1

فهرست دارویی کشور آلوده به مسائل حاشیه‌ای است

دکتر محمد امین قبادی مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان پادراسرم البرز در مصاحبه ای با پایگاه خبری غذا و دارو گفت: فهرست دارویی کشور با وجود مزایایی که حتما به همراه دارد اما متاسفانه آلوده به برخی مسائل حاشیه‌ای شده است. اینکه تامین ارز دارو و مجوز ورود دارو به فهرست دارویی کشور هر دو توسط سازمان غذا و دارو انجام می شود سبب شده است تا برخی از داروهای جدید به دلیل محدودیت های تأمین ارز ماده اولیه وارد فهرست دارویی کشور نشوند. به نظر بنده بهتر است فهرست دارویی کشور باز باشد و تمام مولکول‌هایی که تأییده نهادهای بین المللی مثل EP را دارند در کشور قابل تولید باشند. در خصوص جنبه های هزینه اثر بخشی نیز تنها شورای عالی بیمه تصمیم گیرنده باشد و در واقع فهرست داروهای بیمه‌ای در کنترل باشد.

دکتر قبادی در ادامه در خصوص رقابت‌هایی که میان بخش خصوصی و دولتی در تولید محصولات سلامت محور وجود دارد افزود: در سیاست های کلی نظام همواره به عدم رقابت بخش دولتی و خصوصی تاکید شده است. موسسات و شرکت های دولتی موظفند فقط در مواردی وارد حیطه تولید شوند که بخش خصوصی توان ورود را ندارد. متاسفانه در حال حاضر با وجود فعال شدن بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان بسیاری از موسسات دولتی وارد رقابت با بخش خصوصی می شوند که این امر سبب دل‌شکستگی شرکت های دانش بنیان می شود. متاسفانه ما از صنعت خودرو درس نگرفته ایم و اگر این حمایت از بخش دولتی و خصوصی در صنعت دارو هم تسری پیدا کند تنها ثمره آن ارائه محصول بدون استاندارد GMP به بیماران و ورشکستگی شرکت های خصوصی است. در مناقصات دولتی به خصوص در وزارت بهداشت متاسفانه با وجود تفاوت کیفی فاحش و مستندات کامل‌تر بخش خصوصی، همیشه حمایت از موسسات دولتی حمایت ویژه می گردد

مدیرعامل پادرا سرم در مورد این که آیا رقابت میان بخش خصوصی و دولتی، رقابتی عادلانه است یا خیر گفت: اجازه بدهید برای شما مثالی بزنم. در فراخوان تامین واکسن و سرم‌درمانی وزارت بهداشت همه شرکت ها و موسسات موظف هستند در تاریخ مشخصی قیمت و شرایط پیشنهادی خود را در پاکت در بسته به حراست سازمان غذا و دارو تحویل دهند اما سازمان غذا و دارو، موسسه تحقیقاتی رازی را از این امر مستثنی می کند و ایشان شرایط خود را پس از آگاهی از شرایط شرکت های خصوصی اعلام می کنند.