1

هدف‌گذاری واکسن مشترک ایران و کوبا تنها پیشگیری از کرونا نیست

 

رئیس موسسه فنیلای کوبا:

هدف‌گذاری این واکسن نه تنها پیشگیری از ابتلا بلکه پیشگیری از عفونت است

به گزارش مجله خبری غذا و دارو به نقل از بهداشت نیوز، ویسنته رئیس موسسه فنیلای کوبا در نشست خبری با اشاره به همکاری مشترک ایران و کوبا در تولید واکسن کرونا، گفت: بیش از 30 سال پیش موسسه فینلای برای کنترل بیماری‌ها تاسیس شد و واکسن‌های مختلفی در سطح کوبا و برای عرضه در سطح بین المللی تولید کرده است.
وی با اشاره به نقش بسیار مؤثر فیدل کاسترو، رئیس جمهور اسبق این کشور در رشد و توسعه این موسسه، خاطرنشان کرد: ما برای تولید واکسن مربوط به کودکان متمرکز شدیم؛ به ویژه واکسن آنفلوآنزا که اکنون آن را مورد استفاده قرار می‌دهیم.
ویسنته با اشاره به چگونگی فعالیت ایران و کوبا در تولید واکسن کرونا، گفت: واکسن مشترک ایران و کوبا که در کشور کوبا با نام سوبرانا شناخته می‌شود، بر پایه بایوشیمی است و اولین واکسنی است که بر این اساس بنا شده است.

اثر بخشی 91.2 درصدی که گرفته‌ایم در شرایطی بوده که واریانت آفریقای جنوبی در کوبا شیوع داشته است

وی با اشاره به شیوع کرونا در سطح جهان، یادآور شد:ما تجربه‌ای را که در تولید واکسن ذات‌الریه داشتیم مورد استفاده قرار دادیم و توانستیم از چنین فرصت خوبی برای تولید واکسن کرونا استفاده کنیم.
ویسنته با بیان اینکه واکسن مشترک کرونا در ایران با نام پاستوکووک و در کوبا سوبرانا شناخته و استفاده می‌شود، گفت: هدف‌گذاری این واکسن نه تنها پیشگیری از ابتلا بلکه پیشگیری از عفونت است و خوشحال هستم که بگویم توانسته‌ایم فاز سوم کارآزمایی بالینی این واکسن را در کوبا با موفقیت به پایان برسانیم؛ به طوری که اثربخشی این واکسن در کوبا در فاز سوم بالینی 91.2 درصد بوده است.
رئیس موسسه فنیلای کوبا با بیان اینکه واکسن یادشده 75 درصد اثربخشی در پیشگیری از عفونت و انتقال بیماری داشته است، گفت: موضوع مهم این است که علاوه بر جلوگیری از ابتلا این واکسن می‌تواند جلوی انتقال و عفونت را هم بگیرد.
وی از سیر موفقیت‌آمیز کارآزمایی بالینی واکسن مشترک ایران و کوبا در ایران خبر داد و گفت: بر اساس نتایج فاز سوم بالینی که در هفته‌های آینده مشخص می‌شود، مدارک و مستندات قوی برای ارائه به سازمان جهانی بهداشت خواهیم داشت.
ویسنته یادآور شد: ما فاز یک و دو کارآزمایی بالینی را برای کودکان در کشور کوبا آغاز کرده‌ایم و خوش بین هستیم تا آخر تابستان نتایج فاز مطالعاتی در کودکان را داشته باشیم؛ ضمن اینکه نکته مهم این است که زمانی که کارازمایی بالینی این واکسن در کوبا انجام شد، سویه آفریقای جنوبی کرونا به عنوان یک واریانت در سنجش واکسن محسوب شده است؛ بنابراین اثر بخشی 91.2 درصدی که گرفته‌ایم در شرایطی بوده که واریانت آفریقای جنوبی در کوبا شیوع داشته است.
رئیس موسسه فنیلای کوبا متذکر شد: بر اساس تزریق دو دز سوبرانا که در کوبا انجام شد نشان داد اثربخشی در دو دز یاد شده 65 درصد بوده که با استفاده از دز یادآور این عدد به 91.2 درصد رسیده است.