1

افتتاح مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در دانشگاه تربیت مدرس

 

به گزارش مجله خبری غذا و دارو به نقل از پایگاه خبری دانشگاه تربیت مدرس، مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه به عنوان نخستین مرکز در مجموعه دانشگاه‌های وزارت علوم، سیزدهم تیرماه با حضور معاون علمی فناوری رییس جمهور، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس دانشگاه افتتاح شد.

در حاشیه افتتاح مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی به عنوان نخستین مرکز جامع زیر نظر وزارت علوم، محصول دانش‌بنیان جداساز پلاسمای ایران‌ساخت رونمایی شد.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در آیین گشایش فاز نخست مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه تربیت مدرس، از پیشرفت‌های چشمگیر کشور در این عرصه فناورانه گفت و افزود: سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، فناوری راهبردی و پیشران است و با توجه به ذات پویا و نوآورانه‌ای که دارد، حرکت مستمر و جدی فنناوران، دانشگاهیان و پژوهشگران را می‌طلبد.

محیطی برای تبدیل ایده‌های نوآورانه به محصول

مجموعه اتاق‌های این مرکز به مساحت ۶۰۵ متر مربع برای حوزه‌های ژن درمانی، سلول‌درمانی و مهندسی بافت در دل دانشگاه تربیت مدرس راه اندازی شده است. از همین رو، ستاری با تاکید بر این‌که این مرکز باید زیرساختی برای حضور بخش خصوصی باشد، عنوان کرد: از پژوهشی که بخش خصوصی در آن نقشی نداشته باشد، نمی‌توان انتظار محصول داشت؛ بنابراین، این مرکز می‌تواند بستری باشد که با حمایت و هدایتگری دولت، زمینه را برای نقش‌آفرینی بخش خصوی در پژوهش فراهم کند.

بر همین اساس دستاوردهای ۱۵ شرکت دانش‌بنیان  در این مرکز جامع گرد آورده شده است؛ مرکزی که به گفته ستاری، زمینه ورود دانشگاه به پژوهش‌هار محصول‌محور را فراهم کرده جامعه را در حل مشکلاتش با کمک نوآوری یاری می‌کند.

رونمایی از یک محصول دانش‌بنیان ایران‌ساخت

نوآوری جمعی از متخصصان و فعالان فناور شرکت دانش‌بنیان  بدر تجهیز منجر به تولید محصول دانش‌بنیانی شد که در تولید بسیاری از داروهای استراتژیک و حیاتی، کاربرد دارد. تولید جداساز پلاسمای ایران‌ساخت گامی نوآورانه از افرادی است که همگی جزو دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه تربیت مدرس هستند و محصولشان را در قالب یک شرکت دانش‌بنیان بخش خصوصی به نتیجه رساندند.

امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی رونق شرکت‌های دانش‌بنیان و محصولات ایران‌ساخت را فرصتی برای اشتغال‌زایی، حفظ سرمایه‌های ملی و ارزش آفرینی دانست و افزود: تعداد محصولات دانش بنیان در حوزه  سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی به میزان قابل توجهی رسیده است که می تواند نیاز داخلی را به تامین کند بر همین اساس باید سازوکاری ایجاد شود تا با جلوگیری از واردات بی موردنمونه‌های خارجی، دست تولیدکننده محصول ایران‌ساخت باز شده و نیاز  کشور با محصول داخلی تامین شود.