1

انجمن‌هاي علمي و تخصصي آرايشي، بهداشتي و شوينده در دنيا

 

 

انجمن‌هاي علمي و تخصصي آرايشي، بهداشتي و شوينده در دنيا

حميدرضا احمديان

رئيس واحد تحقيق و توسعه شركت گلتاش

 

مقدمه

انجمن‌هاي علمي و تخصصي در هر حوزه‌‌هاي گوناگون پژوهشي و صنعتي، همواره راهگشا، مرجع و ياري‌‌گر محققين و صنعت‌گران بوده است. اينگونه مجامع همواره راهكار مناسبي براي كسب اطلاعات صحيح و به روز، ارتقا كيفي محصولات و خدمات، برقراري ارتباط بين افراد، نهاد‌ها، صنايع و دانشگاه‌ها و همچنين ارتباط با مصرف كنندگان و ذي‌نفعان بوده است. از اين رو همچون ديگر صنايع، انجمن‌هاي علمي و تخصصي مهمي در حوزه آرايشي، بهداشتي و شوينده در كشور‌هاي مختلف (يا به صورت بين‌المللي) تاسيس شده است. در اين مقاله كوتاه، مروري بر برخي از مهمترين و شناخته‌شده ترين انجمن‌هاي فعال در حوزه آرايشي، بهداشتي و شوينده با هدف آشنايي خوانندگان با آن‌ها صورت مي‌گيرد. اميد است اين جستار نزد خوانندگان محترم، سبب آشنايي با انجمن‌هاي جديد با هدف ارتقا دانش فني و سطح كيفي محصولات و خدمات صنعت شوينده در كشور شود.

 

  • فدراسيون بين‌المللي انجمن‌هاي شيميدانان آرايشي بهداشتي (IFSCC)

فدراسیون بین المللی انجمن‌های شیمیدانان آرايشي و بهداشتي، یک فدراسیون جهانی است که ايده ايجاد آن اولین بار در سال ۱۹۵۶ در پاریس مطرح شد كه پس از سه سال در سپتامبر سال 1959، در شهر بروكسل بلژيك تاسيس شد. در آغاز راه، انجمن‌هاي شيميدانان آرايشي و بهداشتي از هشت کشور اروپايي و آمريكايي به عضویت آن درآمدند كه اين تعداد به مرور گسترش يافت. در حال حاضر بيش از ۵۰ انجمن آرايشي و بهداشتي از ۸۰ کشور، در بالاترین سطح از استانداردهای علمی، کیفی و آموزشی در IFSCC عضو هستند. از طرفي تعداد اعضای مستقل در این فدراسیون بیش از ۱۶۰۰۰ نفر می‌باشد که همچنان در حال گسترش است.

 

1-1 مهم ترين اهداف اين فدراسیون بین‌المللی به قرار زیر است:

 

  • پیشرفت علم آرايشي و بهداشتي و شوينده
  • کمک به ارتقاء وضعیت حرفه‌ای علم آرايشي و بهداشتي و تکنولوژی آن در سراسر دنیا با فراهم آوردن و گسترش دادن برنامه های علمی، آموزشی و فعالیت هایی از این دست
  • حمایت از تحقیقات بنیادین انجام گرفته به وسیله دانشگاه‌ها و افراد مستقل در تمامی حوزه‌های مرتبط با علم شوینده
  • تقویت روابط بین اعضای انجمن‌ها با گزارش فعالیت‌هاي انجام گرفته
  • انتشار و تبلیغ متون با محتوای علمی و فنی به منظور کمک به محققین در تمامی کشورهای عضو که در این بین می توان به مقالات، ثبت اختراع و دیگر موارد اشاره کرد.
  • تبلیغ و اطلاع‌رساني درباره فعالیت های علمی و پژوهشی صورت گرفته توسط اعضا در نشریات علمی و فناوری در سراسر جهان
  •  برگزاری کنگره‌ها، سمینارها و جلسات در مقیاس بین المللی
  • حمایت از جوایز اهدايي به افراد به منظور بزرگ‌داشت شخصیت‌های برجسته و موفق در زمینه تحقیق و تالیف در حوزه علوم آرایشی و بهداشتی

1-2 تاريخچه

ايده اوليه ‏IFSCC اولین بار در سال ۱۹۵۶ در پاریس مطرح شد. اين ايده به دنبال یک دهه تلاش انجمن‌های علمی شوینده اروپایی براي تشكيل یک انجمن بین‌المللی به وجود آمد. در ادامه فدراسيون بين‌المللي انجمن‌هاي شيميدانان آرايشي و بهداشتي در سال ۱۹۵۹ در شهر بروکسل بلژیک پدیدار شد. اولین انجمن‌هایی که به عضویت IFSCC درآمدند شامل انجمن آمریکا و کانادا (SCC)، انجمن انگلستان (SCS)، انجمن فرانسه (SCF)، انجمن اسپانیا (SEQC) و انجمن سوئیس (SCC) بود.

 

1-3 زمان نگار

  • تاسیس IFSCC در بروکسل بلژیک، سپتامبر ۱۹۵۹
  • برگزاري اولین کنگره در مونیخ آلمان که با ۳۵۰ شرکت کننده از ۱۶ کشور در سال ۱۹۶۰ برگزار شد.
  • برگزاري اولین کنفرانس در شهر بازل سوئیس در سال ۱۹۷۹
  • تاسیس بانك اطلاعاتي تخصصي شوينده، KOSMET، در سال ۱۹۸۶ با خلاقیت دکتر اوبین ( رئيس فدراسيون در سال‌هاي ۱۹۸۲ – 19۸۳)
  • در دسترس قرار گرفتن KOSMET برای کاربران از ژانویه ۱۹۸۹
  • ایجاد جایزه دانشمند جوان، دو ناوار، در سال ۱۹۸۷ كه برین پارکر از ایرلند اولين برنده آن شد.
  • آغاز مونوگراف‌ها در سال ۱۹۸۷
  • ایجاد مجله IFSCC در سال ۱۹۹۸ كه اولین نسخه آن در بیستمین کنگره در شهر كن فرانسه توزيع شد.
  • آغاز برنامه آموزشی مریکا کازمتیک در سال ۲۰۰۹
  • آغاز سریال وبینارهای تخصصی از سال ۲۰۲۰

 

اين انجمن يكي از مهم ترين مجامع بين‌المللي در حوزه شويند، آرايشي و بهداشتي است كه عضويت در آن از مزاياي بسياري برخوردار است. از اين جمله مي‌توان به دريافت مجله علمي فدراسيون به صورت فصل‌نامه، دريافت مقالات و سمينار‌هاي ارائه شده در انجمن‌هاي عضو،‌ كتابخانه مجازي، ويدئو و وبينار‌هاي علمي و تخصصي، بانك اطلاعات تخصصي حوزه آرايشي و بهداشتي با قابليت دانلود مقالات (KOSMET)، خبرنامه فدراسيون (6 بار در سال)،‌ دسترسي به شبكه متخصصين در بيش از 80 كشور دنيا، امكان برنده شدن جوايز فدراسيون با انجام امور پژوهشي و تحقيقاتي و چندين مزيت ديگر اشاره كرد.

 

  • اين كازمتيكس (in-cosmetics)

2-1 مقدمه

داستان اين كازمتيكس در سال ۱۹۹۰ با اجرای اولین نمایشگاه در بریمنگام انگلستان آغاز شد.  در آن سال ۸۰ شرکت و حدود ۹۰۰ بازديد كننده یکدیگر را ملاقات نمودند تا مواد اولیه، قوانین، ساختارها و هر آنچه که درباره محصولات بهداشت شخصی وجود دارد را بررسی کنند. پس از سال‌ها پرچم این کازمتیک هر روزه با قدرت بیشتر و بیشتری برافراشته می‌شود و در سال‌های اخیر به یکی از رویدادهای مهم جهانی صنعت آرايشي و بهداشتي تبدیل شده است.

 

2-2 ماموريت

مأموریت گروه این کازمتیکس توانمند ساختن افراد در حوزه آرایشی و بهداشتی در سراسر جهان است.  این انجمن به شکل سالیانه با برقراری و برگزاری رویدادهای علمي و تجاري در سراسر دنیا، امكان ارتباط يافتن گروه‌های علمی، تامین کنندگان و تولید کنندگان برتر اين حوزه از جمله مواد اولیه، ادوات بسته‌بندي، طعم دهنده، اسانس، تجهیزات آزمون‌هاي ایمنی، اثربخشی و بسياري از ديگر موارد را در بين بیش از ۴۰ هزار متخصص صنعت شوینده فراهم می‌کند.

این کازمتیک یک صفحه گسترده برای ارتباطات چند منظوره صنعت شوینده در بین تمامی دست اندرکاران آن حوزه از طریق برگزاری نمایشگاه، وبینار، ویدئو کنفرانس، پادکست، گزارش، بولتن و غیره است.

 

2-3  تاریخچه این کازمتیکس

 

بستری برای آموختن و خلق کردن

بستر آموزش و ارتقاء سطح علمي اعضا و شركت كنندگان اولین بار در سال ۱۹۹۵ آغاز شد. این امر با اجرای سمینارهای فنی در حين برگزاري رويدادهاي نمايشگاهي ساليانه شکل گرفت. این سمینارها در آغاز سمينار‌هاي نمایش گذار و سپس سمینارهای خلاقیت نام گرفتند كه بعدها به شکل گسترده‌ای رواج یافتند.  اولين سمينارهاي بازاريابي و شناخت تمايل مصرف كنندگان در آغاز هزاره و در رويداد ساليانه بارسلونا شكل گرفت.  اين بخش از رويداد‌هاي ساليانه به سرعت به يكي از محبوب‌ترين بخش‌هاي اين كازمتيكس تبديل شد كه در حال حاضر به طور كلي به اين بخش از رويداد، منطقه نواوري اطلاق مي‌شود. اين بخش از رويداد براي بازديد كنندگاني كه وقت كافي براي بازديد از تمام نمايشگاه را در اختيار ندارند و همچنين جويندگان علم و فن‌اوري طراحي شده‌است تا همه محتواي علمي و فني مورد نياز خود را در يك محل پيدا كنند. بخش نواوري نمايشگاه‌هاي ساليانه تا 75 درصد از كل بازديد كنندگان را جذب مي‌كند.

 

2-3 گسترش جهاني

 

از سال 2015 اين كازمتيكس با رشد روز افزوني در مناطق جغرافيايي جديد روبرو شده‌است. كره جنوبي كه در حال حاضر در صدد برگزاري ششمين رويداد ساليانه است، در سال 2015 اولين رويداد اين كازمتيكس آسيا را برگزار كرد. صنعت توليد محصولات بهداشت شخصي در اين منطقه جغرافيايي به طرز چشمگيري رشد كرده است به طوري كه در سال 2019 بيش از 9000 نفر از رويداد اين كازمتيكس آسيا در كره بازديد نمودند. در اين كازمتيكس كره از قالب نمايشگاهي رايج كمتر استفاده شده ‌است و عمده فعاليت‌ها بر آموزش و سمينارهاي مرتبط متمركز شده‌است. همچنين در اين رويداد ساليانه از همان ابتدا بخشي با عنوان اجلاس فرمولاسيون برگزار مي‌شود كه نقش مثبتي در توسعه محصولات آرايشي و بهداشتي دارد. اين رويداد با استقبال فراواني از جانب صنايع آرايشي و بهداشتي آسياي شرقي روبرو شده‌است.

اين كازمتيكس آمريكاي شمالي نيز در سال 2016 فعاليت خود را آغاز كرد. اولين رويداد اين كازمتيكس آمريكاي شمالي در نيويورك برگزار شد. عمده اهداف و فعاليت اين رويداد در خصوص مواد اوليه و فن‌اوري‌هاي وابسته به آن مي‌باشد. در حال حاضر اين رويداد ساليانه در مركز نمايشگاهي ژاويتس برگزار مي‌شود.

 

اين كازمتيكس از سال 1990 به عنوان بستري براي تبادل اطلاعات و تامين مواد اوليه صنعت آرايشي و بهداشتي آغاز شد. در سال 2020 كه سايه كوويد 19 بر سر جهانيان سنگيني مي‌كرد، اين كازمتيكس همانند گذشته پرچم‌دار تبادل اطلاعات در حوزه محصولات بهداشت شخصي بود. در حال حاضر اين گروه با فراهم آوردن بستر بر خط اطلاعات، به علاقمندان و فعالين اين حوزه در گرد‌اوري و بازنشر اطلاعات و همچنين و برقراري ارتباطات كاري موثر كمك شاياني مي‌نمايد. اين تطابق و سازگاري با شرايط ناخواسته و پيش بني نشده، سبب حفظ جريان اطلاعات و گردش چرخ صنعت شده‌است.

 

  • كازمتيكس يوروپ (Cosmetics Europe)

3-1 مقدمه

كازمتيكس يوروپ يك انجمن تجاري اروپايي فعال در صنعت آرايشي و بهداشتي است. اعضاي اين انجمن شامل توليد كنندگان آرايشي و بهداشتي و انجمن‌هاي ملي كشورهاي عضو در سطح اروپا است. براي بيش از 50 سال، اين انجمن صداي معتبر صنعت آرايشي و بهداشتي در اروپا بوده‌است.

 

3-2 اهداف و ماموريت

اصلي‌ترين وظيفه و ماموريت اين انجمن ارائه نقش فعال در قانون‌گذاري حوزه آرايشي و بهداشتي در سطح اتحاديه اروپا است. اين انجمن نقش موثري در اطلاع رساني آخرين تغييران مصوب شده و تحولات صورت گرفته در خصوص قوانين و دستورالعمل‌هاي مرتبط با مواد اوليه و محصولات آرايشي و بهداشتي در اتحاديه اروپا به مشتركين خود دارد. ماموريت اصلي اين انجمن، بر اساس آنجه در وبگاه آن ذكر شده‌است، كمك به توسعه پايدار و رشد بلند مدت صنعت آرايشي و بهداشتي در اتحاديه اروپا است. همچنين از ديگر اولويت‌هاي كاري اين انجمن مي‌توان به تلاش براي افزايش دسترسي عمومي به محصولات ارايشي و بهداشتي مطمئن، ايمن و خلاقانه است. ‌

3-3 اعضاي فعال

در حال حاضر 28 كشور عضو اتحاديه اروپا در اين انجمن عضويت دارند. همچنين از تركيه و آفريقاي جنوبي مي‌توان به عنوان دو عضو غير اروپايي آن نام برد. اين انجمن از طرف شركت‌هاي بزرگي چون باير،‌اوريفليم، سيسلي، ناتورا و آم‌وي حمايت مي‌شود.

 

مقر اصلي اين انجمن شهر بروكسل در بلژيك است. عضويت در اين انجمن مي‌تواند راهكاري بسيار سريع و جامع براي اطلاع يافتن از تغييرات قوانين و رويكرد‌هاي اروپا در خصوص صنعت آرايشي و بهداشتي باشد. همچنين اين انجمن كتابخانه‌اي غني از اطلاعات فني و قانوني اين صنعت را در برمي‌گيرد كه استفاده از اكثر مطالب آن براي عموم رايگان است.

به طور كلي در شرايط كنوني، استفاده از اطلاعات مفيد و غني انجمن‌هاي آرايشي و بهداشتي در سراسر دنيا، كه در اينجا تنها به 3 مورد از آن‌ها اشاره شد، مي‌تواند نقش مهم و موثري در ارتقاي سطح علمي و تكنيكي متخصصين اين حوزه در كشور داشته باشد. در بسياري از اين انجمن‌ها عضويت و دريافت مطالبي چنين مهم و گران قيمت، كاملا رايگان بوده و تنها كار لازم براي بهره‌مندي از اين اطلاعات مفيد يك ثبت‌نام كوچك است. بديهي است در اكثر اين انجمن‌ها، روح فعاليت‌هاي غير انتفاعي و غير تجاري بيشتر ديده مي‌شود كه اين امر نشانگر رويكرد گسترش عمومي علم و تكنولوژي توسط آن‌ انجمن‌ها است.