیز باید متناسب با افزایش قیمت مواد اولیه و نهاده‌های تولید انجام شود تا تولیدکننده بتوانند با در نظر گرفتن سود قانونی خود به فعالیت ادامه دهد. اما در عمل هیچ‌گاه افزایش قیمت محصول نهایی به‌خصوص در بخش شوینده متناسب با افزایش قیمت مواد اولیه نبوده است و همین موضوع حاشیه سود قانونی و مطلوب موردنظر صاحبان صنایع را کاهش می‌دهد.

این فعال صنایع شوینده بهداشتی و آرایشی کاهش سود در این بخش را زمینه‌ساز عوارض دیگری دانست و تاکید کرد: این روند باعث می‌شود که بستر مناسب برای تولید زیرزمینی و غیرقانونی این محصولات در کشور ایجاد شود. با افزایش تعداد تولیدکنندگان زیرزمینی و زیرپله‌ای محصولات شوینده و بهداشتی در کشور، فشار مضاعفی بر تولیدکنندگان قانونی و مجوزدار در این عرصه وارد شود.

وی در توضیح این مطلب یادآور شد: تولیدکنندگان زیرزمینی این محصولات با کاهش کیفیت کالای به ظاهر ارزان‌تر را عرضه کرده و با استفاده از ناآگاهی مصرف‌کنندگان در مورد مواد موثره، به‌خصوص در شهرستان‌ها، هم به مصرف‌کننده و هم به چرخه تولید کشور آسیب جدی وارد می‌کنند.

مشکلات اقتصادی تولید فراوان است

مهندس مرادی در بخش دیگری از صحبت‌های خود یکی از دغدغه‌های جدی و تولیدکنندگان را برای فعالیت در این بخش تامین مطلوب مواد اولیه دانست.

وی دراین‌باره تاکید کرد: با توجه به مسائل و مشکلات اقتصادی امیدواریم که تعاونی بتواند مواد اولیه را با قیمت مناسب تهیه کرده و به دست تولیدکنندگان برساند تا بتوان در این شرایط خاص اقتصادی، حرکت‌های مثبتی را در حوزه تولید انجام داد.

وی دراین‌باره تاکید کرد: البته با توجه به همه مشکلات موجود در بخش تولید، به نظر نمی‌رسد امسال سال چندان امیدوارکننده‌ای برای تولیدکنندگان صنایع شوینده بهداشتی و آرایشی باشد.

مرادی عوامل متعددی مانند مالیات، بیمه و افزایش ناگهانی حقوق و دستمزدها در این موضوع دخیل دانست و افزود: اگرچه همه ما می‌دانیم که با این وضعیت تورم، این افزایش حقوق و دستمزد نیز گرهی از مشکلات کارگران فعال در این بخش باز نمی‌کند اما مجموع این عوامل باعث ایجاد مانع در روند تولید کشور می‌شود.

فعالیت تشکل‌ها مطلوب است

این فعال حوزه صنعت درباره فعالیت‌های تشکل‌های صنفی صنایع شوینده آرایشی و بهداشتی در کشور نیز بیان کرد: مشکلات فراوانی همواره در این صنایع وجود داشته است اما انجمن صنایع شوینده بهداشتی و آرایشی کشور در سال‌های فعالیت خود، با توجه به اختیاراتی که داشته، سعی کرده حرکت‌های مثبتی را در جهت بهبود وضعیت این صنایع در کشور انجام داشته باشد.

وی با اشاره به دغدغه‌های دوجانبه انجمن صنایع شوینده بهداشتی و آرایشی ایران خاطرنشان کرد: این انجمن در طول سال‌های فعالیت خود اگرچه همواره دغدغه قیمت‌گذاری مناسب محصولات این صنایع را برای سودآوری معقول صاحبان صنایع داشته ولی درعین‌حال هیچ‌گاه جانب رفاه مصرف‌کننده را نیز رها نکرده و تلاش داشته تا با تعدیل قیمت‌های در نظر گرفته شده کمترین فشار اقتصادی بر مصرف‌کننده وارد شود.

مرادی دراین‌باره تاکید کرد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور به نظر می‌رسد که فعالیت‌های انجمن و تعاونی در این سال‌ها با وجود تمام کاستی‌ها فعالیت‌های مثبتی بوده و تلاش کرده تا مسیر را برای حرکت بخش تولید در این صنایع هموار کند. وی ابراز امیدواری کرد که این تلاش‌ها در آینده نیز همچنان آینده نیز در این تشکل‌ها ادامه داشته باشد.

شرایط صادرات را داریم

مهندس مرادی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره وضعیت صنایع شوینده بهداشتی و آرایشی ایران به پتانسیل‌های صادراتی در این صنایع اشاره کرد و افزود: یکی از مباحثی که در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای توسط تولیدکنندگان بر آن بوده مبحث ارتقای کیفیت محصولات بوده است. در این سال‌ها رشد کیفی محصولات ایرانی در حوزه شوینده بهداشتی و آرایشی نسبت به گذشته بسیار مطلوب بوده است و همین موضوع باعث می‌شود تا امیدواری‌ها برای ورود به بحث صادرات و حضور در بازار کشورهای منطقه بیشتر شود. البته همواره مشکلاتی نیز در این زمینه وجود داشته است که نباید از ان غافل بود.

وی دراین‌باره تصریح کرد: محصولات شوینده امروز نیز از جایگاه نسبتا خوبی در حوزه صادرات برخوردارند اما در چند سال اخیر با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا در دنیا و محدودیت‌های حاصل از آن، مشکلاتی در صادرات این کالاها ایجاد شد که البته مسائل اقتصادی مانند نوسانات نرخ ارز نیز در این مسئله موثر بود و به آن دامن زد.

این فعال حوزه صنایع شوینده بهداشتی و آرایشی همچنین درباره موانع دیگر در مسیر صادرات اظهار داشت: نکته‌ای که در خصوص صادرات کالاهای حوزه شوینده بهداشتی و آرایشی کشور وجود دارد، موضوع دستورالعمل‌ها و بخش‌نامه‌هاست. دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های متعدد و ناگهانی صادر شده در این بخش معمولا مشکلاتی را برای تولیدکنندگان در صادرات محصولات این بخش ایجاد می‌کند.

مرادی در پایان با ضروری خواندن ورود صنایع شوینده بهداشتی و آرایشی کشور به بازارهای دیگر کشورها، دراین‌باره گفت: درهرحال همکاری مطلوب‌تر نهادهای بالادست و با تولیدکنندگان و صادرکنندگان این محصولات باعث می‌شود که در شرایط سخت اقتصادی که فعالان صنایع شوینده بهداشتی و آرایشی باید برای تامین مواد اولیه و صادرات محصولات خود با تحریم‌ها مواجه شوند عملکرد مطلوب‌تری داشته باشند و بتوانند علاوه بر تامین نیازهای داخلی کشور نقش نیز در ارزآوری کشور داشته باشند.//