1

تولید داروی گیاهی سوختگی با کمک منابع طب سنتی

به گزارش مجله خبری غذا و دارو به نقل از ایسنا، یک شرکت دانش‌بنیان با استفاده از منابع طب سنتی توانسته است داروی سوختگی تولید کند.

 سیدمحسن سیدکاظمی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در این باره گفت: طب سنتی و دانش داروهای گیاهی در کشور ما از پیشینه چند هزار ساله برخوردار است. بسیاری از فرآورده‌های تولید شده از گیاهان دارویی طی قرن‌ها آزمایش شده و خواص آن توسط دانشمندان این حوزه تایید شده است. با توجه به دو دهه فعالیتم در حوزه گیاهان دارویی از همان ابتدا علاقه‌مند بودم تا آثار دانشمندان این حوزه مانند ابوعلی سینا و حکیم زکریای رازی را مطالعه کنم.

وی افزود: بر اساس مطالعات صورت گرفته، یک دارو برای درمان سوختگی بر اساس فرآورده‌های گیاهی تولید کردیم. این دارو به عنوان اختراع من ثبت شده است و طی چند سال، بازخورد بسیار مثبتی گرفته است. با توجه به اینکه این دارو را همان ابتدا برای یکی از اعضای خانواده که دچار سوختگی شده بود، به کار بردم و اثرات مثبت آن را دیدم، تلاش کردم تا مجوزهای لازم در این حوزه را اخذ کنم.

سیدکاظمی، ضمن تاکید بر لزوم توجه به روش‌های علمی در صنعت گیاهان دارویی، گفت: ما برای اخذ مجوز مراحل آزمایش حیوانی و همچنین کد اخلاق و مرحله انسانی را نیز گذراندیم، اما با وجود این روند اداری اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو بسیار طولانی شده است. برخی از محققان ممکن است در این فرایندهای چند ساله اخذ مجوز دچار دلسردی شوند و از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری درخواست داریم تا در این زمینه رایزنی‌های لازم را صورت دهند.

به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، وی افزود: اساس این دارو که به صورت کرم عرضه می‌شود، از کنجد است. در مکتوبات و منابع مورد رجوع در طب سنتی نیز به مزایای کنجد برای درمان سوختگی اشاره شده است. سوختگی می‌تواند ضایعات بسیاری به همراه داشته باشد و درمان آن نیز چندان ارزان قیمت نیست، به همین دلیل یافتن گیاهان دارویی به عنوان مکمل درمان‌های مدرن می‌تواند موجب تسریع در روند بهبودی بیمار شود.