1

ایران فارمای ششم با اولویت «ایمن بودن» برگزار می‌شود

 

به گزارش مجله خبری غذا و دارو؛ صنعت، تولید و اقتصاد آن با فعالیت و پویایی جامعه ارتباط دارد. شاید موفقیت یک مجموعه صنعتی به طور مستقیم در گروی شرایط جامعه نباشد ولی بدون شک ادامه مسیر و حرکت رو به جلو در تعامل با سایر بخش‌های اقتصادی و نیز اجمتماعی شکل می‌گیرد. همه‌گیری کرونا بخش زیادی از ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی را در کشورهای مختلف و نیز عرصه بین‌الملل تغییر و همه فعالیت‌ها را تحت تاثیر قرار داد.

صنعت داروسازی در این دوره شرایط ویژه‌ای داشت و دارد، از یک سو نیاز به محصولات و تولیداتش افزایش پیدا کرد و فعالیت بخش‌هایی از آن بالا رفت، از سوی دیگر اقتصاد دارو نیز مانند سایر قسمت‌ها دستخوش تلاطم و تنش شد. یکی دیگر از اثرات مهم کرونا کاهش روابط کاری به صورت چهره به چهره و لغو تمامی نمایشگاه‌های دارویی بود. اهمیت این مساله شاید در نگاه اول مشخص نشود ولی بررسی عمیق‌تر و توجه به ابعاد و اثرات آن نشان می‌دهد فضای اینترنت، نمایشگاه‌های مجازی و نشست‌های آن‌لاین نمی‌تواند جایگزین نمایشگاه تخصصی ویژه صنعت حتی در ابعاد کوچک باشد.

رویدادی علمی و اقتصادی که در ابعاد وسیع و با حضور حداکثری فعالان یک حوزه برگزار می‌شود، حوزه‌های مختلفی را پوشش می‌دهد و امکانی در اختیار حاضران قرار می‌دهد که هرگز در ابعاد صفحه نمایش یک کامپیوتر یا حتی ال‌سی‌دی بزرگ به دست نمی‌آید.

علی‌رغم همه این موارد و اهمیت نمایشگاه ایران فارما برای صنعت داروسازی ایران و فعالان این حوزه، سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران و گروه برگزار کننده، سلامت و صحت تک تک فعالان این حوزه را بر هر چیزی برتری دادند. از آن‌جا‌ که قرار بود ایران فارمای ۲۰۲۰ یک رویداد خاص و به یاد ماندنی برای صنعت ایران باشد، تمام مقدمات چیده و آماده شده بود تا به محض تغییر شرایط، نمایشگاه کلید بخورد. متاسفانه شرایط را به سمت ناخوشایندی سوق پیدا کرد و با توجه به تداوم همه‌گیری و افزایش خطر، چاره‌ای جز لغو تاریخ‌ ثابت و همیشگی نبود و برگزاری نمایشگاه به زمان دیگری موکول شد. بهمن‌ماه ۱۳۹۹ هیئت مدیره جدید سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، با توجه به بهبود شرایط و کاهش آمار درگیری بیماری، تصمیم گرفت ایران فارما در هفته سوم فروردین‌ماه ۱۴۰۰ برگزار شود اما متاسفانه پس از تعطیلات نوروزی باز هم شرایط تغییر کرد و موج چهارم بیماری تمامی کشور را فرا گرفت. بنابراین سندیکا بار دیگر و در فاصله چند روز مانده به نمایشگاه، سندیکا ناچار به لغو آن شد.

به گفته دکتر محمد عبده‌زاده؛ رئیس هیئت مدیره: «ایران فارما جدای از بحث نمایشگاهی به عنوان قدیمی‌ترین و معتبرترین نمایشگاه دارویی کشور تجلی تلاش، ایستادگی و توانمندی صنعت داروی کشور است. ایران فارما نشان می‌دهد شرکت‌های دارویی علیرغم مشکلات زیاد سال‌های اخیر، سربلند بوده‌ و توانسته‌اند نگرانی مردم و همکاران بخش درمان را به حداقل برسانند.»

طی این مدت با واکسینه شدن تمامی اعضای کادر درمان کشور، بیشتر کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند و نیز گروه‌های سنی بالای ۷۰ سال، ضریب ایمنی جامعه تا حدی بالا رفت. از سوی دیگر پس از خیز چهارم، مسئولان و مردم نیز دوباره بر میزان سخت‌گیری و رعایت‌ها افزودند و کشور از پیک بیماری عبور کرد.  تعداد زیادی از فعالان صنعت دارو نیز در این مدت واکسینه شده‌اند ولی تمامی تمهیدات لازم برای برگزاری ایمن ایران فارمای ششم پیش‌بینی شده است. این نمایشگاه برای بازدید عموم باز نخواهد بود و متخصصان و مخاطبان خاص در آن حضور خواهند داشت که شرایط را برای کنترل جمعیت فراهم می‌کند. تعبیه تجهیزات لازم برای تهویه هوا، کاهش یا حذف برنامه‌ها و نشست‌هایی که باعث تجع می‌شود، زمان‌بندی رویدادهای نمایشگاه برای پیشگیری از افزایش جمعیت فقط بعضی از راهکارهایی هستند که برای مراقبت از سلامت تمامی حاضران در فضای ایران فارما پیش‌بینی شده‌اند. ایمن برگزار می‌کنیم، رویکرد و هدفی است که بر دیگر فعالیت‌های گروه برگزارکننده اولویت دارد.

با این امید و آرزو، بار دیگر ایران فارمای ششم را کلید زدیم تا صنعت‌‌گران و مردم ایران را در مسیر تولید و تامین داروهای مورد نیاز کشور همراهی کنیم.