1

در سال جاری بیش از ۵۰۰ هکتار به سطح زیر کشت گیاهان دارویی اضافه می‌شود

به گزارش مجله خبری غذا و دارو، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: شیوع ویروس کرونا و گسترش وسیع طیف درمان‌های گیاهی، موجب رشد سریع تقاضا برای داروهای گیاهی شده که باعث تغییر نوع کشت از زراعت‌های معمول به کشت ارزشمند گیاهان دارویی شده است.

تورج نوروزی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: استان خوزستان، قطب تولید گیاهان دارویی کشور با امکان تولید بیش از ۵۰ گونه دارویی باارزش و مهم دارویی است و نقش بسیار موثری در تامین گیاهان دارویی مورد نیاز بازار داخلی و صادراتی کشور دارد.

وی افزود: صنعت گیاهان دارویی نقش ارزشمندی در ایجاد اشتغال، افزایش بهره‌وری منابع و اقتصادی شدن تولید محصولات کشاورزی دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به مزایای گیاهان دارویی گفت: از مزایای بی‌شمار دیگر گیاهان دارویی می‌توان به جایگاه بی‌بدیل در پیشگیری از بیماری و تامین سلامت و بهداشت، مصرف در صنایع دارویی، بهداشتی، آرایشی و غذایی اشاره کرد. همچنین شیوع ویروس کرونا و گسترش وسیع طیف درمان‌های گیاهی، موجب رشد سریع تقاضا برای داروهای گیاهی شده که باعث تغییر نوع کشت از زراعت‌های معمول به کشت ارزشمند گیاهان دارویی شده است.

نوروزی با اشاره به میزان سطح زیر کشت گیاهان دارویی در خوزستان تصریح کرد: سطح زیر کشت گیاهان دارویی استان خوزستان در سال ۹۸ یک هزار و ۲۵۰ هکتار بود که از این سطح میزان ۲۱ هزار تن انواع گیاهان دارویی به دست آمد و خوزستان رتبه سوم کشوری در تولید گیاهان دارویی را به دست آورد.

وی گفت: با حمایت‌های انجام‌شده از متقاضیان توسعه گیاهان دارویی در سال ۹۹، ارائه مشاوره فنی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، معرفی تولیدکنندگان به شرکت‌های متقاضی کشت قراردادی، تامین نهاده‌های یارانه‌ای و رایگان و پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت به کشاورزان تولیدکننده و ساماندهی و تشکیل تعاونی تخصصی تولیدکنندگان گیاهان دارویی انجام شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: سطح زیر کشت گیاهان دارویی استان خوزستان نسبت به سال ۹۸، با ۳۶ درصد رشد به یک هزار و ۷۰۰ هکتار افزایش یافت و از این سطح، ۲۸ هزار تن محصول با رشد ۳۳ درصد نسبت به سال ۹۸ به دست آمد.

نوروزی با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری در کشت گیاهان دارویی در سال گذشته تصریح کرد: برای کشت گیاهان دارویی در سال ۹۹ در استان خوزستان، ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شد و ارزش محصول به دست آمده در این سال بالغ بر ۲ هزار میلیارد ریال بوده است. پیش‌بینی می‌شود با توجه به استقبال انجام‌شده از توسعه گیاهان دارویی، در سال جاری بیش از ۵۰۰ هکتار به سطح زیر کشت گیاهان دارویی اضافه شود.

وی با بیان اینکه ۲۴ شهرستان در خوزستان گیاهان دارویی کشت می‌کنند، گفت: در حال حاضر بهره‌برداران در حال کشت گیاهان دارویی هستند و از شهرستان‌های مهم تولیدکننده گیاهان دارویی می‌توان از دزفول، ایذه، باغملک، شوش، شوشتر و کارون نام برد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان عنوان کرد: گیاهان دارویی کشت‌شده در سال ۹۹ در استان خوزستان، شامل بیش از ۲۵ محصول بوده است که مهمترین آن‌ها آلوئه‌ورا، آویشن، بابونه، بادرنجبویه، به‌لیمو، چای ترش، رزماری، استویا، گل گاوزبان، گل محمدی، ماریتیغال، مورد معطر، مورینگا، موسیر و نعناع فلفلی بوده‌اند.

نوروزی افزود: با توجه به اینکه میزان مصرف گیاهان دارویی درون استان خوزستان در حال حاضر حدود ۵ هزار تن است و سایر محصولات تولیدی به صورت خام‌فروشی به استان‌های دیگر کشور یا مقاصد صادراتی ارسال می‌شود، از متقاضیان سرمایه‌گذاری در زمینه صنایع تبدیلی و فرآوری گیاهان دارویی برای سرمایه‌گذاری در استان خوزستان استقبال شود.