1

بیماران قربانی اختلال در زنجیره تامین دارو هستند

به گزارش مجله خبری غذا و دارو به نقل از خبرگزاری خانه ملت، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان اینکه کمبود دارو ناشی از اختلال در زنجیره تخمین نیاز، خرید و عرضه دارو است تاکیدکرد که در پی این فرآیند معیوب دارو بجای عرضه به بیماران وارد بازار سیاه می‌شود.

مسعود پزشکیان در مورد انتشار خبری مبنی بر اینکه برخی داروهای اعصاب و داروهایی مانند فلوکسیتین و فاموتیدین در بازار کمیاب شده‌اند، گفت: اگر ما سیستم تامین دارو را اصلاح می‌کردیم و نیازهای موجود در این حوزه را می‌توانستیم به درستی برآورد کنیم به طوری که بر اساس آن میزان دارویی که باید برای هر بیمار تامین شود، مشخص بود، این مشکل ایجاد نمی‌شد.

چرا کشور با کمبود دارو مواجه شده است؟

نماینده مردم تبریز و آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اگر برآورد نیاز به دارو به درستی صورت گرفته و منابع مالی مورد نیاز برای آن نیز تخصیص داده شده باشد و فردی هم که باید این داروها را خریداری کند کار خود را به درستی انجام داده باشد نباید کمبودی در این زمینه وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: بی‌تردید در هر بخش از چرخه‌ای که از تخمین نیاز، خرید و عرضه دارو وجود دارد، ممکن است اشکالی وجود داشته باشد که باعث شود بیماران برای تامین داروهای خود با مشکل مواجه شوند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: هم‌اکنون یا در تصمیم‌گیری‌ها و یا خرید دارو یا عرضه آن در بازار مشکل وجود دارد که در نهایت در اختیار فردی که نیاز واقعی به دارو دارد، قرار نگرفته است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: اگر در هر کدام از بخش‌های زنجیره تامین دارو اشکالی وجود داشته باشد، دارو بجای اینکه به دست بیماران برسد وارد بازار سیاه می‌شود در غیر این صورت که نباید این مشکلات وجود داشته باشد.