1

پژوهشکده رویان؛ نتیجه‌ای درخشان از ترکیب «علم، ایمان و تلاش»

 

باز نشر سخنان رهبر معظم انقلاب به بهانه یک بازدید تاریخی؛
پژوهشکده رویان؛ نتیجه‌ای درخشان از ترکیب «علم، ایمان و تلاش»
به گزارش مجله خبری غذا و دارو به نقل از ایسنا، پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، سخنان رهبر معظم انقلاب را در سالگرد این بازدید تاریخی، بازخوانی کرده است. حضرت آیت الله خامنه ای  ۲۵ تیرماه سال ۱۳۸۶ از پژوهشکده رویان و نمایشگاه دستاوردهای جهاددانشگاهی دیدن کردند و از نزدیک با دستاوردهای دانشمندان و محققان رویان و جهاد دانشگاهی آشنا شدند.

رهبر انقلاب اسلامی در بازدید از پژوهشکده رویان، از قسمت‌های مختلف معاونت پژوهشی رویان شامل آزمایشگاه‌های «سلولهای بنیادی از جمله رده ها، تمایز، ترانس ژن، تعیین نقشه پروتئین و زیست شناسی مولکولی، آزمایشگاه پیوند» و بخش جنین شناسی تجربی دیدن و در هریک از این قسمت ها، دانشمندان، متخصصان و محققان توضیحات لازم را بیان کردند.

تلاش برای تبدیل کردن سلول‌های معمولی به سلول‌های بنیادی، تمایز سلول‌های بنیادی به سلول‌های «انسولین ساز، کبدی و سلولهای عصبی»، تمایز سلول های بنیادی مغز استخوان افراد بزرگسال به سلول های استخوانی و غضروفی با هدف نهایی درمان ضایعات استخوان و غضروف (از جمله بیماری آرتروز)، شبیه سازی با استفاده از سلولهای غیرجنینی که در عمل با شبیه سازی گوسفند رویانا با موفقیت توأم شده است، تلاش برای استفاده از شبیه سازی در درمان بیماری هایی که ناشی از عملکرد بد سلولی است و تولید شیر حاوی پروتئین های مورد نیاز انسانی مانند انسولین از جمله طرح هایی است که در بخش پژوهشی پژوهشکده رویان اجرا شده یا در دست اجراست.

در این بازدید درباره «بانک خون بند ناف» نیز که از بخش‌های مهم پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی است توضیحات لازم بیان شد.
خون بند ناف نوزاد یکی از منابع غنی سلول های بنیادی است و نگهداری آن می تواند به درمان بیماریهای صعب العلاجی که ممکن است نوزاد یا خانواده اش یا افراد دیگری در جهان در آینده به آن مبتلا شوند و با سلول‌های بنیادی خون بند ناف قابل علاج است کمک کند.

بازدید از نمایشگاه دستاوردهای جهاد دانشگاهی بخش دیگری از دیدار آن روز رهبر انقلاب اسلامی از پژوهشکده رویان بود. در این نمایشگاه طرح‌ها، عملکرد و دستاوردهای جهاد دانشگاهی در گروه های تخصصیِ فنی مهندسی، علوم پزشکی، علوم پایه، کشاورزی و علوم انسانی ارائه شده است.

طراحی و ساخت سیستم دستگاه‌های مهار کننده‌ی آلاینده‌های هوا در کارخانه‌های صنعتی، طراحی و ساخت سیستم برق و کنترل سکوهای حفاری، ساخت فرستنده های رادیویی پرقدرت MWو FM که در برخی موارد ایران را به دومین کشور سازنده این نوع فرستنده‌ها تبدیل کرده است، پژوهشهای فیزیک و فناوری خلاء، اصلاح ساختار تولید و عرضه محصولات کشاورزی و مهندسی محیط زیست، از جمله طرح‌ها و پژوهش‌های ارائه شده در این نمایشگاه بود.

رهبر انقلاب اسلامی سپس در جمع مسئولان، دانشمندان و محققان پژوهشکده رویان و مراکز جهاددانشگاهی سراسر کشور با اشاره به حرکت علمی مبارکی که در چند سال اخیر در کشور آغاز شده و در میان اهل علم گسترش یافته است، خاطرنشان کردند: هدف از حضور در پژوهشکده رویان اقدامی نمادین به منظور تجلیل از حرکت علمی عظیم و گسترده جاری در کشور و قدردانی از همه محققان و دانشمندان، به ویژه محققان پژوهشکده رویان و جهاد دانشگاهی است.

 

پژوهشکده رویان زمینه‌ها و قابلیت های فراوانی برای پیشرفت بیشتر دارد

ایشان پژوهشکده رویان را مرکزی موفق و نتیجه‌ای درخشان از ترکیب «علم، ایمان و تلاش» دانستند و با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم دکتر سعید کاظمی آشتیانی افزودند: این مرحوم ، با ایمان، تلاش پیگیر و خستگی ناپذیر و مدیریت موفق خود توانست مؤسسه ای علمی به وجود آورد که در بافت آن، «تحقیق علمی جدی همراه با ایمان و تقوا» مورد توجه کامل قرار گرفته است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای تأکید کردند: پژوهشکده رویان زمینه‌ها و قابلیت های فراوانی برای پیشرفت بیشتر دارد و این مرکز در واقع سلول بنیادی حرکت علمی کشور است همان گونه که هر دانشمند و محقق معتقد به ترکیب «علم و ایمان» نیز چنین ظرفیتی را دارد.