1

بررسی دلایل کمبود برخی داروها در دولت

 

به گزارش مجله خبری غذا و دارو به نقل از رادیوفردا، مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو دلیل بحران کمبود اخیر برخی داروها در کشور را «بروز مشکل در کارخانه چینی» عنوان کرد.

حیدر محمدی، مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: برای جبران کمبود دارو، اخیرا واردات افزایش یافته و در مورد تولید داروهای داخلی نیز چون مواد اولیه برخی از آن‌ها از چین می‌آید و کارخانه مربوطه دچار مشکل شده است، برخی کمبودها به وجود آمده است.

در ماه‌های گذشته، کمبود برخی داروها و افزایش ناگهانی قیمت برخی اقلام موجب سرگردانی و نگرانی شهروندان در ایران شده است. مقامات ایران همواره تحریم‌های آمریکا را به عنوان مهم‌ترین عامل کمبود دارو در کشور عنوان می‌کنند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید بانک‌های خارجی به دلیل مبادلات و تراکنش مربوط به موارد دارویی و پزشکی و بهداشتی با ایران مجازات و جریمه نخواهند شد.

رئیس شورای عالی داروخانه‌های کشور، ۲۰ تیر دلیل کمیاب شدن برخی داروهای ایرانی در داروخانه‌ها را «عدم مدیریت صحیح و مداخلات دستوری در سازمان غذا و دارو» وابسته به وزارت بهداشت عنوان کرد.

مهدی زراعی ضمن تائید «کمبود داروهای ایرانی حتی برای بیماران سرپایی» از دولت و مجلس خواسته بود کاری کنند که این سازمان در جایگاه مناسب خود قرار گیرد و برای جلوگیری از «تعارض منافع»، مدیران آن تا چهار سال پس از خروج از این سازمان، حق مدیریت در صنعت دارو را نداشته باشند.

ناصر ریاحی، رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو هم در همان روز با اشاره به کمبود نزدیک به هشت‌هزار قلم دارو یا مواد اولیه در کشور، «کاهش تخصیص ارز دولتی» در سال جاری را از مهم‌ترین دلایل دشواری‌های تولید و تامین دارو‌های موردنیاز عنوان کرد.

علی فاطمی، نایب‌ رئیس انجمن داروسازان ایران نیز پیشتر در ۲۱ خرداد امسال با اشاره به کمبود بی‌سابقه کنونی دارو در کشور طی ۱۵ سال اخیر، علت آن را «عرضه قطره‌چکانی ارز دولتی به واردات» و پدیده «قاچاق معکوس» دارو در کشور عنوان کرده بود.

آقای فاطمی گفته بود که دولت یارانه سنگین پرداخت و دارو را وارد می‌کند، اما به دلیل قیمت پایین همان دارو مجددا از کشور خارج و به چند برابر قیمت فروخته می‌شود.

محمود نجفی عرب، رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران نیز پیشتر تحریم‌های بانکی به دلیل نپیوستن ایران به «اف‌ای‌تی‌اف» و مشکلات مربوط به انتقال پول را مشکل اصلی در ارتباط با واردات دارو و مواد اولیه عنوان کرده بود.