1

اعتراض دستیاران تخصصی پوست و مو به مداخله برخی پزشکان عمومی

 

به گزارش مجله خبری غذا و دارو به نقل از ایلنا،‌ جمعی از دستیاران تخصصی پوست و مو مقابل سازمان نظام پزشکی جهت اعتراض به دخالت برخی پزشکان عمومی در امور پوست و مو تجمع کردند.

صبح امروز دوشنبه (هفتم تیرماه) جمعی از دستیاران تخصص پوست دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مقابل سازمان نظام پزشکی تهران در اعتراض به مداخله پزشکان عمومی در امور تخصصی پوست مو و زیبایی تجمع کردند.

یک دستیار تخصصی پوست و دانشجوی سال آخر این رشته به عنوان یکی از معترضان در این زمینه اظهار داشت: ما جمعی از متخصصان و دستیاران تخصصی رشته پوست هستیم که از سراسر کشور مقابل سازمان مرکزی نظام پزشکی جمع شده‌ایم. علت اعتراض این است که حیطه کاری برخی تخصص‌ها مشخص نبوده و با توجه به شرایط جامعه، دخالت‌ها در تخصص پوست زیاد شده است.

وی ادامه داد: پیش نویسی از بخشنامه از سوی نظام پزشکی ارائه شد که هر تخصص و پزشکی می‌تواند یک سری تبلیغات ارائه دهد، اما در حوزه پزشک عمومی این تبلیغات را وسیع کرد‌ه‌اند. در عین حال کارهای تخصصی پوست در زیر مجموعه پزشک عمومی قرار داده‌اند. اگر نظام پزشکی می‌خواهد این قضیه را حل کند به وضعیت تعرفه‌ها و مهاجرت پزشکان بپردازد. اکثر اموری که پزشکان عمومی در آن دخالت می‌کنند جز مواردی است که ما چهار سال برای آن درس خوانده‌ایم و این پزشکان به هیچ وجه این دوره‌ها را نگذرانده‌اند.

این دستیار تخصصی پوست گفت: پزشکان عمومی هم همکار ما هستند اما راهش این نیست که وارد تخصص پوست شوند. اینطور نباشد که به خاطر منافع مالی به سمت تخصص پوست بیایند چراکه این کار ممکن است مضرات جانی برای بیمار داشته باشد. خواسته ما در وهله اول این است که حیطه کاری هر کسی مشخص باشد زیرا ما هم زحمت کشیده‌ایم.

دستیاران تخصصی پوست و مو اعتراض خود از این موضوع را طی نامه‌ای به وزیر بهداشت اعلام کردند، متن نامه به شرح ذیل است:

وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

جناب اقای دکتر نمکی

با عرض سلام و احترام؛

همانطور که مستحضرید تبعات دخالت‌های بی‌حد و فراقانونی پزشکان عمومی در تشخیص و درمان بیماری‌های پوستی و انجام پروسیجرهای تشخیصی و درمانی مختص رشته تخصصی پوست در مطب‌های این افراد، نه تنها کم ارزش نمودن رشته تخصصی پوست را نشانه رفته بلکه صدمه جدی به سلامت جامعه و بیماران وارد کرده که دیگر سکوت متخصصین هیچ توجیهی ندارد و چه بسا خیانت به بیماران و آینده این رشته مهم و تاثیرگذار است. نجابت بیش از اندازه‌ای که این سال‌ها در خصوص مافیای این گروه از طرف متخصصین پوست نشان داده شده کار را به جایی رسانده که سازمان نظام پزشکی بدون حضور و اعمال نظر متخصصین پوست رسما لیست عریض و طویل اختیارات پزشکان عمومی را منتشر می‌کند که دیگر حدود اختیارات آن‌ها را بعضا در بسیاری حیطه‌ها از متخصصین هم بیشتر نموده و هم اکنون در آستانه انتخابات نظام پزشکی دوباره همین مافیا دست در دست هم می‌خواهند دوباره همه این سازمان را قبضه کنند که در نهایت جز مجمعی جهت منفعت طلبی و اقدامات غیر قانونی عده‌ای خاص  چیزی از آن باقی نگذارند.

– اجازه درج مواردی مانند لیزر، پانچ بیوپسی، فیلر، بوتاکس، PDL, الکترولیز، پیلینگ، کرایوتراپی و… در تابلو پزشک عمومی دیگر مرزی بین متخصص و عمومی نخواهد گذاشت.

در همین راستا ما دستیاران پوست دانشگاه علوم پزشکی… هم سو با تمامی دانشگاهای کشور، روز دوشنبه ۱۴۰۰/۴/۷ اعتصاب خود را در شکواییه به این درخواست نابجای نظام پزشکی، به صورت‌عدم حضور در هیچ بخشی از آموزش و درمان (اعم از بخش، درمانگاه، اتاق عمل، مشاوره، کلاسهای حضوری یا مجازی آموزشی و…) آغاز و تا حصول عملی به اهداف زیر اعتصاب خود را ترک نخواهیم کرد:

۱- لغو سریع طرح غیر قانونی پیشنهادی کمیسیون مشورتی سازمان نظام پزشکی به شماره ۱۴۰۰/۱۰۰/۲۰/۲۴۲۰ مبنی بر مجاز بودن درج نام پروسیجر‌های متععد و عمدتا مربوط به درماتولوژی در تبلیغات پزشکان عمومی

۲-لزوم درج نام پزشک عمومی در سرنشخه‌ها و… (با توجه به این که این از حقوق اولیه)

حق بیماران این است که مدرک تحصیلی رسمی پزشک خود را بدانند این مهم متاسفانه امروز توسط پزشکان مداخله‌گر در حیطه پوست با انواع عناوین مجعول و فریبنده خدشه دار شده؛ از طرفی متاسفانه چند سالی است تحت فشارهای جریان مافیایی مداخله‌گر عنوان رسمی رشته پزشکی عمومی سانسور و تنها قید می‌گردد دکترای حرفه‌ای پزشکی که این خود تنها سبب سردرگمی بیماران و فریب آن‌ها به نفع مداخله گران در این حیطه تخصصی شده است.

۳- لغو برگزاری انواع کلاس‌های به اصطلاح آموزشی پوست که کلیه پروسیجرهای تخصصی رشته پوست را به روش کاملا غیر حرفه‌ای به همگان آموزش می‌دهند و موجب ورود مداخله‌گران و تهدید کنندگان سلامت مردم به این رشته تخصصی میشود (درد اور انجاست که این افراد با چند ساعت و یا چند روز کارگاه اموزشی خود را در جایگاه یک متخصص میدانند که چهار سال به صورت اکادمیک به تخصیل در این رشته پرداخته و انواع ازمونهای سخت علمی و عملی را پشت سر کذاشته است)

۴- امروز دخالت در حیطه تخصص پوست کار را به جایی رسانده که از پزشکان غیرمتخصص تا حتی متخصصین غیرمرتبط و حتی برخی فوق تخصص‌های رشته‌های دیگر کار در حیطه خود را رها نموده و وارد حیطه تخصص پوست شده‌اند و این علاوه بر هرج و مرج و سردرگمی بیماران، سبب آسیب به سلامت جامعه شده است لذا خواهشمندیم بصورت شفاف اعلام گردد هیچ رشته غیرمرتبطی با پروسیجرهای تخصصی این رشته حق کار در این زمینه را ندارد و نظارت بر مطب‌ها افزایش یابد.

۵- قوانینی در زمینه برخورد با پزشکان مداخله‌گر و افراد غیرپزشک وضع گردد تا با این افراد که سلامت جامعه را به خطر انداخته و این حجم انبوه از پرونده‌های شکایات بیماران و فجایع آسیب به سلامت را ایجاد کرده‌اند با شدت بیشتری برخورد گردد به نحوی که مجدد قادر به تکرار جرم خود نباشند. قوانین موجود به هیچ وجه بازدارنده نیست.

۶- تبلیغات پزشکی در فضای مجازی و سایت‌های حداقل ایرانی شامل سایت دیوار و شیپور و… محدود گردد و اجازه درج آگهی‌های مرتبط با امور تخصصی رشته پوست در قسمت آرایشگری این سایت‌ها داده نشود.

۷- نظارت شدید بر واردات کالا و تجهیزات پزشکی مرتبط با رشته تخصصی پوست و پلاک‌گذاری آن‌ها به گونه‌ای که مشخص باشد تجهیزات وارداتی هم اکنون در دست چه پزشک متخصص یا کلینیک تخصصی است و جلوگیری از واردات بی‌رویه و برخورد با تجهیزات مداخله گران به عنوان کالای قاچاق و ضبط تجهیزات متخلفین.

۸. جلوگیری از واردات بی‌رویه محصولات فیلر و بوتاکس و… و فروش آن‌ها به افراد فاقد تخصص و جلوگیری از فعالیت‌های تجاری نمایندگان شرکت‌های وارد کننده محصولات خارجی که این محصولات را بدون اخذ مجوزهای لازم در اختیار مداخله گران برای آسیب به بیماران قرار می‌دهند.

۹. جلوگیری از اقدام برخی شرکتهای بیمه در بیمه نمودن پزشکان مداخله‌گر، خارج از حدود کوریکولوم و صلاحیت پزشک برای دخالت در اعمال تخصصی پوست که سبب جسارت هرچه بیشتر مداخله گران در این اعمال و آسیب به بیماران شده است.