1

نامه سندیکا به معاون اول رئیس‌جمهور درباره بخشنامه جدید بانک مرکزی

به گزارش مجله خبری غذا و دارو؛ دکتر محمد عبده‌زاده در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری؛ معاون اول رئیس‌جمهور درباره بخشنامه شماره ۹۹/۲۷۵۰۳۶، بانک مرکزی را عامل توقف صنایع داروسازی و کمبود دارو عنوان کرد.

دکتر عبده‌زاده در این نامه با اشاره به این‌که در شرایط فعلی اولویت وزارت‌خانه و سازمان‌ها باید حمایت از تولید باشد، تاکید کرد بعد از تخصیص و تامین ارز، فرآیند حواله از طریق شرکت‌های تراستی و واسط، رسیدن پول به دست فروشنده و حمل ماده اولیه به ایران بیش از شش ماه طول می‌کشد.

همچنین از زمان ثبت سفارش تا تامین ارز توسط بانک مرکزی حداقل دو ماه زمان لازم است که آن هم معمولا طولانی‌تر است. بنابراین شرکت‌ها به هیچ‌وجه نمی‌توانند ظرف دوماه اسناد مواد اولیه مورد نیاز تولید را برای رفع تعهد به بانک بفرستند.

در این نامه تاکید شده است نتیجه بخشنامه فعلی، ورود شرکت‌های دارویی به «بلک‌لیست» بانک مرکزی، توقف تولید و کمبود دارو خواهد بود.

بنابراین از معاون اول رئیس‌جمهور خواسته شده است به بانک مرکزی دستور داده شود تا ضمن بازنگری در دستورالعمل مذکور، فرصتی شش ماهه به‌صورت ثابت برای رفع تعهد بانکی و سه ماه استمهال به امور بین‌الملل بانک‌های عامل داده شود.