1

محصولات تولیدی زیر ذره بین سندیکا

 

به گزارش مجله خبری غذا و دارو، دکتر عباس کبریایی زاده، رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی و غذایی ایران در نامه‌ای خطاب به آقای دکتر بهجت، مدیر کل امور فرآورده‌های طبیعی سنتی و مکمل درباره مشکلات متعدد تولید محصولات تحت لیسانس گفت: اخیراً مجوزهای متعددی از سوی اداره امور فرآورده‌های طبیعی سنتی و مکمل جهت تولید تحت لیسانس فرآورده‌های مکمل ورزشی صادرشده است. از آنجایی که با توجه به تجربه قبلی در خصوص محصولات تولید تحت لیسانس فرآورده‌های مکمل (محصولات غیر ورزشی، قرص‌ها و کپسول‌های مولتی ویتامین، انواع قرص جوشان  و … ) هیچ گونه ارزیابی قیمتی در زمان تایید پرونده‌های شرکت‌های متقاضی واردات از سوی آن اداره کل صورت نمی‌گیرد، در نتیجه این موضوع منجر به بروز مشکلات متعدد در زمان تولید و ورود محصولات تحت لیسانس به بازار می‌شود.

وی تصریح کرد: مهمترین مشکل نیز تقاضای شرکت‌های تولید کننده تحت لیسانس برای اخذ قیمت‌های مصرف کننده، بسیار بالاتر ازمحصولات تولیدی در سطح کشور است.

عباس کبریایی زاده خاطرنشان کرد: حسب بررسی‌های صورت گرفته عملاً بسیاری از محصولات تولیدی تحت لیسانس از لحاظ مارکتینگ و برند تحت لیسانس بوده  وهیچگونه انتقال دانش فنی خاصی را به داخل کشور منتقل نمی‌کند. از اینرو این سندیکا تحت هیچ شرایطی، قیمت‌های مصرف کننده بالاتر از قیمت‌های محصولات داخلی را تایید نکرده و اجازه نخواهد داد که محصولات تولیدی تحت لیسانس با استفاده از نام‌های خارجی و عدم رعایت ضوابط مربوط به مندرجات بسته بندی محصولات داخلی و با قیمت‌های بالاتر از محصولات داخلی (بدون ارائه دلایل علمی و تخصصی موجه) در بازار عرضه شوند.

وی در پایان گفت: خواهشمندیم مراتب به نحو مقتضی به شرکت‌های متقاضی تولید محصولات تحت لیسانس به ویژه محصولات ورزشی که اخیرا حجم تقاضای تولید تحت لیسانس در آنها افزایش یافته است) ابلاغ شود تا قبل از انعقاد قرارداد و انجام خریدهای تجاری به ارزیابی قیمت محصولات تولید داخل، اقدام لازم به عمل آورند تا در زمان تولید محصولات خود و عرضه آن‌ها به بازار و اخذ قیمت از این سندیکا با مشکل مواجه نشوند.

وی افزود: بدیهی است این مجموعه همچون گذشته تفاوت‌های کیفی مستند در محصولات تولیدی (اعم از تولید داخل یا تولید تحت لیسانس) را در تعیین سقف قیمت مصرف کننده مدنظر قرار خواهد داد.