1

در سیاست‌گذاری نقش انجمن‌ها را نباید نادیده گرفت

 

 

به گزارش مجله خبری غذا و دارو، دکتر بهروز حاجیان طهرانی مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان پیشتاز طب زمان در کلاب هاوسی با موضوع چالش‌های پیش روی استارتاپ‌ها در صنعت تشخیص در محل (POCT) گفت: پیش بینی می‌شود حجم بازار محصولات poct سرعت رشد بیشتری در مقایسه با سایر محصولات IVD داشته باشد.

دکتر بهروز حاجیان طهرانی تصریح کرد: درکشورهای پیشرفته عواملی همچون سیاست نسبتاً  آزاد اقتصادی، حضور بیمه‌ها در کلیه سطوح سلامت و درواقع وجود ارگان‌های کاملا تخصصی در حوزه فعالیت‌های ازمایشگاهی باعث شده تا تصمیم گیری‌های جدی برای حوزه poct صورت گیرد.
وی افزود: اما در کشور ایران، محدودیت های ناشی از سیاست های دولت و تحریم‌ها متاسفانه گپ نسبتا بزرگی در استفاده از POCT به وجود آورده است.

به هر جهت بسته به کاربرد دیوایسPOCT، استفاده از آن‌ها به خصوص در آزمایشگاه مرجع سلامت الویت بندی شده است که تست‌های رپید ایدز و کرونا از آن جمله هستند.

طهرانی خاطر نشان کرد: محدودیتی که در رابطه با حساسیت و اختصاصیت این مدل تستها وجود دارد، کاربرد آن‌ها را نسبت به یک تست پیچیده آزمایشگاهی محدود میکند. از طرفی چون ساختار آزمایشگاهی کشور نسبت به سایر کشورها متفاوت است طبیعی است که در سیاست‌گذاری استفاده از این محصولات، نقش انجمن‌ها را نباید نادیده گرفت و عواقب سیاسی آن را نیز باید در نظر گرفته شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های تأمین کننده تجهیزات آزمایشگاهی تصریح کرد: به هر حال POCT، ترند تکنولوژی است و به نظر می‌رسد این تست‌ها با استفاده از روش‌های حساس‌تر و دقیق‌تر توسعه پیدا کنند و باید دقت کنیم که در کشورمان آماده استفاده از این تکنولوژی باشیم. همانطور که تکنولوژی‌های متعدد و پرمزیتی در کشور وارد شد و شوکی به بسیاری از شغل‌ها وارد کرد، در مورد POCT هم فکر میکنم همین اتفاق می‌افتد.