1

برنامه «گفتگوی اجتماعی» رادیو گفت‌وگو با موضوع کمبود انسولین از جو رسانه‌ای تا حقیقت و با حضور مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرک کشور به روی آنتن رفت.

به گزارش پایگاه خبری غذا و دارو، مهرداد جمال ارونقی با رد ادعای توقف داروها در گمرک گفت:هیچ ایستایی در خصوص دارو در گمرک نداشته‌ایم زیرا هر کالایی که مرتبط با مواد دارویی باشد، بلافاصله بعد از اینکه وزارت بهداشت حداقل اسناد را به گمرک ارائه داده است، از گمرک ترخیص شده است.

مهرداد جمال ارونقی با بیان اینکه در حال حاضر سه میلیون و 500 هزار تن کالاهای اساسی در بنادر کشور دپو شده‌اند، گفت: این اقلام در 25 گروه کالایی قرار می‌گیرند که دارو نیز جزو این کالاها قرار دارد. همچنین کالاهای غیر اساسی غیر کانتینری داریم که حدود چهار میلیون تن حجم دارند و بیش از 80 درصد آن‌ها را نهاده‌های تولید تشکیل می‌دهند. 30 هزار کانتینر پر وارداتی داریم که اقلام مختلفی را تشکیل می‌دهند.

وی درباره مشکل تخریص نشدن کالاها از گمرک اظهار کرد: بر اساس مصوبه هیئت وزیران در 22 فروردین سال 1397 اعلام شد، کالاها حتما باید کد رهگیری بانک یا ساتا دریافت کنند و ممکن است فرآیند دریافت این کد زمان بر باشد. تامین و تخصیص ارز برای کالاهای اساسی صورت می‌گیرد و نهایتا اسناد مالکیت به دست صاحب کالای داخلی می‌رسد که در این مرحله نیز گاها با مشکلات روبر می‌شویم.

معاون فنی و امور گمرک کشور به مرحله ترخیص کالا از گمرک اشاره و بیان کرد: برای ترخیص کالا، صاحب کالا حتما باید کد رهگیری را دریافت کند و به گمرک ارائه دهد. بر اساس آمار و اطلاعات، 139 میلیون و 853 هزار دلار برای واردات انسولین تخصیص ارز صورت گرفته است.

وی با رد توقف داروها در گمرک تصریح کرد: هیچ ایستایی در خصوص دارو در گمرک نداشته‌ایم زیرا هر کالایی که مرتبط با مواد دارویی باشد، بلافاصله بعد از اینکه وزارت بهداشت حداقل اسناد را به گمرک ارائه داده است، از گمرک ترخیص شده است. گمرک بعد از تشخیص کالا هیچ گونه نظارتی ندارد و برای توزیع و مصرف دارو، نظارت باید از سوی وزارت بهداشت صورت بگیرد.

جمال ارونقی درباره میزان داروهای دپو شده در گمرک بیان کرد: در حال حاضر هزار و 700 تن دارو و مواد اولیه دارویی در گمرک دپو داریم که نسبت به سه میلیون و 500 هزار تنی که تمام کالاهای اساسی را تشکیل می‌دهند، عدد زیادی محسوب نمی‌شود. اگر وزارت بهداشت حداقل اسناد را به گمرک ارائه دهد، گمرک به قید فوریت نسبت به ترخیص داروهای دپو شده اقدام می‌کند.