1

ارزیابی پیش از موعد داروی پیشگیری از ابتلا به کووید-۱۹ محصول آسترازنکا توسط آژانس دارویی اروپا

شرکت آسترازنکا طی بیانیه‌ای که امروز منتشر شد اعلام داشت که نهاد قانون‌گذار دارویی اتحادیه اروپا، مجوز بررسی امکان ارائه در بازار را برای محصول پیشگیرانه این شرکت با نام تجاری Sipavibart صادر کرده است.

درخواست آسترازنکا برای تسریع روند صدور مجوزها مبتنی بر نتایج امیدوارکننده این محصول در آزمایش‌های بالینی نهایی صورت گرفته بود که نشان داد این محصول خطر ابتلا به کووید-۱۹ در بیماران دارای سیستم ایمنی ضعیف‌تر را به مقدار قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

به گفته مسئولان این شرکت انگلیسی-سوئدی، کمیته محصولات دارویی دارای کاربرد انسانی CHMP در آژانس دارویی اروپا، محصول جدید آسترازنکا را واجد اهمیت بالایی در پيشبرد سلامت عمومی و نوآوری‌های درمانی دانسته است.

آسترازنکا در ابتدای سال جاری میلادی، واکسن خود را که یکی از نخستین واکسن‌های کووید-۱۹ بود، به دلیل آنچه “عرضه بیش از نیاز واکسن‌های به‌روزرسانی شده” عنوان داشته، از چرخه توزیع خارج کرد.




تعامل مشترک شرکت‌های دارویی و انبارهای گمرک

پیرو برگزاری میز خدمت شرکت‌های دارویی به میزبانی گمرک جمهوری اسلامی ایران و به همت هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، سومین جلسه نشست بررسی و رفع مشکلات شرکت‌های دارویی پیرامون امور گمرکی برگزار شد.

این جلسه با حضور رئیس‌کل و معاونان گمرک جمهوری اسلامی ایران، مدیرعامل و معاونان شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران، دکتر حیدرنژاد، دکتر خیرآبادی و دکتر سلیمانجاهی و تعدادی از نمایندگان شرکت‎‌های دارویی تشکیل شد.

بررسی مسائل مربوط به نگهداری فرآورده‌های دارویی و الزامات حمل آن، نحوه ارائه بیمه‌نامه توسط شرکت‌های دارویی و همچنین تعرفه‌های گمرکی از جمله مواردی بود که در این نشست مطرح شد و به جمع‌بندی و تصویب رسید.




 اعضای هیات رئیسه کمیسیون‌ بهداشت و درمان مجلس دوازدهم تعیین شدند

به گزارش رسانه خبری غذا و دارو و به نقل از خبرگزاری خانه ملت، اعضای هیات رئیسه ۱۰ کمیسیون تخصصی مجلس شورای اسلامی مشخص شدند که اعضای هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان نیز یکی از این کمیسیون‌ها بود.

اعضای هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان:

-حسینعلی شهریاری (رئیس)

-فاطمه محمدبیگی (نائب اول)

-رضا جباری (نائب دوم)

-حسین عبدلی (دبیر اول)

-بابک رضازاده (دبیر دوم)

-سلمان اسحاقی (سخنگو)

. اسامی اعضای این کمیسیون نیز به شرح زیر است:

مسعود پزشکیان، سید مسعود خاتمی، همایون سامه یح نجف آبادی، سید محمد پاکمهر، احمد آریایی نژاد، سید محمد جمالیان، حسن نتاج صلحدار، عالیه زمانی کیاسر، منصور علیمردانی، مهدی فلاح، محمود طاهری، اسدالله چراغی، روح الله لک علی آبادی، عمر علیپور اقدم، سلام ستوده و علی اصغر باقرزاده.




۱۳درصد ارزش ریالی بازار دارویی کشور صرف یک درصد داروهای وارداتی

معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه ۹۹ درصد داروهای کشور در داخل تولید می‌شود، گفت: یک درصد از داروهایی که وارداتی است ۱۳ درصد ارزش ریالی بازار دارویی کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

دکتر سیدحیدر محمدی، اظهار کرد: امروز بخش زیادی از داروها در داخل کشور وجود دارد که بخشی از آنها داروهای شیمی درمانی هستند، بسیاری از داروهای ضد سرطان در شرکت‌های داروسازی داخلی و با کیفیت بالا تولید می‌شود.

وی افزود: طبق آمارنامه سال ۱۴۰۲ یک درصد از داروهای مورد نیاز کشور از مسیر واردات تامین می‌شود که همان یک درصد البته ۱۳ درصد ارزش ریالی کل داروهای ما را هم شامل می‌شود و این امر نشان دهنده تحمیل هزینه‌های سنگین برای تامین این داروها از منابع خارجی است.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه بیش از ۴۰ درصد تجهیزات پزشکی نیز در کشور تولید می‌شود، عنوان کرد: امروز شاهد تولید دستگاه سی تی اسکن، دستگاه شتاب‌دهنده خطی، ونتیلاتورهای تنفسی، ماشین‌های اکسیژن ساز، تجهیزات بیهوشی و … در کشور هستیم، این در حالی است که در سال‌های نه چندان دور تمام این ابزارها و تجهیزات وارد می‌شدند، تلاش می‌کنیم حرکت به سمت افزایش عمق و کیفیت تولید تجهیزات، کالاها، ملزومات طبی و پزشکی را با سرعت بیشتری دنبال کنیم.




عرضه و حمل اینترنتی دارو، ملاحظات و مخاطرات

دکتر عباس کبریائی‌زاده، استاد و رئیس مرکز تحقیقات و اقتصاد و مدیریت داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران

خدمات بر‌خط با شتابی ‌کنترل‌نشدنی تبدیل به یک کسب‌وکار رضایت‌بخش برای سرمایه‌گذاران، صاحبان کسب‌وکار و مشتریان شده است. کسب‌وکار و خدمتی که طرفین از آن رضایت دارند. حوزه پزشکی و داروسازی نیز از این فضای نوپدید متأثر بوده است.

مطالعات فضای کسب‌وکار در افق ۲۰۳۰ و ۲۰۵۰ میلادی بیانگر آن است که بالاترین نرخ تحقیق، توسعه و نوآوری سرمایه‌گذاران متوجه حوزه‌های مرتبط با اکوسیستم اینترنت (داده، ارتباطات و اشیاء‌) و پس از آن حوزه بهداشت و درمان است. ظهور پرشتاب نوآوری‌ها در هوش مصنوعی توجه بیشتری را به کاربردهای این علم در نوآوری‌های دارویی و پزشکی مبذول کرده است.

زنجیره تأمین دارو در جوامع مختلف توسعه‌یافته و در‌حال‌توسعه یکی از پیچیده‌‌ترین زنجیره‌های تأمین کالا‌ست که درهم‌آمیخته با خدمات تخصصی است. ملاحظات، مقررات علمی، اخلاقی و حقوقی که باید در کشف و به‌کارگیری مولکول‌های جدید به کار گرفته شود‌ تا مقررات پیچیده حاکم بر تولید، نگهداری و حمل داروها با رعایت استانداردهای دمایی، رطوبت، نور، دوره نگهداری و‌… که می‌تواند در مناطق جغرافیایی مختلف استانداردهای متفاوتی را تحمیل و الزام به اجرا کند، باید همواره مد‌نظر قرار گیرند. علم کامپیوتر در حوزه‌های سخت‌افزاری در سال‌های گذشته خدمات زیادی به علم داروسازی و گسترش آن کرده است. یکی از حوزه‌هایی که در کارآمدتر‌کردن تحقیق و توسعه دارو و پیشرفت‌های دارویی تأثیر زیادی داشته، علم و دانش کامپیوتر است. کامپیوترهای پیشرفته‌ای که از دهه ۸۰ میلادی مورد توجه شرکت‌های دارویی جهت استفاده از علم و داده‌های شیمی، فیزیک و بیولوژی قرار گرفتند تا کشف مولکول‌های دارویی را تسریع و تسهیل کنند، امروز در زنجیره تکامل خود اولین مشتریان هوش مصنوعی بوده و هستند. بنابراین داروسازی را باید پیش‌قراول بهره‌برداری از دانش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری علم کامپیوتر دانست؛ به‌طوری‌که در کشف مولکول‌های دارویی با استفاده از دانش کامپیوتر و دیتابانک‌های بزرگ امکان‌پذیر شده و می‌شود. اما در عین حال در حال حاضر که مواجه با شتاب بیشتر در استفاده از علم و فناوری دیجیتال در حوزه‌های عمومی هستیم، برای توسعه و ترویج استفاده از این دانش‌ها در حوزه دارو لازم است ملاحظات حقوقی، علمی و اخلاقی مدنظر قرار گیرد. بشر به شکل تجربی آموخته است حوزه خدمات پزشکی و داروسازی را که آخرین حلقه آن تماس و محاوره با پزشک و داروساز است، به‌راحتی نمی‌توان با ماشین جایگزین کرد. از این‌رو لازم دانستم در نوشتاری ملاحظاتی را که لازم است مدنظر سیاست‌گذاران قرار گیرد، با هدف پرهیز از به مخاطره انداختن سلامت و جان بیماران متذکر شوم.

 

الف- ملاحظات قانونی و حقوقی‌

ایران یکی از پیشروترین کشورها در قانون‌مندی نظام سلامت است. اولین قانون امور طبابت و دارو در ایران قدمتی بیش از صد سال دارد. زمانی که در سال ۱۹۵۵  میلادی (۱۳۳۴ هجری شمسی) قانون مقررات امور پزشکی و دارویی به تصویب مجلس شورای ملی رسید، بسیاری از کشورها از‌جمله برخی از کشورهای اروپایی هنوز قانونی مدون برای امور پزشکی و دارویی نداشتند. ایران صاحب قانون شد و این قانون با اصلاحات بعد از آن تاکنون نیز مهم‌ترین و اصلی‌ترین قانون حاکم بر امور پزشکی و داروسازی کشور بوده است.

ماده یک قانون، اساس و بنیاد چگونگی شکل‌گیری مؤسسات پزشکی و دارویی را شرح می‌دهد. همان‌گونه که در متن ماده یک آورده شده، ایجاد هرگونه مؤسسه پزشکی و دارویی مستلزم اخذ مجوز از وزارت بهداشت است. همچنین در مواد بعدی قانون (‌ماده ۲۰) کمیسیون‌‌هایی را مأمور بررسی صلاحیت مؤسسان و صدور مجوز تأسیس کرده است.

واضح و مبرهن است مؤسساتی که متقاضی مشارکت در ارائه خدمات دارویی در بخشی از زنجیره تأمین دارو هستند نیز مشمول این قانون بوده و باید ضوابط و مقررات حاکم بر مؤسسات پزشکی و دارویی درباره آنها اعمال شود. از این‌رو غفلتی که در تدوین آیین‌نامه عرضه و حمل دارو از طریق سکوهای کسب‌وکار اینترنتی شده، باید مورد ملاحظه و اصلاح قرار گیرد. چگونه قابل تصور و ممکن است که بخشی از خدمات دارویی و زنجیره تأمین دارو را به مؤسساتی سپرد که صلاحیت حرفه‌ای و علمی‌ای را که به تأیید کمیسیون‌های قانونی ماده ۲۰ نرسیده است، بر عهده گیرند.

از طرف دیگر، صیانت از اطلاعات بیماران به‌خصوص وقتی این اطلاعات در سکوهای اینترنتی تجمیع می‌شود، چالشی جدی حتی در کشورهای توسعه‌یافته است. از این‌رو در به‌کارگیری سکوهای اینترنتی در زنجیره تأمین دارو، ملاحظه و محدودیت‌های زیادی را قائل شده‌اند. دغدغه‌ای که در کشورهای در‌حال‌توسعه که زیرساخت‌های مطمئنی برای صیانت از داده‌های بیماران و گروه پزشکی و دارویی وجود ندارد و مورد سوء‌استفاده سودجویان و سوداگران با رویکردهای بازاریابی و سوداگری قرار می‌گیرد، یکی از مهم‌ترین موانع بوده است.

 

ب- ملاحظات علمی‌

باید توجه داشته باشیم که دارو یک کالا نیست. اگرچه به تمام مولکول‌هایی که ساختار شیمیایی، بیولوژیک یا طبیعی دارند و برای پیشگیری‌، تشخیص و درمان بیماری‌ها استفاده می‌شوند، نام دارو داده می‌شود، اما باید توجه داشت که چند هزار مولکول شیمیایی، بیولوژیک و طبیعی با خواص فیزیک و شیمیایی متفاوت در فهرستی قرار می‌گیرند که نام دارو بر آنها گذاشته می‌شود. این مولکول‌ها از نظر معیارها و شاخص‌های فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیک و… یکسان نیستند. پایداری، حفظ اثر، اثرات ناخواسته‌ یا سمی آنها در شرایط مختلف، در جمعیت‌های مختلف و‌… متفاوت است. پزشک و داروساز آموزش‌های پیچیده و طولانی را در دانشگاه و پس از آن در دوره‌های بازآموزی فرا‌می‌گیرند تا در انجام وظایف علمی خود خبره و کارآمد شوند.

قانون‌گذار در سطح ملی و بین‌المللی این مراقبت را مدنظر قرار داده و بنابراین شاهدیم تمام کشورهای دنیا به‌خصوص کشورهای توسعه‌یافته و در‌حال‌توسعه قوانین سخت‌گیرانه‌ای را شامل مؤسسات فعال در حوزه‌های پزشکی و دارویی می‌کنند.

کشورهایی که دارای زیرساخت‌های مطمئن در مورد تضمین کیفیت داروها در چرخه توزیع هستند، همواره نگران آسیب‌دیدن کیفیت داروها در زنجیره‌های توزیع خارج از اشراف وزارت بهداشت هستند. از طرف دیگر، نگرانی از داروهای تقلبی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سیاست‌گذاران سلامت در سطح ملی و بین‌المللی است. این مشکل از‌جمله مشکلاتی است که حتی در کشورهای توسعه‌یافته نیز نگرانی‌هایی را به دنبال دارد. سهم داروهای تقلبی در کشورهای در‌حال‌توسعه گاهی به ۳۰ تا ۵۰ درصد سهم بازار می‌رسد. شاهدیم که در کشور خودمان که نظام سلامت متمرکز و تحت نظارت وزارت بهداشت است و مراقبت و بازرسی‌های گسترده را شاهدیم، تبلیغات ماهواره‌ای و‌… داروهای تقلبی و مضر یکی از دلواپسی‌های نظام سلامت است. به یقین واردکردن سکوهای اینترنتی خارج از ضوابط حاکم بر مؤسسات پزشکی و مقررات حاکم بر کمیسیون‌های ماده ۲۰ و هیئت‌های انتظامی نظام پزشکی خطای بزرگی است که می‌تواند سلامت آحاد جامعه را با مخاطره مواجه کند. باید در نظر داشته باشیم که مصرف‌کنندگان دارو اصولا دارای دانش کافی برای آشنایی با مخاطرات مصرف خودسرانه داروها و تشخیص داروی قابل استفاده از داروی غیرقابل استفاده نیستند. از طرف دیگر، تجربه تأمین مایحتاج زندگی با استفاده از سکوهای اینترنتی گواه آن است که ولع استفاده از کالاهای عمومی القا‌شده از سوی سکوها، کالاهای پزشکی و دارویی را نیز بی‌نصیب نخواهد گذاشت. بنابراین باید به موضوع عرضه و حمل دارو از طریق سکوهایی که توزیع‌کننده کالاهای عمومی هستند و نگاه آنها توسعه بازار و فروش هر‌چه بیشتر است و باعث القای تقاضا، افزایش مصرف داروها بدون توجه به تداخلات دارو – غذا، دارو-‌دارو، عوارض مصرف خودسرانه داروها و‌… خواهد شد، با احتیاط بسیار برخورد کرد.

به همین دلیل مراقبت از سلامت بیماران پیش و پس از عرضه دارو در مقابل عوارض ناخواسته داروها، خطاهای دارویی، تداخلات دارویی و‌… از مهم‌ترین وظایف داروسازان و پزشکان قرار داده شده که با قطع ارتباط بیمار و داروساز داروخانه، کم‌رنگ‌شدن این خدمت می‌تواند برای سلامت بیماران مخاطره‌آمیز باشد.

‌یکی از توصیه‌هایی که سازمان جهانی سلامت دارد، معتقد است‌ در استفاده از تکنولوژی‌های نوین در حوزه سلامت نباید تعجیل کرد و باید استفاده از فناوری‌های نوین به مرور و آن هم با داروها و خدمات کم‌خطرتر آغاز شود. از دیگر توصیه‌های علمی سازمان جهانی سلامت، حفظ یکپارچگی خدمات نظام سلامت تحت تولیت سازمانی واحد است که در حال حاضر در اغلب کشورها از‌جمله ایران، وزارت بهداشت این مسئولیت را بر عهده دارد. قطع این زنجیره یکپارچه و کم‌رنگ‌کردن تولیت و یکپارچگی می‌تواند مخاطره‌آمیز باشد.

 

ج- ملاحظات اخلاقی

اخلاق در حوزه پزشکی و داروسازی بخشی جداناپذیر از حرفه است. از یونان باستان که قسم‌نامه بقراط الزامی برای ورود به رشته پزشکی شد تاکنون علم اخلاق پزشکی بخشی از آموزش پزشکی و خدمات حرفه‌ای شده است.

پزشکان و داروسازان و دیگر حرف پزشکی، در زمان فراغت از تحصیل و آغاز به کار مکلف هستند قسم‌نامه‌ای را قرائت و امضا‌ کنند که حاوی تعهداتی است. این تعهدات به‌طور خاص به مراقبت از بیماران، آسیب‌نرساندن به آنها، رعایت حریم شخصی بیمار، صیانت از اطلاعات او، پرهیز از افشای اطلاعات بیماران، اطمینان از اینکه مداخلات ایشان به نفع بیمار است، تعهد به پرهیز از القای تقاضا و مراقبت مالی از بیماران و‌… تأکید دارد.

 

این موارد اصولی جدایی‌‌ناپذیر از خدمات حرفه‌ای پزشکی و داروسازی است. از این‌رو اطمینان از رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای در عرضه و حمل دارو در بستر سکوهای اینترنتی باید جزء لاینفک این خدمت باشد و در این دستورالعمل تمام مصادیق یادشده رعایت شود. به‌طور خلاصه، عطف به موارد پیش‌گفته پیشنهاد می‌شود:

 

  • نظر به اینکه در تدوین آیین‌نامه امضا‌شده توسط دو وزیر محترم، نظرات انجمن‌های تخصصی نظیر‌ سازمان نظام پزشکی، انجمن داروسازان، انجمن متخصصان علوم دارویی، انجمن اخلاق پزشکی و دیگر تشکل‌های مرتبط گرفته نشده است، پیشنهاد می‌شود آیین‌نامه مذکور به مدت شش ماه تعلیق شده تا کاستی‌های آن که به بخش‌هایی از آن اشاره شده (از جنبه‌های حقوقی، علمی و اخلاقی) برطرف شود.
  • پیشنهاد می‌شود در اجرای این دستورالعمل برنامه‌ای بلند‌مدت نوشته شود و در سه سال اول تنها به عرضه و حمل فراورده‌های کم‌خطرتر نظیر مکمل‌های رژیمی- غذایی و داروهای بدون نسخه اقدام و به مرور داروهای طبیعی‌-گیاهی (که عوارض مخاطرات این داروها را نباید با ساده‌انگاری کم‌رنگ دید) اضافه شود و پس از آن داروهای دیگر با مخاطرات کمتر را به مرور اضافه کرد.
  • عطف به ماده یک قانون و مقررات امور پزشکی و دارویی مصوب سال ۱۳۳۴ مجلس و اصلاحات بعدی آن، سکوهایی که اقدام به عرضه و حمل دارو می‌کنند، مؤسسه پزشکی و دارویی تلقی شده و مشمول قانون مذکور باشند.
  • تمهیدات لازم جهت صیانت از داده‌های بیماران، پرهیز از سوداگری با داده‌ها، پرهیز از القای تقاضا، مراقبت مالی از بیماران و… صورت گیرد.
  • عطف به ماده ۲ قانون و مقررات امور پزشکی و دارویی مصوب سال۱۳۳۴ مجلس، فعالان در مؤسسات عرضه و حمل اینترنتی دارو باید آموزش‌دیده و واجد صلاحیت باشند و صلاحیت این افراد به تأیید دانشگاه علوم پزشکی محل برسد.
  • رسیدگی به تخلفات سکوها از‌جمله اختیارات کمیسیون ماده ۲۰ قانون مقررات امور پزشکی و دارویی ‌مانند دیگر مؤسسات باشد. همچنین حق شکایت از عملکرد سکوها نزد هیئت‌های انتظامی نظام پزشکی برای مشتریان و بیماران وجود داشته باشد.
  • تدبیری اندیشیده شود تا پس از دریافت دارو توسط بیمار، داروساز داروخانه مکلف باشد مشاوره‌های لازم را به صورت تلفنی به بیمار ارائه داده و مشاوره‌های داده‌شده به طریق مناسبی ثبت شود.
  • تدبیری اندیشیده شود تا فرم‌های گزارش عوارض جانبی دارو به همراه بسته دارو برای بیماران ارسال (به صورت فیزیکی ‌یا برخط) و توسط ایشان (در صورت لزوم) تکمیل و ارسال شود.



داروهای HIV ریتوناویر و لوپیناویر برای درمان افراد مبتلا به تومورهای مغزی نوروفیبروماتوز نوع ۲ آزمایش شدند

در نیمی از موارد نوروفیبروماتوز نوع 2 (NF2)، که گونه‌ای از بیماری‌های ژنتیکی است که در آن تومورها در امتداد اعصاب رشد می کنند، ژن معیوب از مادر به فرزند منتقل می شود، اما در دیگر موارد، این طور به نظر می‌رسد که ژن معیوب، خود به خود رشد می‌کند.

این داروها که پیش از این برای درمان HIV استفاده می‌شدند قرار است در افرادی که دارای تومورهای مغزی متعدد غیرقابل درمان هستند، آزمایش شوند. پژوهشگران بر این باور هستند که داروهای ریتوناویر و لوپیناویر می‌توانند اندازه تومورها را در بیماران مبتلا به نوروفیبروماتوز نوع 2 (NF2) کوچک کنند.

نتایج این پژوهش بالینی نشان می‌دهند داروهای HIV می‌توانند تومورهای NF2 را کوچک کرده و سرعت انتشارشان را کاهش دهند. پیش از این، دیگر پژوهش‌ها نشان داده بود که این داروها می‌توانند به درمان انواع دیگر تومور مغزی نیز کمک کنند.




بانک مرکزی: ۳ میلیارد و ۹۷۵ میلیون دلار ارز برای واردات دارو تامین شده است

در گزارش مرکز مبادله ارز و کالای بانک مرکزی آمده است: از ابتدا فروردین ماه تا هشتم تیرماه، ۱۷ میلیارد و ۴۱۷ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات از سوی بانک مرکزی تامین شد.

برای کالاهای اساسی و دارو ۳ میلیارد و ۹۷۵ میلیون دلار، برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ ۹ میلیارد و ۸۷۷ میلیون دلار و برای خدمات ۳۴۵ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات ۳ میلیارد ۲۲۰ میلیون دلار تأمین ارز صورت گرفت.

این گزارش حاکیست؛ طی این مدت برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۳ میلیارد و ۲۵۴ میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی ۷۲۱ میلیون دلار و در مجموع ۳ میلیارد و ۹۷۵ میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز با نرخ ۲۸,۵۰۰ تومان با هدف حمایت از مصرف کنندگان و دسترسی اقشار جامعه به کالاهای ضروری با قیمت ارزان‌تر پرداخت شد.




برخی پزشکان با تجویز داروی خارج از فهرست دارویی، بیماران را سرگردان می‌کنند

دکتر نازیلا یوسفی دبیر کارگروه بررسی و تدوین فهرست دارویی ایران عنوان کرد: به پزشکان توصیه می‌کنیم که از تجویز داروهای خارج از فهرست رسمی کشور پرهیز کنند، چرا که باعث سرگردانی بیماران می‌شود.

فهرست رسمی دارویی کشور شامل داروهایی است که اثربخشی و هزینه اثربخشی آن‌ها طی مراحل علمی دقیق در کمیته‌های تخصصی و بر اساس مستندات خارجی و داخلی به اثبات رسیده است و پاسخگوی نیازهای دارودرمانی اغلب بیماران کشور بوده و بر همین اساس، نظام تامین و تدارک دارو در کشور، بر تامین این اقلام دارویی متمرکز است.

از پزشکان می‌خواهیم تا زمانی که امکان استفاده از داروهای تایید شده در فهرست رسمی دارویی ایران وجود دارد، داروهای خارج از فهرست که مشمول طی‌شدن روند تأیید و واردات نیستند را تجویز نکنند.

بر اساس قانون تجویز داروهای خارج از فهرست رسمی دارویی ایران تخلف محسوب می‌شود و انتظار می‌رود که پزشکان محترم مقید به انتخاب دارو از فهرست رسمی دارویی ایران باشند.




۲۰ داروی پرفروش دنیا در سال ۲۰۲۳




افزایش مصرف مکمل های تغذیه ای در بین مردم

رییس اداره مکمل های تغذیه ای، ورزشی و انرژی زا اداره کل فراورده های طبیعی، سنتی و مکمل با اشاره به افزایش مصرف مکمل ها در چند سال اخیر در کشور، پرکردن شکاف تغذیه ای ناشی از کاهش مواد مغذی منابع غذایی و همچنین افزایش استفاده از محصولات آماده و فرآوری شده را از علل این امر برشمرد.

دکتر ریحانه اکبریان ، اظهار کرد: تعداد فزاینده مجوزهای صادر شده از سوی سازمان غذا و دارو و آمار شناسه گذاری این نوع از فرآورده ها حاکی از افزایش نوع و تعداد مکمل های تولید داخل و در نتیجه اقبال جامعه هدف اعم از پزشک و بیمار نسبت به مصرف مکملها در کشور است.

وی افزود: باتوجه‌ به وسعت و تنوع جامعه هدف و نقش و اثرگذاری فرآورده مکمل در ارتقای سلامت آحاد جامعه، طیف وسیعی از انواع فرآورده مکمل در دسترس است.

به گفته وی انواع ویتامین ها و املاح معدنی در حفظ سلامت عمومی افراد بویژه نوزادان و مادران باردار و شیرده، افزایش عملکرد ورزشی، حفظ سلامت پوست، مو و ناخن، بهبود عملکرد دستگاه ایمنی، مدیریت وزن اعم از کاهش یا افزایش و همچنین در پیشگیری و حمایت از شرایط خاص سلامت مانند پوکی‌استخوان، بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت مورد استفاده قرار می گیرد.