1

تقاضای بازنگری در دستورالعمل بانک مرکزی برای رفع تعهد شرکت‌ها

به گزارش روابط عمومی سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، دکتر محمد عبده‌زاده رئیس هیات‌مدیره در نامه‌ای به اداره سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی ضمن اشاره به این بخشنامه جدید یادآوری کرد از زمان ثبت سفارش تا تأمین ارز توسط بانک مرکزی حداقل دو ماه زمان لازم است که این مدت گاهی تا ۶ ماه نیز طول می‌کشد.

بعد از تخصیص و تأمین ارز، حواله از طریق شرکت‌های تراستی و واسط نیز حدود ۲ ماه طول می‌کشد تا پول به دست فروشنده برسد، این مدت برای تأمین ماده اولیه، حمل آن به کشور و ترخیص از گمرک نیز لازم است.

دکتر عبده‌زاده در ادامه تأکید کرده است با این روند امکان ندارد بتوان ظرف دو ماه اسناد رفع تعهد را به بانک فرستاد و به همین دلیل نتیجه بخش‌نامه جدید بانک مرکزی بلاک لیست شدن شرکت‌های دارویی، نبودن امکان ثبت سفارش، توقف تولید و کمبود دارو خواهد بود.

رئیس هیات‌مدیره سندیکا از اداره سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی خواسته است با توجه به موارد فوق برای بازنگری در این بخشنامه دستور جدیدی صادر کند و فرصت شرکت‌ها برای رفع تعهد بانکی را به صورت ثابت تا ۶ ماه افزایش دهد. همچنین مهلت سه ماهه برای بانک‌ها عامل در نظر گرفته شود.