1

انتظار برای قیمت‌گذاری مجدد محصولات صنایع شوینده بهداشتی و آرایشی در دولت جدید

به گزارش مجله خیری غذا و دارو و به نقل از روابط‌عمومی انجمن صنایع شوینده بهداشتی و آرایشی ایران، در پی نامه‌ای که این انجمن در خرداد ماه 1400 به شرکت‌های زیرمجموعه خود ارسال کرده بود و حاکی از صدور مجوز افزایش 25 درصدی قیمت تولیداتشان بود، خبرهایی راجع به افزایش 50 تا 60 درصدی قیمت تولیدات این صنعت منتشر شد که برخی آن را تایید یا تکذیب کردند. بدین وسیله علت آن را طی مصاحبه‌ای با آقای جمشید فروزش، دبیر انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران جویا شدیم. وی با تاکید بر منتفی شدن افزایش قیمت شوینده‌ها گفت: هیچ یک از تولیدکنندگان این صنعت، نمی‌توانند قیمت محصولاتشان را بدون مجوز افزایش دهند.

وی افزود: شرکت‌هایی بودند که در آبان ماه سال ،99 مجوز افزایش قیمت محصولاتشان را از انجمن دریافت کردند. مصرف کننده‌ای که تا قبل از این زمان، محصولات این صنعت را خریداری کرده بود و مجددا در سال جدید اقدام به خریداری همان کالا می‌کند؛ با مقایسه قیمت‌ها به اشتباه فکر می‌کند که افزایش قیمت اعمال شده است.

جمشید فروزش با بیان این مطلب مهم که تولیدکنندگان محصولات شوینده با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه پتروشیمی، ناچار به افزایش قیمت محصولاتشان شده‌اند افزود: اکنون تولیدکنندگان این صنعت شدیدا تحت فشار قرار دارند. مخصوصا قیمت سهام تولیدکنندگانی که در بورس هستند کاهش پیدا کرده است، به طوریکه سودشان تبدیل به زیان شده است.

وی راجع به حقوق تولیدکنندگان و رفع مشکلات مصرف‌کنندگان در این شرایط گفت: اکنون با توجه به مشخص شدن انتخابات ریاست جمهوری، باید مذاکرات و رایزنی‌های خود را مجددا آغاز کنیم و ببینیم در دولت سیزدهم چه اتفاقاتی خواهد افتاد.

فروزش درباره چگونگی بررسی قیمت‌ها و میزان آن در دولت جدید گفت: این تصمیم‌گیری در مقطعی که بخواهد صورت گیرد، حتما باید آنالیز قیمت‌ها بررسی شود. ممکن است تا ما بخواهیم تصمیم‌گیری کنیم؛ قیمت نفت، بشکه‌ای 80 دلار شود و تمام قیمت مشتقات نفتی و مواد پلیمری و به تبع آن مواد اولیه پتروشیمی افزایش یابد.

وی درباره میزان افزایش قیمت مواد اولیه پتروشیمی گفت: از پارسال و از آخرین افزایش قیمت تا به امروز، 61 درصد بوده است و پایه قیمت گذاری آن بر FOB بندرعباس منهای 5 درصد ضربدر دلار نیمایی استوار است. ‌