1

بررسی راه‌های جدید انتقال ارز دارو

به گزارش پایگاه خبری غذا و دارو  ، دکتر محمد عبده‌زاده در این جلسه به نقل از رئیس بانک مرکزی از وجود حدود ۵ میلیارد دلار در عراق خبر داد که می‌توان آن‌را برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی استفاده کرد.

او در این مورد اضافه کرد: با توجه به تحریم و محدودیت‌های آن، ناچار ارز موجود باید با چند واسطه به ارزهای دیگر تبدیل و به هند یا چین رسانده شود. تلاش ما این است که دينار تخصيصی را از کانال‌های بانکی، صرافی و کارگزای‌های مورد تاييد بانک مركزی و با اخذ ضمانت معتبر برای شركت‌های توليدی، تامین کنیم به‌طوری ‌كه مشکلات و هزینه‌‌های كمتری داشته باشد و نگرانی توقف خرید و تامين ماده اولیه را به حداقل برسانيم.

نمایندگان بانک و صرافی‌های حاضر در جلسه، ارز موجود در عراق را متعلق به دو منبع عنوان کردند که می‌توان برای برداشت آن اقدام کرد. آن‌ها در ادامه چالش‌های جابه‌جایی پول در عراق به دلیل شرایط خاص این کشور، اختلاف ارزش دینار و دلار، میزان مالیات دریافتی در عراق، کارمزد شرکت‌های واسط و برخی نکات دیگر مرتبط با انتقال پول تا رسیدن به چین و هند را شرح دادند که باعث می‌شود در مجموع حدود ٩ درصد به هزینه پیش‌فاکتور اضافه شود.

پس از آن‌‌که دکتر خیرآبادی درباره روش‌های پیشین تهیه ارز دارو مانند ریال عمان، هزينه‌ها و مشكلات روش‌های محتلف توضیحاتی داد، دکتر عبده‌زاده در ادامه صحبت‌های او تاکید کرد: منصفانه نیست که همه وظایف و کارهای مربوط به تامین ارز را به عهده سازمان غذا و دارو بگذاریم. ما به عنوان تولیدکننده وظیفه داریم از الان راهکارهای مختلف را بررسی و راه‌‌های ممکن دیگری را باز کنیم تا در هر شرایطی بتوانیم داروهای ضروری و حیاتی مردم را تامین و از كمبود دارو جلوگيری نماييم.

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در پایان گفت: در حال حاضر صرافی‌های عادی تضمینی برای حواله ارز به ما نمی‌دهند و این روش جدید می‌تواند کمک‌کننده باشد. نتایج به دست آمده این نشست در جلسه هیات‌مدیره سندیکا با رئیس بانک مرکزی مطرح می‌شود و پس از تایید نهایی به اعضا اطلاع داده خواهد شد تا از این مسیر در کنار مسیرهای دیگر استفاده کنند.