1

سخت گیری در اخذ مجوزهای تولید مکمل‌ها کمتر شود

دکتر امیرحسین معینی زندی:

ما در  صنعت مکمل آن‌قدر نیاز به‌ دقت و استانداردهای بالا همچون دارو نداریم و باید پروسه ثبت و تولید محصولات جدید آسان‌تر شوند

دکتر امیرحسین معینی زندی، داروساز و عضو هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی غذایی ایران با سابقه بیش از 25 سال فعالیت در صنعت دارو درباره وضعیت فعلی صنعت مکمل گفت: صنعت تولید مکمل در ایران از دیرباز مورد توجه بوده است ولی به شکل حرفه‌ای تر می‌توان گفت که این صنعت از اواسط دهه 80 شکل گرفت.

نماینده تولیدکنندگان قراردادی مکمل‌های دارویی در سندیکای تو تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی غذایی ایران از تأثیر کرونا در این صنعت گفت: تقاضای محصولات حاوی ویتامین C به علت شرایط حاکم بر جامعه فراوان شده است؛ درحالی‌که پیشتر به علت تحریم‌ها و مشکلات ارزی با کمبود این نوع ویتامین‌ها مواجه بودیم، ولی اکنون افزایش تقاضای بازار منجر به عرضه بیشتر این محصولات به بیماران شد ولی کماکان مشکلات تامین مواد اولیه و ارز پابرجا هستند.

معینی زندی با اشاره به اینکه مکمل‌ها ارز دولتی دریافت نمی‌کنند و قیمت‌گذاری هم از طریق سنديكای توليدكنندگان مكمل‌های رژیمی غذایی ایران صورت می‌گیرد گفت: به نظر می‌رسد که در این مورد فعلاً مشکلی نداشته باشیم؛ اما مهم‌ترین مشکلات ما بحث تخصیص ارز است که باعث کندی فرایندها می‌شود.

وی افزود: بحث افزایش هزینه‌ها و اخذ مجوزها از سازمان غذا و دارو نیز از دیگر مشکلات صنعت مکمل‌ها هستند. علت کند بودن ثبت محصولات و فرایند واردات مواد اولیه در سازمان غذا و دارو را باید بدانیم؛ چون این مشکل موجب آسیب به کسب‌ و کارها و شرکت‌های تولیدی این حوزه شده است. درزمینه ارز نیز محدودیت‌هایی در کشور و بانک مرکزی داریم.

وی خاطرنشان کرد: معمولا ایده و طراحی بسته‌بندی محصولات مکمل از هر دو طریق داخلی و الگوبرداری از نمونه‌های خارجی صورت می‌گیرد؛ اما عمدتاً منطقی است که طراحی گرافیکی آن توسط شرکت سازنده انجام شود‌ و طرح ویژه خود شرکت ایرانی ایجاد شود. همچنین مسئول فنی و سازمان غذا و دارو نیز نقش مهمی در نظارت بر درج محتویات بسته‌بندی‌ها دارند.

دکتر معینی‌زند با بیان اینکه روند ثبت محصولات در حوزه محصولات مکمل با کندی روبروست، تأکید کرد: ما در این صنعت آن‌قدر نیاز به‌ دقت و استانداردهای بالا همچون دارو نداریم و باید پروسه ثبت و تولید محصولات جدید آسان‌تر شوند و نظارت از سوی سازمان غذا و دارو به شرکت‌ها و مسئولان فنی شرکت منتقل شود تا شرکت‌هایی که با استاندارد های بالا کار می کنند سریع تر شوند.