1

سامانه‌ای که می‌توان با ثبت نسخه پزشکی در آن، تداخل‌های دارویی را هشدار داد

مشاور نهاد ریاست جمهوری در حزه فناوری‌های نوین سلامت:

سامانه ای جامع تحت عنوان DACS برای ثبت و ساماندهی تمامی اطلاعات پزشکی و تداخل‌های دارویی طراحی شده است

به گزارش مجله خبری غذ و دارو به نقل از مهر، عمادالدین حسینی تودشکی با اشاره به طراحی سامانه جامع تحت عنوان DACS برای ثبت و ساماندهی تمامی اطلاعات پزشکی، گفت: این سامانه برای جامعه پزشکی و سایر اقشار کاربرد دارد تا بتوانند به جای هزینه‌کردن برای تهیه سامانه‌های خارجی و خارج کردن ارز از کشور از نمونه داخلی موفق و کارآمد استفاده کنند.

حسینی افزود: به طور کلی فواید سیستم‌های جامع پزشکی مثل دکس، استفاده از خروجی‌های داده‌کاوی، داشبوردهای مدیریتی، دسترسی به اطلاعات کامل پزشکی، قابلیت پردازش، جلوگیری از انجام امور تشخیصی اضافی، کنترل دوز اشعه دریافتی مجاز بیماران، تهیه ماتریس و درخت اطلاعات بیمار، تکمیل فرم پارامترهای کنترلی بدن انسان، تصمیم‌گیری، تصمیم‌سازی استراتژیک با استفاده از اطلاعات پزشکی جامع، سهولت ارتباط پزشک و بیمار برای استفاده از مشاوره‌ها و خدمات آنلاین پزشکی، درج هشدارهای یادآوری دارو، جلوگیری از خطاهای نسخه نویسی، حذف دفترچه و اوراق کاغذی و فیلم‌های پزشکی و به دنبال آن، حمایت از محیط‌زیست است. در واقع از خروجی‌های سامانه به صورت نمودارهای تحلیلی برای مقایسه می‌توان استفاده کرد تا به بیماری نهفته در مردم هم پی‌برد و هدف «پیشگیری بهتر از درمان است» مصداق پیدا کند.

هشدار تداخل‌های دارویی 

مدیرعامل شرکت دانش بنیان نورفردای آینده روشن(سامانه ملی دکس) گفت:این سامانه سیستم هوشمندی است که این امکان را فراهم می‌کند که با ثبت نسخه پزشکی در آن، تداخل‌های دارویی را هشدار بدهد. همچنین، امکان استفاده از نسخه الکترونیکی را هم مهیا کرده و با این روش هم در مصرف کاغذ صرفه‌جویی می‌شود و هم اینکه نسخه از گم شدن و کهنگی در امان می‌ماند.

حسینی افزود: متأسفانه هنوز زیرساخت این مسئله فنی و حیاتی در کشور ما فراهم نشده است و فرآیند دقیقی برای ثبت اطلاعات پزشکی افراد در مراکز پزشکی و بیمارستان‌ها وجود ندارد و این موضوع باعث می‌شود آمار دقیقی از وضع بیماری‌های عفونی، ایدز و…، در کشور وجود نداشته باشد. شاید بعضی سازمان‌ها به چنین اطلاعاتی دسترسی داشته باشند، ولی با این روش اطلاعات دقیق و کامل‌تری به دست می‌آید.