1

درخواست افزایش ۷۵ درصدی قیمت‌داشتیم، با ۴۰ درصد موافقت شد

به گزارش پایگاه غذا و دارو جمشید فروزش با اشاره به روند افزایشی قیمت دلار در بازار ایران گفت: افزایش نرخ دلار در بازار آزاد و همچنین جهش قیمت ارز نیمایی باعث شده تا تامین مواد اولیه برای تولیدکنندگان در بخش‌های مختلف جهش بالایی داشته باشد که صنایع شوینده و بهداشتی هم از این قاعده مستثنی نیست.

فروزش در ادامه افزود: از ابتدای نوسان‌های نرخ دلار اگرچه مسئولان مربوطه تاکید داشتند که ارز نیمایی برای واردات با قیمت مناسب می‌تواند هزینه‌های تولید را مدیریت کند اما یکباره نرخ ارز نیمایی دوبرابر شد که این دقیقا هزینه‌های تولید را تا 75 درصد افزایش داد.

دبیر انجن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی همچنین تاکید کرد: اگرچه بخش قابل توجهی از نیاز این صنعت داخل ایران تولید می‌شود اما با درنظر گرفتن اینکه مواد اولیه مورد نیاز صنایع شوینده و بهداشتی خود وابستگی به دلار دارند این وابستگی همچنان وجود دارد. به عنوان مثال بخش عمده‌ای از مواد اولیه مربوط به پتروشیمی‌هاست و بخشی هم مستقیم از خارج از ایران تامین می‌شود.

وی معتقد است تجهیزات، برخی اسانس‌ها و تا حدودی هم مواد اولیه بیشترین وابستگی صنعت به ارز را دارند که همین روندی برای ارتباط مستقیم قیمت‌تمام شده با نرخ ارز خواهد شد و نهایتا تغییرات اخیر نرخ ارز عاملی در گران شدن قیمت در بازار شده است.

به گفته فروزش از ابتدای سال تاکنون انواع اقلام مرتبط با پتروشیمی‌ها 115 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند و از آنجایی که این محصولات سهم بالایی در تولید محصولات شوینده، بهداشتی و آرایشی دارد کاملا طبیعی است که قیمت محصول نهایی هم باید گرانتر شوند.

فروزش درباره آغاز روند گرانی محصولات مرتبط با این صنعت به خبرنگار ایراسین گفت: از ابتدای آبان‌ماه انواع پودر شوینده، صابون با 40 درصد افزایش قیمت روبرو شد و سایر شوینده‌ها نیز شامل گرانی 30 درصدی شده‌اند.

وی با اشاره به ارسال درخواست افزایش قیمت به مسئولان مربوطه تاکید کرد: آنالیزهایی که کاملا تخصصی در این زمینه انجام شد مشخص کرد افزایش قیمت در این محصولات باید بین 65 تا 75 درصد باشد، اما در نهایت با جلسات متعددی که برگزار شد مجوز افزایش 40 درصدی برای تولیدکنندگان صادر شد.

دبیر انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی معتقد است اگرچه افزایش 40 درصدی قیمت می‌تواند بخشی از هزینه‌های تولید در شرایط فعلی را تامین کند اما نباید فراموش کنیم که آنالیزهای قیمتی حکایت از نیاز 65 تا 75 درصدی داشت که اختلاف هنوز معنادار است و تولیدکنندگان را با مشکل مواجه خواهد کرد.

فروزش درباره تناقض قیمتی در اقصی نقاط کشور و برخی مناطق شهری گفت: حجم تولیدات و موجودی انبار شرکت‌ها بخصوص در فروشگاه‌های زنجیره با قیمت‌های قدیمی است بنابراین هنوز سهم کالاها با قیمت‌های جدید در بازار ناچیز است و بعضا باعث تناقض قیمتی می‌شود که رفته رفته این تناقض قیمتی از بین خواهد رفت.

وی همچنین معتقد است همانطور که افزایش نرخ دلار قیمت‌ محصولات شوینده، بهداشتی و آرایشی را صعودی می‌کند؛ اگر نرخ ارز کاهشی باشد نیز این سیر نزولی می‌شود چون تولیدکنندگان علاقه‌ای به افزایش قیمت ندارند، به این ترتیب اگر مواد اولیه ارزان خریداری کنند قطعا قیمت اقلام کاهش خواهد یافت و اگر هم مواد اولیه گران باشد ناچار به تغییر قیمت‌ها هستند.

فروزش ضمن رد هرگونه کمبود این نوع محصولات در بازار تاکید کرد: توانمندی تولید ایران در این بخش قابل توجه است و همواره تولیدکنندگان برای تامین بهداشت مردم در تلاش هستند که هیچ مشکلی در بازار نباشد.