1

آغاز فاز سوم مطالعات بالینی واکسن کرونای ایرانی-استرالیایی اسپایکوژن

به گزارش مجله خبری غذا و دارو، فاز سوم مطالعات بالینی واکسن اسپایکوژن امروز آغاز شد. در این فاز 17 هزار نفر از داوطلبان تحت کارآزمایی بالینی در مرحله سوم این واکسن قرار خواهند گرفت.

پیام طبرسی، استاد بیماری‌های عفونی و محقق اصلی طرح مطالعاتی واکسن ایرانی ـ استرالیایی اسپایکوژن درباره آخرین وضعیت این واکسن، اظهار داشت: طراحی و مطالعه فاز یک این واکسن در استرالیا آغاز شد و تاییدیه لازم را دریافت کرد.

وی ادامه داد: در ایران نیز شرکت سینا ژن روند تولید این واکسن را در دست دارد و فاز دوم کارآزمایی بالینی این واکسن در دو ماه گذشته شروع و به اتمام رسید و تاییدیه کمیته اخلاق وزارت بهداشت را دریافت کرد.

طبرسی با بیان اینکه از امروز فاز سوم کارآزمایی بالینی این واکسن آغاز خواهد شد یادآور شد: در این مرحله 17 هزار نفر شرکت می‌کنند و ظرف یکی دوم ماه آینده فاز سوم کارآزمایی بالینی نیز به پایان می‌رسد.

محقق اصلی طرح مطالعاتی واکسن ایرانی ـ استرالیایی اسپایکوژن با بیان اینکه در فاز دوم کارآزمایی بالینی 400 نفر از افراد واکسن و واکسن‌نما دریافت کردند، گفت: سطح آنتی‌بادی واکسن خوب بود ضمن اینکه 70 درصد آنتی‌بادی در این افراد ایجاد شده و ایمنی سلولی در آن‌ها تحریک شد.

وی با بیان اینکه عوارض خاصی در 400 نفر یادشده دیده نشد، خاطرنشان کرد: اکنون ویروس دلتا بسیار قوی است و بسیاری از واکسن‌ها بر این ویروس اثرگذار نبودند.