1

باید راهی برای افزایش صادرات اندیشید

به گزارش مجله خبری غذا و دارو، مهندس احمد خارزی ‌(عضو هیئت‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی غذایی ایران)، بزرگ‌ترین چالش صنعت مکمل‌ را اشباع شدن بازار داخلی و صادر نشدن صادرات به خارج از کشور عنوان کرد و افزود: متأسفانه ما هنوز نتوانستیم در صادرات محصولاتمان به خارج از کشور موفق باشیم. کشش بازار داخلی به شکلی است که مازاد عرضه وجود دارد و تقاضای داخلی، توانایی پوشش آنچه در داخل تولید می‌شود را ندارد. همچنین مشکلات این صنعت از حیث فروش محصولات نیز قطعاً در سال‌های آینده، بیشتر نمایان می‌شود و باید هر چه سریع‌تر راه‌حلی برای ارتقا صادرات اندیشیده شود.

خارزی تصریح کرد: نوپا بودن صنعت مکمل‌های رژیمی غذایی ایران و عدم شناخت کافی کشورهای همسایه ایران از محصولات مکمل، روند رجیستر کردن و صادرات این نوع محصولات را کند کرده است.

وی در ادامه به ارتباط ضعیف صنعت با دانشگاه اشاره کرد و خواستار توجه بیشتر دولت به کارهای ارزنده پژوهشی دانشگاه‌ها بود تا نتیجه آن در صنعت نیز احساس شود.

‌عضو هیئت‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی غذایی ایران خاطرنشان کرد: واردات محصولات خارجی مکمل‌های رژیمی و غذایی مشابه تولیدات آن در بازار کشور ایران به مراتب بسیار دیده می‌شود و این اتفاق ناخوشایندی است. امیدواریم با هماهنگی میان سندیکا، اداره دارو و سیاست کلی دولت از واردات بی‌رویه محصولات مکمل رژیمی و غذایی جلوگیری شود.

وی افزود:‌ ایران در دو سه سال گذشته ثابت کرده است که توان تأمین نیازهای کشور را دارد و ما اکنون دارای تولیدات باکیفیت با ارزبری بسیار پایین هستیم.

خارزی با بیان اینکه در حوزه مکمل از ارز نیمایی استفاده می‌شود، تأکید کرد: چون امکان تهیه این ارز، نسبت به ارز 4200 تومانی، راحت‌تر است به همین دلیل مشکل خاصی بابت تهیه مواد اولیه از کشورهای اروپایی و هند و چین نداریم؛ اما نقل‌وانتقال پول برای ما مشکل‌ساز است، درنتیجه خرید هم به‌سختی انجام می‌شود.

خارزی به هزینه بالای IRC اشاره کرد و افزود: اخیراً در قانونی که وضع‌شده است، شرکت‌ها باید برای ثبت سفارش هر محصول در اداره دارو و مکمل، 9 میلیون تومان و بابت هر ماده‌ای که برای تولید آن محصول استفاده می‌شود 2 و نیم میلیون تومان پرداخت کنند. مجوز ترخیص کالا نیز چیزی حدود 80 هزار تومان است.

وی هزینه‌های بالای برچسب اصالت کالا را نیز مشکل دیگر صنعت عنوان کرد و گفت: این مورد برای ما موانع زیادی ایجاد کرده است و هزینه مازادی بابت تولید ایجاد کرده که این امر موجب توقف تولیدات این صنعت هم می‌شود.