1

راهکار مقابله با مشکل کمبود دارو

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران:

اگر ارز دارو، نیمایی شود و یارانه از طریق سازمان‌های بیمه‌گر به دست مردم برسد بسیاری از مشکلات کمبود دارو مرتفع خواهد شد.

به گزارش مجله خبری غذا و دارو به نقل از تسنیم،‌ نایب رئیس انجمن داروسازان ایران به کمبود دارو در داروخانه‌های کشور اشاره کرد و گفت: لیست داروهای کمیاب و دچار کمبودشده روز به روز در حال طولانی‌تر شدن است.داروهایی مانند “فاموتدین” که برای مشکلات گوارشی تجویز می‌شود، برخی از داروهای اعصاب که پیش از این همیشه در داروخانه‌ها موجود بودند و تولید ایران است، کمیاب شده‌اند. همچنین دارویی مانند “فنی توئین” که برای بیماران صرعی است و جایگزین دیگری نیز ندارد نیز دچار کمبود شده است. داروهای دیابتی‌ها مانند انسولین، داروی بیماران مبتلا به میگرن مانند “ارگوتامین سی” نیز دچار کمبود شده است که باعث ایجاد مشکلاتی برای بیماران می‌شود.

سید علی فاطمی تصریح کرد: بخشی از این کمبود به دلیل سوءمدیریت و بخش دیگر به دلیل تحریم‌ها و مشکلات انتقال ارز است؛ مواد اولیه برخی داروها از خارج از کشور وارد می‌شود و به راحتی نمی‌توان پول را به حساب تولیدکنندگان مواد اولیه در کشورهای خارجی منتقل کرد.

راهکار مقابله با کمبود دارو

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران خاطرنشان کرد: اگر ارز دارو آزاد شود بسیاری از این مشکلات حل می‌شود؛ در حال حاضر تخصیص ارز دولتی به بخش دارو، باعث تأمین قطره‌چکانی این ارز برای تولیدکنندگان و واردکنندگان شده است و اگر ارز دارو، نیمایی شود و یارانه به جای شرکت‌های واردکننده و تولیدکننده از طریق سازمان‌های بیمه‌گر به دست مردم برسد بسیاری از مشکلات کمبود دارو مرتفع خواهد شد.