1

آشفته‌بازار دارو در روزهای سیاه کرونا

این روزها که کشور در وضعیت سیاه کرونا قرار دارد و به اذعان مسئولان وزارت بهداشت و بررسی‌های میدانی اغلب بیمارستان‌های کشور تخت خالی برای بستری بیماران ندارند معضل کمبود دارو به دغدغه اصلی بیماران تبدیل شده است.

باز هم ماجرای کمبود دارو آن هم در روزهایی که کشور بحرانی‌ترین روزهای خود را از لحاظ شیوع بیماری کرونا می‌گذارند باعث شده تا صدای مردم از کمبود برخی داروهای حیاتی بلند شود، هرچند کمبودهای دارویی بی‌ارتباط با تحریم‌های ظالمانه نیست اما کارشناسان معتقدند که اگر طی روزهای گذشته مدیریت و نظارت جدی‌تر بر بازار دارویی کشور صورت می‌گرفت امروز شاهد این آشفته بازار دارویی نبودیم.

بحران کمبود سرم و داروهای درمان کرونا با گذشت بیش از یک سال و نیم از آغاز بحران کرونا ما را به یاد روزهای ابتدایی شیوع کرونا می‌اندازد که کشور با بحران کمبود ماسک مواجه بود، هرچند آن روزها برای عموم مردم کمبود ماسک و اقلام بهداشتی به دلیل شیوع ناگهانی بیماری کرونا قابل قبول بود اما امروز با تولید داروهای کرونا و سرم در کشور این موضوع برای مردم قابل قبول نیست که کار مردم حتی برای خرید یک سرُم تزریقی ساده اما حیاتی هم به بازار سیاه کشیده شود.

این روزها که کشور در وضعیت سیاه کرونا قرار دارد و به اذعان مسئولان وزارت بهداشت و بررسی‌های میدانی اغلب بیمارستان‌های کشور تخت خالی برای بستری بیماران ندارند و مردم باید از بیمار مبتلا به کرونا در منزل مراقبت کنند، باید برای پیدا کردم سرم تزریقی، کپسول اکسیژن یا داروهای درمان کرونا از قبیل فاویپیراویر و رمدسیویر راهی کوچه‌پس کوچه‌های ناصرخسرو شوند؛ اما این درد وقتی بیشتر می‌شود که بدانیم، کمبود دارو فقط دامن‌گیر بیماران کرونایی و خانواده‌های آن‌ها نیست، بلکه برخی از دیگر بیماران هم برای یافتن داروهایشان سرگردان شده‌اند.

کمبود رمدسیویر، فاویپیراویر و تمزیوا

جلیل سعیدلو، دبیر انجمن داروسازان ایران در این رابطه به فارس گفت: در روزهای اخیر شاهد کمبود سرم و داروهایی از قبیل رمدسیویر، فاویپیراویر و تمزیوا در داروخانه‌ها و مراکز درمانی کشور هستیم که واقعا جای تاسف دارد و متاسفانه نشان می‌دهد که مسؤولین مربوطه، برنامه‌ریزی و آینده‌نگری لازم را برای مواجهه با پیک پنجم کرونا و گونه دلتا نداشته‌اند. به هر حال سیاستی که در پیش گرفته شده برای مدیریت اوضاع، این است که این اقلام از طریق داروخانه‌های دولتی توزیع شود که سبب تراکم بیماران و افراد سالم در این داروخانه‌ها شده که به کلی با اهداف و اصول اصلی پیشگیری و درمان کرونا، مغایرت دارد

دبیر انجمن داروسازان ایران ادامه داد: باوجود سامانه تی تک و سایر ابزارهای مدیریتی، بهتر است مسؤولین از پتانسیل داروخانه‌های بخش خصوصی بهره‌برداری کنند و شرایط را برای این‌که‌ ازدحام مردم کمتر شود، فراهم کنند. بیمارانی که در حال گذران دوران قرنطینه هستند و نیز بیمارانی که در کلینیک‌های بیرون از بیمارستان‌ها در حال شیمی‌درمانی هستند، بدون سرم با مشکل روبرو می‌شوند و بهتر است در این خصوص، سرم در داروخانه‌های بخش خصوصی نیز توزیع شود.

سعیدلو عنوان کرد: به طور کلی سیاست متمرکز کردن. دارو در داروخانه‌های بخش دولتی، سیاستی نادرستی است چرا که موجب ازدحام مردم و تشدید همه‌گیری می‌شود. ما دارای ۱۳ هزار داروخانه هستیم و الان که مردم مراجعه می‌کنند و داروخانه‌ها نمی‌توانند داروهای آن‌ها را تامین کنند، اتفاق تلخ و گزنده‌ای است که دلیل آن، عدم توزیع دارو در داروخانه‌ها است و باید مسؤولین در این رابطه هرچه سریع‌تر تجدید نظر کنند امیدوارم با تدبیر مدیران، اوضاع پیک پنجم کرونا هرچه سریع‌تر سامان یابد و مسئولین فرصتی پیدا کنند که با آینده‌نگری و پیش‌بینی‌ معطوف به واقعیت، شرایط بهتری را برای مردم و بیماران فراهم کنند.

چرایی مواجهه کشور با مشکل کمبود سرم

از سوی دیگر، سید علی فاطمی نایب‌رئیس انجمن داروسازان کشور درباره چرایی مواجهه کشور با مشکل کمبود سرم گفت: مدیریت سرم هم قابل برنامه‌ریزی بود، چراکه از چند ماه قبل اعلام شده بود که یکی از شرکت‌های تولیدکننده سرم، برای چند ماه ناگزیر است خط تولیدش را متوقف و بازسازی کند. هرچند این شرکت هم حدود دو ماه از برنامه زمانی خود عقب افتاد، اما در هر صورت با توجه به اعلام قبلی، دولت فرصت کافی داشت برای جایگزینی ظرفیت تولیدی این شرکت، برنامه‌ریزی کند اما متاسفانه این کار نشد و حالا مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرده است. هرچند که وعده داده شده است طی روزهای آینده با افزایش توان تولید دیگر شرکت‌ها و همچنین واردات، این مشکل حل و فصل شود.

سرم صد هزار تومان؛ رمدسیویر یک میلیون تومان!

اما ماجرای کمبود دارو فقط به موضوع کمبود سرم ختم نمی‌شود بلکه درحالی که داروهای درمان کرونا از جمله رمدسیویر و اکتمرا هم در فضای مجازی و بازار غیر رسمی با قیمت‌های به فروش می‌رسد. بررسی‌های میدانی و اظهارات بیماران نشان می‌دهد، قیمت سرُم در بازار سیاه به 100 هزار تومان رسیده و رمدسیویر و اکتمرا هم با قیمت‌های بالای یک میلیون تومان به فروش می‌رسد. با مشاهده این اتفاق، این سؤال در اذهان عمومی ایجاد می‌شود که این داروها چگونه به بازار غیررسمی نشت کرده است؟ در همین راستا، محسن فتحی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نابسامانی توزیع و قیمت دارو با اوج گیری شیوع کرونا در توییتر نوشت: در حالی که رمدسیویر در داروخانه‌ها کمیاب شده، در بازار آزاد به قیمت چند برابر و به راحتی پیدا می‌شود. با اوج‌گیری شیوع کرونا شاهد نابسامانی در توزیع و قیمت دارو هستیم. رمدسیویر در داروخانه‌ها کمیاب شده اما در بازار آزاد به راحتی و با قیمت چند برابر یافت می‌شود. قیمت داروی اکتمرا در عرض یک ماه ۳ برابر شده است. نباید به ‫کاسبان کرونا اجازه داد به قیمت جان مردم جیب خود را پر کنند.

افزایش ۴ برابری مصرف رمدسیویر

محمدرضا شانه‌ساز درباره وضعیت تامین رمدسیویر در داروخانه‌ها گفت: تامین دارو انجام می‌شود، اما وقتی مصرف رمدسیویر در خردادماه ۶۰۰ هزار عدد بوده و اکنون در اواسط مرداد ماه به دو میلیون و ۲۵۰ هزار عدد می‌رسد، نشان می‌دهد که گایدلاین‌ها را برای تجویز دارو درست رعایت نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه اکنون افزایش ۴ برابری مصرف رمدسیویر را نسبت به خرداد ماه داشتیم، افزود: دارو باید مطابق گایدلاین‌ها تجویز شود و نظارت بر روی تجویز انجام شود. در هیچ کشوری در دنیا چنین الگوی مصرفی را نمی‌بینیم.

شانه ساز درباره موضوع کمبود سرم تزریقی نیز گفت: در زمینه سرم هم ما پارسال این موضوع را پیش‌بینی می‌کردیم، اما تولیدکننده‌ها به مجلس اعتراض کردند که سازمان غذا و دارو می‌خواهد سرم وارد کند.

وی ادامه داد: یکی از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده سرم اعلام کرد که دارد تولیدش متوقف می‌شود و بر همین اساس هم ما برای واردات سرم برنامه‌ریزی کردیم، اما تولیدکننده‌ها به مجلس نامه نوشتند و تعهد تامین کرده و از ما خواسته شد اقدامی برای واردات نشود. در حالی که اگر طبق برنامه‌ریزی خودمان پیش می‌رفتیم، اکنون مشکلی برای سرم نداشتیم.

به گزارش فارس، امروز با گذشت یک سال و نیم از شروع بحران کرونا و تولید اغلب داروهای درمان کرونا در کشور، موضوع کمبود دارو و سرم در کشور در روزهای پایانی دولت دوازدهم و آغاز به کار دولت سیزدهم درحالی به دغدغه اصلی مردم تبدیل شده است که به نظر می‌رسد دستگاه‌های نظارتی و مجلس باید نظارت بیشتری بر بازار دارویی کشور در شرایط بحران داشته باشند تا شاهد رسوخ داروهای حیاتی بیماران به بازار سیاه آن هم با قیمت‌های نجومی نباشیم.