1

خطر مسمومیت با ضدعفونی کننده ها

به گزارش  پایگاه خبری غذا و دارو و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ؛رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به شیوع بیماری کرونا و تاکید بر بهداشت دست‌ها  و نقش مهم استفاده از فرآورده‌ها بر پایه الکل اتیلیک (اتانول) به منظور پیشگیری از این عفونت، از مردم خواست در استفاده از این فرآورده‌ها مراقب مسمومیت باشند.

وریا رحیمی افزود: براساس مشاهدات و اطلاعات بدست آمده از برخی بیمارستان‌های کشور در ابتدای امسال مواردی از مسمومیت در اثر مصرف خوراکی محلول‌های حاوی الکل اتیلیک (اتانول) و حتی مرگ بر اثر مصرف خوراکی الکل متیلیک (متانول) در برخی از بیماران گزارش شده است.

او تاکید کرد: مصرف خوراکی الکل اتیلیک (اتانول) و یا غرغره کردن اتانول در محوطه دهانی هیچ‌گونه اثری در پیشگیری از عفونت کرونا ندارد و با خطر بروز مسمومیت ناشی از اتانول همراه است.

او اظهار داشت: الکل متیلیک یا همان متانول، ضمن اینکه دارای اثرات ضد میکروبی بسیار ناچیزی در مقایسه با الکل اتیلیک (اتانول) است، به علت سمیت بالا، مصرف خوراکی آن با بروز مسمومیت‌های شدید، کوری و مرگ همراه است میزان جذب پوستی متانول به ویژه در پوست‌های آسیب دیده بالا بوده و می‌تواند سبب بروز مسمومیت شود.

او هشدار داد: الکل‌های دست‌ساز و مشروبات الکلی یکی دیگر از ترکیباتی است که سوءمصرف آن‌ها می‌تواند منجر به مسمومیت و مرگ شود.

او گفت: متاسفانه در اواخر سال ۱۳۹۸ و ابتدای امسال  همزمان با شیوع بیماری کرونا و تبلیغات عده‌ای سودجو، گروهی از مردم اغفال شدند و با تصور اینکه مصرف خوراکی الکل سبب پیشگیری از ابتلا به کرونا می‌شود، دچار مسمومیت شدند.

او بیان کرد: علاوه بر این موارد، دسترسی آسان به الکل باعث شد افراد ناآگاه با مصرف خوراکی الکل و مشروبات الکلی قاچاق و دست‌ساز حاوی متانول، دچار مسمومیت شوند و مرگ و میر بالای ناشی از متانول به همین علت بوده است. براساس آمار به دست آمده از بیمارستان‌های کشور، در سال ۱۳۹۸ در حدود ۱۰هزار و ۵۰۰ مورد در در نیمه نخست امسال، بیش از هفت هزار و ۵۸۳ مورد مراجعه به بیمارستان در اثر مسمومیت با الکل داشته‌ایم.

بیشترین مسمومیت‌ها براثر سوء مصرف موادمخدر

رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه در سال‌های اخیر همه ساله بین ۶ تا هفت هزار نفر از هموطنانمان در اثر بروز انواع مسمومیت جان باخته‌اند. گفت: بیشترین مسمومیتی که در سال‌های اخیر منجر به فوت شده، مسمومیت ناشی از سوء مصرف مواد مخدر و محرک به میزان ۶۰ تا ۶۵ درصد از کل موارد مرگ ناشی از مسمومیت‌ها است.

رحیمی افزود: مرگ ناشی از سوء مصرف مواد ممکن است در اثر مصرف میزان بالای مواد مخدر، محرک و الکل، مصرف به قصد خودکشی و یا مصرف اتفاقی خصوصا در کودکان باشد.

او گفت: همچنین مرگ ناشی از سو مصرف مواد می‌تواند در افراد که از طریق بلعیدن مقادیر بالای مواد مخدر بسته‌بندی شده در مبدا و دفع آن در مقصد اقدام به قاچاق و توزیع مواد مخدر می‌نمایند و بسته‌های مواد مخدر در لوله گوارشی آن‌ها باز می‌شود، رخ دهد.

 

او اضافه کرد: به طور کلی مسمومیت ناشی از موادمخدر مختلف منجمله تریاک، هروئین، متادون، ترامادول بسیار خطرناک است و فرد مسموم هرچه سریع‌تر باید به مراکز درمانی منتقل شود.

او گفت: بسیاری از این موارد ممکن است در کودکانی رخ دهد که به صورت اتفاقی محتویات بطری حاوی داروی ترک اعتیاد، شربت متادون را خورده اند. توصیه اکید می‌شود که شربت متادون به بطری نوشیدنی‌های خوراکی مانند نوشابه منتقل نشود و به هیچ عنوان در یخچال و در دسترس دیگر اعضای خانواده قرار نگیرد.

رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و دارو عناون کرد: از سال ۱۳۹۷ تا نیمه نخست سال ۱۳۹۹، مسمومیت با مواد مخدر با شیوع ۱۷ تا ۲۱ درصدی، جزء یکی از مهم‌ترین عوامل مراجعه به بخش مسمومین در بیمارستان‌های کشور است.

به گفته او، از این میان مسمومیت با متادون و ترامادول در صدر عوامل مسمومیت‌زای مخدر قرار دارند. در رتبه بعدی می‌توان به مسمومیت ناشی از تریاک و شیشه نیز اشاره کرد.