1

باید عدم کمبود دارو و بحث ارزبری دارو برای ما احراز شود

به گزارش مجله خبری غذا و دارو، سید علی معبودی، مسئول امور صادرات اداره کل داروی سازمان غذا و دارو گفت: در شورای سیاستگذاری صادرات سازمان غذا و دارو بصورت دوره ای جلسات متعدد برگزار می شود و تقریبا پر چالش ترین جلسات به دارو و مواد اولیه اختصاص دارد.

در بحث ممنوعیت صادرات محصولاتی که در تولیدشان از مواد اولیه و واسط ارز دولتی استفاده شده است و اکثر شرکت‌ها در جریان آن قرار گرفته اند، این اشکال از سوی نهادهای ناظر وارد شده و چالش آن را سازمان غذا و دارو متحمل شد و برای حل این قضیه مکاتبات متعددی با بانک مرکزی انجام شد.

شرکت های تولیدی باید برای هدف صادرات، مواد اولیه را با ارز نیمایی (IRC صادراتی) یا در قالب ورود موقت وارد و با مقصد صادرات تولید کنند.

از لحاظ فرایندی دلیل بسیاری از زمانبر بودن فرایند اخذ مجوزهای صادرات، عدم پیگیری در تکمیل مدارک درخواستی و یا پیگیری های اشتباه نمایندگان شرکت ها است. ناظر به همین موضوع در مواردی در سازمان غذا و دارو داشته ایم که ظرف 48 ساعت از ورود درخواست صادرات به اداره کل دارو و شماره شدن مجوز در دبیرخانه سازمان پاسخ داده شده؛ چرا که در این موارد نه در موجودی قلم دارویی و نه با منشأ ارزی آن مشکلی وجود نداشته است.

این دو مسئله، کلید اصلی در بحث صادرات است. باید عدم کمبود دارو و بحث ارزبری دارو برای ما احراز شود و اگر در این دو مسئله مشکلی وجود نداشته باشد، شرکت به هیچ وجه برای دریافت مجوز صادراتی معطل نمی شود.