1

اجرای ۸ پروژه بزرگ ملی برای حفظ ذخائر ژنتیکی

 

به گزارش مجله خبری غذا و دارو به نقل از خبرگزاری فارس، به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 8 برنامه ملی برای حفظ و توسعه ذخائر ژنتیکی کشور طراحی و پیاده‌سازی می‌شود.

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، این برنامه‌ 8 گانه با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق اجرایی خواهد شد. برنامه‌ای که قرار است تا 5 سال آینده قدم بزرگی برای افزایش بهره‌وری از این ذخائر ملی در کشور محسوب شود.

تنوع اقلیمی، ایران را به یکی از کشورهای غنی از ذخائر ژنتیکی تبدیل کرده است. حفاظت از این ذخائر ارزشمند داخلی رابطه مستقیمی با ارتقای امنیت پایدار سلامت و غذا دارد به همین دلیل ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تلاش است تا با همراهی دیگر نهادهای مرتبط و شرکت‌های دانش‌بنیان، برای پاسداری از این ذخائر ارزشمند کشور گام‌های موثری بردارد.

در همین راستا نیز 8 برنامه ملی برای این کار تعریف شده است که از آن جمله می‌توان به «حفاظت و بهره‌برداری از منابع گاو سرابی»، «حفاظت و بهره‌برداری از منابع گاو گلپایگانی»، «حفاظت و بهره‌برداری از منابع شتر دوکوهانه»، «حفاظت و بهره‌برداری از منابع بز نجدی»، «حفاظت و بهره‌بردرای از منابع ژنتیکی (سبزی و صیفی بومی)»، «حفاظت و بهره‌برداری از منابع بز عدنی»، «حفاظت و بهره‌برداری از منابع کمای ایرانی» و «حفاظت و بهره‌برداری از منابع درخت سرخدار» اشاره کرد.

قدمت بانک‌های زیستی در ایران به حدود 100 سال قبل بازمی‌گردد. بانک‌هایی برای حفظ و نگه‌داری گونه‌های ارزشمند زیستی کشور که ضامن ماندگاری نسل بزرگی از دارایی‌های طبیعی کشور و ارتقای امنیت غذایی هستند.